Ik dacht een pers te kopen voor mijn oude machines...

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het grappige met zulke dingen is, dat je in eens meer werk er voor hebt, dan je van plan was. Buurman komt met lagertje van zijn maaidek, andere buurman komt om even een paar strippen te buigen en voor je het weet heb je ook het geld verdient om wat pers hulpstukken te kopen. Je lijkt het leuk te vinden om zelf dingen op te knappen. Dan is het handig om in goed gereedschap te investeren. Dat houdt beter zijn waarde dan de euro's op je bankrekening. En als je er goed voor zorgt, kunnen ze moeiteloos over naar de volgende generatie.
Het grappige met bankrekeningen is óók dat ze niet oneindig zijn ;-). Ik vind het niet erg om 2ehands machines op te knappen omdat het a) milieuvriendelijk is (hergebruik) maar b) ook goedkoper. Natuurlijk, ik vind techniek gaaf dus het is vaak geen straf, maar dat is niet de hoofdmoot. We zijn een gezin met 3 kinderen en we willen ook een auto voor de deur, een gezellige tuin, de kinderen moeten kunnen sporten, we willen toch wel een keer per jaar op vakantie... dus om alles passend te maken loont het om mijn hobby zo efficient mogelijk uit te voeren. Maar ik volg je wel, ik heb ook een 'fatsoenlijk merk' techniek in huis (honda motoren en maaier), veel tuinspul is stiga of stihl, gewoon omdat dat spul met juist onderhoud gewoon heel lang mee gaat. In het geval van de grasmaaier al 22 jaar en de oudste motor die ik heb 33 jaar... ik vind het gewoon lastig om zo'n bedrag stuk te slaan op een 'soms' gereedschap. Ik ben ook al járen prima tevreden met mijn XceeD haakse slijper van 3 tientjes, mijn HBM sleutelset, mijn bosch groen gereedschap (10+ jaar). Je moet het afstemmen op het gebruik, al is dat soms moeilijk te voorspellen, toegegeven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je hebt nu 100 euro uitgegeven aan iets wat waardeloos is. Of je het kan verantwoorden om 200 meer uit te geven aan iets bruikbaars, kan je alleen zelf bepalen. Je bent mij geen verantwoording schuldig. Ik probeer mijn kennis te delen. Soms helpt dat,maar vaak maken mensen andere keuzes. Is mij ook prima.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het vervangende pakket is binnen. Zoals te zien is, ziet deze er stukken minder gehavend uit.

20210916_125820.jpg

De meeste onderdelen zijn daarom ook minder gehavend (ik zal niet zeggen perfect netjes, want dat is ook niet het geval) maar de kritische ophangpunten:

20210916_125826.jpg

zijn gewoon in de verpakking al verbogen. Niet alleen niet netjes, het doet me twijfelen over de stevigheid van die bevestinging. Als de pers in gebruik is trekken die veren immers behoorlijk hard aan deze ogen. Zou er eentje los schieten, krijgen we (wederom) vliegend metaal.

De toleranties van het geleidesysteem zijn nog steeds met een vinger te meten:

20210916_131139.jpg

En de pers kan natuurlijk, maar ik had ook niks anders verwacht, vrij bewegen op de standplaats.

20210916_131148.jpg

20210916_131151.jpg

Deze perscylinder werkt wel beter dan de oude, al moet je de ontluchtingsnippel behoorlijk dichtdraaien om te zorgen dat hij niet terug in zakt. Daartoe zitten er uitsparingen op de (verwijderbare) hendel waarmee je e druk erop zet: deze uitsparing past precies over het nippel om deze los of vast te draaien. Dit is dus niet één eenvoudige handeling met één onderdeel, je moet voor elke keer dat je wil lossen en aandrukken de hendel loshalen en op een ander component van de cylinder steken.


Ik heb de nieuwe foto's opgestuurd naar de leverancier en gevraagd wat ze hiervan vinden. Ik heb erbij vermeld dat zoals de pers er nu bij staat wel door mij aangepast/gerepareerd kan worden (ik zou het geleidesysteem kunnen versmallen, extra laswerk, beveiliging tegen wegschieten en extra montagepunten) maar dan niet tegen de originele aanschafprijs. Met andere woorden, kom maar met een (gedeeltelijke) credit. Ondanks de lage aanschafprijs is het product zelfs die 120 euro niet waard in de geleverde vorm.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Ondanks de lage aanschafprijs is het product zelfs die 120 euro niet waard in de geleverde vorm
Ik denk niet dat ik dat helemaal met je eens ben. Als je de tijd en materialen bij elkaar telt kom je er makkelijk aan als je dat zelf gaat maken. De keus voor de absoluut laagste prijs brengt deze beperkingen met zich mee.
Er is met wat laswerk best iets bruikbaars van te klussen. Langere geleiding en een vaste pers stift zijn het werk niet. Het zal altijd beperkingen houden, of je daar last van hebt kun jij alleen bepalen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik denk niet dat ik dat helemaal met je eens ben. Als je de tijd en materialen bij elkaar telt kom je er makkelijk aan als je dat zelf gaat maken. De keus voor de absoluut laagste prijs brengt deze beperkingen met zich mee.
Er is met wat laswerk best iets bruikbaars van te klussen. Langere geleiding en een vaste pers stift zijn het werk niet. Het zal altijd beperkingen houden, of je daar last van hebt kun jij alleen bepalen.
Als materiaal misschien wel, maar ik kijk naar de functie en de veiligheid ervan. Zoals de machine geleverd word, en zonder toevoeging van externe delen (zoals de afstandsringen die ik bovenin moest plaatsen voor een vaste montage) is het apparaat niet, of niet veilig genoeg te gebruiken.

