Inbouwkast multiplex

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
118
Midden Nederland
Hoi,

Ik ga voor het eerst een inbouwkast maken. Heb er hier al een paar vragen over gesteld maar ben nu al even onderweg en wil het proces hier gaan posten zodat anderen er misschien ook wat aan hebben. Voor mijzelf zal er ook nog genoeg geleerd worden gaandeweg. Positief opbouwende kritiek altijd welkom.

Uitgangspunt is alles van Fins vuren underlayment/multiplex en onderstaand ontwerp. Corpus en deuren 18mm, rug 9mm, lades 12mm. De kast is voor mijn buren.

kast buren 1.JPGkast buren 2.JPG

Vanuit het sketch up model heb ik zaaglijsten gehaald. Dat werkt erg prettig als je er rekening mee houdt tijdens het tekenen.
20211210_081024.jpg

In totaal 14 platen voor besteld, helaas waren deze behoorlijk scheluw en zat er flink spanning in de platen. Een deel op laten halen en nieuwe voor af laten sturen maar zat hetzelfde probleem in. Ik heb eerder losstaande kasten van ditzelfde materiaal gemaakt en daar had ik hier eigenlijk geen last van.
20211210_083535.jpg

Met mijn net nieuwe invalzaag begonnen de platen in behandelbare delen te zagen. Ik heb ze eerst grof op maat gezaagd, daarna strokken ze direct wat krom, vervolgens de kromming eraf gezaagd en op breedte maat. Invalzaag werkt top, hiervoor met Parkside gezaagd, werkte ook prima. Vooral het verschil in stofafzuiging is enorm.
20211211_141735.jpg20211211_141803.jpg
Hier zie je de spanning die uit de plaat komt. Ik heb hem recht door gezaagd, vervolgens tegen elkaar aangelegd en dan zie je in het midden 2mm zitten terwijl hij op de uiteindes tegen elkaar aan ligt
20211211_140516.jpg

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
118
Midden Nederland
Los van de spanning/kromming vind ik het zelf wel erg mooie platen
20211211_141338.jpg

Vervolgens de lengtes op bepaalde maten afkorten. Hiervoor heb ik een hulpmiddel gemaakt dat ik telkens exact dezelfde maat zaag. Ook zou het exact haaks moeten zijn. Hier blijf ik echter wat problemen mee ondervinden..

20211210_151757.jpg20211210_151650.jpg

De letters van de zaaglijsten zet ik ook op ieder onderdeel, het zijn namelijk flink wat planken die ik uiteindelijk deels in huis en deels in de garage bewaar. Zo hou ik nog een beetje overzicht
20211214_200017.jpg

Het onderste deel van de kast maak ik met de clamex p14 zodat het makkelijk naar boven te brengen is en vervolgens snel te monteren. De bovenste delen ga ik in elkaar schroeven met lijm.
De gaatjes zullen zo niet meer zichtbaar zijn.
20211223_131147.jpg

De legplanken ga ik met de flexus doen, ik heb ik eerder mindere ervaringen mee gehad maar ga toch nog maar een poging wagen

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
118
Midden Nederland
Even verder met de deuren, de scharniergaten heb ik met de kolomboor gemaakt. Dit was een koud kunstje, letterlijk en figuurlijk de laatste dagen. Nu wel 4 scharnieren per deur :) ik heb hier zwarte Blum scharnieren voor besteld
20211224_151214.jpg

Aardig wat scharnieren binnen gekregen, ook alvast voor een volgend project, altijd leuk om zulke pakketjes binnen te krijgen. Zitten ook 4 setjes lade geleiders bij, dit zullen mijn eerste lades worden, ben erg benieuwd.
20211213_185344.jpg

• Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
118
Midden Nederland
Ik loop nu tegen mijn eerst "probleem" aan. Ik heb 1 kastdeel even proef gepast met een deur en zie hier toch echt de kromming in de deur zitten. Ik had gehoopt dat de scharnieren dit enigszins recht zouden trekken. Dat gebeurd ook wel maar vooral aan de scharnier kant (uiteraard..). In het midden zit de deur gelijk met het corpus maar boven en onder zit hij zeker 3mm naar achter. Hij staat dus bol met de uiteindes de kast in

Heb al even wat gezocht hier op het forum en kwam dan voornamelijk deurrechters tegen als oplossing, zoiets dus. Gaat dit mijn probleem verhelpen?

Is dat de enige optie of is het ook een optie om er bv een aluminium U profiel 15-30-15 3mm dik in te frezen en te schroeven?

Even balen want dit gaat sowieso extra werk en kosten met zich mee brengen.

