Underlayment panelen zijn bedoeld om elke 30-40cm op hun plek gehouden te worden. Als je dat niet doet kan je miserie krijgen. Hoe langer en hoe smaller de panelen, hoe erger. Je ontwerp met smalle hoge deuren was dus een risico.
Zelfs met duurdere berken mpx en veel duurdere bamboe panelen gebeurt het dat die kromtrekken na verzagen omdat interne spanningen vrijkomen.
Met deurrechters krijg je het allicht opgelost. Als je geluk hebt lukt het met 1 per deur + de scharnieren. Maar dan nog spendeer je meer aan die deurrechter dan aan het plaatmateriaal, om nog niet van het werk te spreken.
Mijn ervaring is wel dat het onmiddellijk na het zagen duidelijk wordt welke platen krom trekken en dat je met wat extra platen en een goede selectie tijdens het zagen problemen kan verminderen.
Met gegokte maten van je kast zou ik hier bvb eerst stroken van 60cm zagen. Trekken die krom dan worden het zijdes. Blijven ze recht dan kunnen ze verder naar 30cm stroken. Blijven die recht, dan worden het deuren, trekken ze krom dan worden het plinten, …
Als dat kan, voorzie ik in het ontwerp iets om de buigstijfheid van de deurpanelen te vergroten. Het gaat hier over buiging dus de stijfheid is lineair met de breedte en de 3de macht van de dikte.
Om 3mm vervorming te verminderen tot 1mm moet je het geheel 3x stijver maken, maw iets dat 2x stijver is toevoegen.
Ik heb ooit stalen L-profielen 30x50mm aan de zijkanten van schuifdeuren bevestigd die tegelijk als handgreep dienden en die hielden alles mooi recht.
Met een strook underlayment van 6cm dwars op de deur als handgreep kan het ook lukken:
Dit is natuurlijk een stevige ingreep op het ontwerp en dus moeilijk om achteraf te bespreken met een klant, maar kan wat mij betreft best passen in de stijl voor een underlayment kast.
Met een 15mm diep alu profieltje ga je een deur niet recht krijgen.
Zelfs met duurdere berken mpx en veel duurdere bamboe panelen gebeurt het dat die kromtrekken na verzagen omdat interne spanningen vrijkomen.
Met deurrechters krijg je het allicht opgelost. Als je geluk hebt lukt het met 1 per deur + de scharnieren. Maar dan nog spendeer je meer aan die deurrechter dan aan het plaatmateriaal, om nog niet van het werk te spreken.
Mijn ervaring is wel dat het onmiddellijk na het zagen duidelijk wordt welke platen krom trekken en dat je met wat extra platen en een goede selectie tijdens het zagen problemen kan verminderen.
Met gegokte maten van je kast zou ik hier bvb eerst stroken van 60cm zagen. Trekken die krom dan worden het zijdes. Blijven ze recht dan kunnen ze verder naar 30cm stroken. Blijven die recht, dan worden het deuren, trekken ze krom dan worden het plinten, …
Als dat kan, voorzie ik in het ontwerp iets om de buigstijfheid van de deurpanelen te vergroten. Het gaat hier over buiging dus de stijfheid is lineair met de breedte en de 3de macht van de dikte.
Om 3mm vervorming te verminderen tot 1mm moet je het geheel 3x stijver maken, maw iets dat 2x stijver is toevoegen.
Ik heb ooit stalen L-profielen 30x50mm aan de zijkanten van schuifdeuren bevestigd die tegelijk als handgreep dienden en die hielden alles mooi recht.
Met een strook underlayment van 6cm dwars op de deur als handgreep kan het ook lukken:
- deurpaneel 30x1,8cm ~ 30x1,8^3=175
- strook 1,8x6cm ~ 1,8x6^3=390
Dit is natuurlijk een stevige ingreep op het ontwerp en dus moeilijk om achteraf te bespreken met een klant, maar kan wat mij betreft best passen in de stijl voor een underlayment kast.
Met een 15mm diep alu profieltje ga je een deur niet recht krijgen.