Als je 120 euro aan materiaal had willen kopen om een pers te ontwerpen en bouwen was je misschien tevreden geweest. Maar dat was niet mijn intentie, ik wilde een kant-en-klare pers kopen. En dat is dit niet.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
True, maar dan rest alleen terugsturen denk ik. Van korting word het ding niet veiliger.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
True, maar dan rest alleen terugsturen denk ik. Van korting word het ding niet veiliger.
Nee, dan moet ik er werk en wellicht geld in steken. Terugsturen en een beter product kopen is zeker een optie, maar wederom geef ik de leverancier een kans om met een voorstel danwel oplossing te komen. De foto's dienen dan ook om ze van feedback te voorzien, wellicht kunnen ze het product hiermee (laten) verbeteren.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik denk niet dat het reëel is om te verwachten dat bij een tweede of zelfs derde levering de pijnpunten opgelost zouden zijn. Het blijft goedkoop materiaal en dat betekent dat er links of rechts bezuinigd is op de kwaliteit. Beter wordt het niet of je moet een keer geluk hebben dat je net een goed exemplaar te pakken hebt.

Had je echt verwacht voor die prijs een feilloos werkend product te krijgen? (oprechte vraag, niet cynisch of belerend bedoeld)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik denk niet dat het reëel is om te verwachten dat bij een tweede of zelfs derde levering de pijnpunten opgelost zouden zijn. Het blijft goedkoop materiaal en dat betekent dat er links of rechts bezuinigd is op de kwaliteit. Beter wordt het niet of je moet een keer geluk hebben dat je net een goed exemplaar te pakken hebt.

Had je echt verwacht voor die prijs een feilloos werkend product te krijgen? (oprechte vraag, niet cynisch of belerend bedoeld)
Ik had verwacht in te leveren op functionaliteit (b.v. geen manometer maar ook het omzetten van de hendel voor drukken/lossen reken ik daaronder, dus dat vind ik geen 'issue') en afwerking. Denk dan aan ruwe randjes, goedkope paint job, geen rubberen voetjes, maar ook de ruwe draad op de meegeleverde bouten/moeren reken ik daaronder. Allemaal normale besparingen in dit prijsbereik.

Maar voor een product in de EU verkocht mag worden, moet het veilig zijn. En in mijn beleving is het dat nu niet. Het kan wel veilig gemaakt worden, maar dat had het in het begin al moeten zijn. Een beetje speling op een verbinding is nog te begrijpen, maar deze toleranties kan ik met een hamer nog beter, en het ontbreken van een wegschietbeveiliging onderop de cylinder is echt niet ok (in combinatie met de flex in het frame is het risico daarop dus extra groot).
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Volgens mij kom je verder met een fatsoenlijke krik kopen, en die omgekeerd in een zelfgelast frame steken...

Succes met het opknappen van dit hoopje PBS...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb vandaag op YT een filmpje gezien van een automonteur die dezelfde pers gebruikt. Hij heeft de cylinder met een bout en moer aan de plaat gezekerd. Het grootste gevaar is dan ook wel geweken denk ik, al zou ik het niet bij ééntje laten.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Update:

Na bepaald te hebben wat er voor nodig is om de machine in veilig bruikbare staat te brengen kom ik op:

- monteren van de cylinder op de plaat
- bouwen van extra geleiding voor de plaat (links/rechts)
- extra spacers toevoegen om de flex uit het frame te halen (reeds gedaan)

ik heb dit allemaal gecommuniceerd aan de leverancier en die hebben aangeboden mij 40% van het aanschafbedrag terug te storten om deze aanpassingen zelf te maken. Dat vind ik een prima oplossing, dus ik heb ja gezegd.

Niet ideaal, nee, maar ik heb al genoeg uitgaven elders in de werkplaats dat ik hier graag wat euro's in mijn zak wil houden. Ik heb de pers al nodig gehad en verwacht dat dit nog wel vaker zal voorkomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.