Is het normaal in in deuren van 190 zo'n deurspanner te plaatsen? Ik kwam het vooral tegen voor schuifdeuren.

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
118
Midden Nederland
is het werkelijk vuren, of is het berk mpx cp ?

rolt de zaaglijst er automatisch uit ?
Ja is zeker vuren, stuk lichter en zachter dan berk. Het dekfineer is ook mooi van kwaliteit, in ieder geval BB.

Voor de zaaglijst moet je een plugin downloaden en je onderdelen een component maken (even uit mijn hoofd). In de plugin kan je materialen aanmaken. Hij maakt dan de zaaglijsten op basis van materiaal dikte, erg handig. Kan de naam wel even opzoeken als je wilt

• Leuk
Waarderingen: Joost79

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.297
2.315
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kan de naam wel even opzoeken als je wilt
is vriendelijk
zonder haast
In het midden zit de deur gelijk met het corpus maar boven en onder zit hij zeker 3mm naar achter. Hij staat dus bol met de uiteindes de kast in
Heb al even wat gezocht hier op het forum en kwam dan voornamelijk deurrechters tegen als oplossing, zoiets dus. Gaat dit mijn probleem verhelpen?
heb hetzelfde probleem gehad met deuren uit mpx berk
de deurrechters leken mij de enige oplossing, maar heb ze niet toegepast
ik vind het niet esthetisch verantwoord om zo'n ding aan de binnenzijde van een deur te zetten, die je toch open draait
bovendien staat de deur scheluw, dus een rechter helpt niet
jouw deur staat bol met de uiteindes de kast in
voor zover ik het systeem van de deurrechters begrepen heb, zijn het trekkers, geen duwers
je zou ze dus aan de voorzijde van de deur moeten zetten . . .

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
492
162
Apeldoorn
Voor de zaaglijst moet je een plugin downloaden en je onderdelen een component maken (even uit mijn hoofd). In de plugin kan je materialen aanmaken. Hij maakt dan de zaaglijsten op basis van materiaal dikte, erg handig. Kan de naam wel even opzoeken als je wilt
Dat zou ik zeker waarderen!

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
392
118
Midden Nederland
heb hetzelfde probleem gehad met deuren uit mpx berk
de deurrechters leken mij de enige oplossing, maar heb ze niet toegepast
ik vind het niet esthetisch verantwoord om zo'n ding aan de binnenzijde van een deur te zetten, die je toch open draait
bovendien staat de deur scheluw, dus een rechter helpt niet
jouw deur staat bol met de uiteindes de kast in
voor zover ik het systeem van de deurrechters begrepen heb, zijn het trekkers, geen duwers
je zou ze dus aan de voorzijde van de deur moeten zetten . . .
Wat heb jij dan uiteindelijk gedaan? Ik ben het met je eens dat het esthetisch niet mooi is maar een kromme deur ook niet. Hele deur vervangen?

Dit is een andere deurrechter, die lijkt hem wel beide kanten op te kunnen trekken/duwen

1640426029335.png

Dat zou ik zeker waarderen!
Oh het is een "extension" en het open cut list. Hij pakt de componenten eruit en splits deze per materiaal en dikte. Je kan zelf de standaard plaat maten enzo ingeven en dan gaat ie ze passen en meten. Als je vragen hebt, stel ze gerust. Ik heb ook de gratis versie

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Wat heb jij dan uiteindelijk gedaan? Ik ben het met je eens dat het esthetisch niet mooi is maar een kromme deur ook niet. Hele deur vervangen?

Dit is een andere deurrechter, die lijkt hem wel beide kanten op te kunnen trekken/duwen

Bekijk bijlage 112069

Oh het is een "extension" en het open cut list. Hij pakt de componenten eruit en splits deze per materiaal en dikte. Je kan zelf de standaard plaat maten enzo ingeven en dan gaat ie ze passen en meten. Als je vragen hebt, stel ze gerust. Ik heb ook de gratis versie

Dit is de reden dat ik probeer het maken van lange multiplex deuren te vermijden. En al helemaal niet uit iets anders dan goede kwaliteit berken multiplex. Als je voor het uiterlijk wilt gaan, zou je kunnen proberen om gefineerd MDF te krijgen dat er op lijkt, mijn leverancier Iboma heeft dat iig op voorraad. Aanzienlijk meer moeite natuurlijk, maar dan heb je in elk geval een rechte deur. Het is zo zonde van al je werk als je met krom en scheluw materiaal werkt...

Rick

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.297
2.315
om esthetische redenen zou ik dit systeem enkel aanvaarden als het onzichtbaar blijft, dus bv bij schuifdeuren waar je de achterzijde niet ziet
om technische redenen zou ik het niet willen omdat het te veel werk vraagt, want het systeem moet ingefreesd worden
om financiële redenen zou ik het niet willen, tenzij het betaalbaar is, wat relatief is

blijkbaar ben ik strenger dan de klant
meestal is dat zo ;-)
die heeft er geen probleem mee, en zegt 'het is hout, en dat werkt'
zelf zou ik de deur nog willen vervangen
maar je kent dat hé . . . er is altijd een volgende klus

dit draadje heb ik in april opgestart
heb je ons de url ?
Als je vragen hebt, stel ze gerust.
uiteraard hebben we vragen
heb je ons de url ?

Sven0503

Nieuw lid
24 dec 2021
15
10
Deventer
Ik loop nu tegen mijn eerst "probleem" aan. Ik heb 1 kastdeel even proef gepast met een deur en zie hier toch echt de kromming in de deur zitten. Ik had gehoopt dat de scharnieren dit enigszins recht zouden trekken. Dat gebeurd ook wel maar vooral aan de scharnier kant (uiteraard..). In het midden zit de deur gelijk met het corpus maar boven en onder zit hij zeker 3mm naar achter. Hij staat dus bol met de uiteindes de kast in

Is dat de enige optie of is het ook een optie om er bv een aluminium U profiel 15-30-15 3mm dik in te frezen en te schroeven?

Even balen want dit gaat sowieso extra werk en kosten met zich mee brengen.

Is het normaal in in deuren van 190 zo'n deurspanner te plaatsen? Ik kwam het vooral tegen voor schuifdeuren.

Ik zag dat er al wat reacties waren gekomen op je vraag,
Ik ben vorig jaar tegen een zelfde uitdaging aan gelopen.

Schuifdeuren voor een kast gemaakt van vuren planken, afijn.. al doende leert men zeggen we dan maar, want dat trok enorm krom.

Daarna deuren gemaakt van 18mm berken multi, met aan de achterzijde een extra 18mm rand rondom van 15cm breed waar ik 2 deurs richters in heb geplaatst.
En ik moet zeggen, voor mij werkte het top, de deuren blijven keurig recht. Tot dusver maar 1x met een sleuteltje bij gemoeten in een jaar tijd om 1 deur nog iets bij te stellen.

Maar dit betroffen dus schuifdeuren, waarvan je dus nooit de achterzijde gaat zien.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.297
2.315
dat trok enorm krom
deuren gemaakt van 18mm berken multi, met aan de achterzijde een extra 18mm rand rondom van 15cm breed waar ik 2 deurs richters in heb geplaatst.
wat bedoel je met 'krom' ?
hol ? bol ? scheluw ?
die extra-rand van 18 x 150 mm is wel een idee
dan is die een houder die je uiteindelijk op eender welke deur kan plaatsen

Sven0503

Nieuw lid
24 dec 2021
15
10
Deventer
wat bedoel je met 'krom' ?
hol ? bol ? scheluw ?
die extra-rand van 18 x 150 mm is wel een idee
dan is die een houder die je uiteindelijk op eender welke deur kan plaatsen

Torderen 2 kanten op.
Ook hier in eerste instantie de deurspanners in gefreest aan de achterzijde, maar die konden het niet verhelpen met deze hevige werking. Multiplex platen van 260cm gingen natuurlijk ook wat bol staan, maar dat was dus te verhelpen met die extra rand en de deurspanners links en rechts achter in de deur.

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
280
234
Zeeuws Vlaanderen
Heel herkenbaar je probleem met dit hout. Ik heb er ook meerdere kasten en een keuken van gemaakt. Bij de keuken is het uiteindelijk redelijk goed gekomen maar sommige kasten hebben nog steeds behoorlijk scheve deurtjes. Ik ga de volgende keer toch kijken naar ander hout. Dit hout vond ik toen prijstechnisch erg gunstig en best mooi om te zien. Achteraf was het dus toch wel een beetje leergeld.

Berken multiplex is heel mooi maar meteen fors duurder, dat weerhield me altijd een beetje.

Hopelijk krijg je het nog in orde.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.297
2.315
Berken multiplex is heel mooi maar meteen fors duurder, dat weerhield me altijd een beetje.
mijn scheluw deur bij die kleerkast is van berken mpx
gelukkig slechts 1 op de 4 deuren
in elke plaat zit spanning (in elk stuk massief hout ook)
het beste is om eerst de grote stukken te zagen
trekken die krom, dan kan je er hopelijk de kleinere stukken uit zagen, en verder de platen zagen tot je een stabiele deur hebt

• Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.