Ik dacht een pers te kopen voor mijn oude machines...

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zie dit maar als een topic om even een diepe zucht te slaken richting de kwaliteit van sommige producten en verkopers.

Vorige week bestelde ik een simpele 12 tons pers op Amazon. Een 'Wiltec Wildanger Hydraulic Press'.


Niet teveel geld, dus uiteraard verwacht je daarvoor niet de mooiste/beste pers ter wereld. Gewoon een simpel functioneel ding voor zeer sporadisch gebruik.
Maar wat ik ontving overtrof mijn slechtste dromen (of moet ik zeggen: nachtmerries?):

Het begon al met de verpakking. Initieel kreeg ik alleen 'pakket 1' geleverd. Denkende dat er een fout is gemaakt (DPD wist van niks) nam ik contact op.
Ja, pakket 2 zou nog volgen. Nou ja, beetje meer geduld hebben dan. En inderdaad, vandaag volgde pakket 2. Nou ja, berg onderdelen nummer 2.

20210909_163623.jpg

20210909_163636.jpg

20210909_163627.jpg



20210909_163821.jpg

Het was overduidelijk dat dit pakket een keertje is gebruikt om mee te voetballen. Dat heeft op zijn minst iemand een been of voet gekost, want het weegt lood.
Andere optie is dat er gewoon stelselmatig onvoorzichtig mee is omgesprongen. En dan bedoel ik niet alleen DPD.

De verpakking nader inspecterende, valt me ook een grote vetvlek in het karton op:

20210909_164614.jpg

ik kon niet direct een herkomst vinden. Ik denk dus, ik ga maar assembleren. Misschien valt het allemaal wel mee.

De poten en voeten komen makkelijk genoeg in elkaar. Makkelijk genoeg, rekening houdende met het feit dat de bouwtekening in het boekje ook echt alleen dát is: een tekening. Van een machine die reeds geassembleerd is. Zonder instructies. Maar we zijn geen mietjes toch, dat vogelen we zelf wel uit!

Aangekomen bij de bovenzijde van de machine treffen wij een stevig stuk staal aan, hier en daar verstevigd, wat óver de poten schuift.
Daarna draai je twee grote dikke bouten aan weerszijden door de constructie om het geheel vast te zetten.
Mja, daar komen we toch een kink in de kabel tegen:

20210909_172746.jpg

20210909_172751.jpg

De mechanisch onderlegden onder u (maar ook de complete leken) zien het waarschijnlijk wel.
De poot is veel smaller dan de opening. Je zou op het eerste gezicht nog denken 'dan trekken we de bouten gewoon wat steviger aan' maar die metalen stut daartussen voorkomt enige beweging. Ik wil geen wiebelende pers op het moment dat ik 12 ton ga aanduwen. Ik besluit er voor nu even een paar afstandsringen tussen te duwen.

Aankomende bij het zwarte plateau waar de pers op moet rusten, merk ik dat bovenin de constructie een metalen ring is gelast. Handig, daar duwt de piston van de cylinder in, en de ring voorkomt dat deze wegschiet. Onderop echter... een vlakke zwarte (gladde, want gespoten) metalen plaat. Hm, geen bevestiging. Ook niet aan de hydraulische pers, zo blijkt. Blijkbaar verwacht men dat de druk deze twee onderdelen wel op elkaar zal houden. Er zitten wel veren aan de constructie om altijd enige druk te geven, maar ik ben er niet zeker van dat onder hoge werkdruk deze twee gladde metalen delen van elkaar schieten en je met joost-mag-weten welke snelheid een stuk staal (letterlijk) in je maag gesplitst krijgt.

Ondertussen heb ik een berg foto's opgestuurd naar de leverancier, want dit is natuurlijk waanzin. Voor de prijs kan ik leven met wat ruwe randjes, het feit dat de boutschroefdraad niet hardstikke netjes was, dat de uitlijning niet perfect is... maar dit is wel heel erg.

Ik zet de boel maar in de garage in afwachting ván. Als laatste til ik de hydraulische cylinder naar binnen, en besluit voor de vorm in ieder geval de hendel er maar aan te zetten. Uit interesse test ik hem ook even. Nou, bang te zijn voor wegschietende stukken staal hoef ik niet te zijn. De cylinder doet helemaal niets, Zo dood als een pier. Met enige tegendruk krijg ik de piston iets omhoog gekrikt, maar duw hem daarna ook net zo makkelijk met mijn hand weer naar binnen.

Dáár kwam die vette vlek in de verpakking dus vandaan.


Wees gewaarschuwd, mede forummers :unsure:.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
dank voor het delen van je ervaringen van dit bijzondere product:sick:. Veel sterkten en hopelijk komt er een goede oplossing.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.060
2.585
Je weet nu waarom ze zo goedkoop zijn. Even olie bijvullen, dan doet het potkrikje het vast wel weer.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
De luchtschgroef onder aan wel dicht gedraaid zo nee dan gaat hij ook niet omhoog
Zit wel bijzonder slecht in elkaar dat had ik niet verwacht,
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De luchtschroef heb ik gepoogd te controleren - ik heb nog een kleine autokrik staan die op dezelfde wijze functioneert. De luchtschroef van deze pers lijkt echter wel in een draad van rubber te zitten - hij wiebelt en geeft hele vreemde weerstand bij open én dichtdraaien.

Terugsturen - ik wacht even de reactie van de verkopende partij af. Als dat de oplossing is moet ik de verpakking zo goed mogelijk in elkaar tapen (want het was bij aflevering al half gedesintegreerd) maar zeker bij amazon producten wil men soms ook nog wel gewoon crediteren. Als dát het geval is steek ik er werk in (olie bijvullen, deugdelijke bevestiging voor de pers maken etc etc) maar anders mogen zij het oplossen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik denk niet dat er een luchtschroef op een potkrik zit. Daalventiel?
Wat ik gewend ben van deze krikken is dat je de hendel helemaal naar boven duwt om te druk eraf te laten en dus te dalen. Maar hier zit wel degelijk een zelfde daalventiel op als op mijn autokrikje. Het proberen aandraaien lukt dus niet - je krijgt hem een klein beetje gedraaid (en eender welke directie) maar dan spring hij weer terug, alsof de binnenkant van rubber is. Heel vreemd. Als het alleen een gebrek aan olie was... niet dat ik dat spul in huis heb.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Maar tis idd geen geld. Als ze je een ander potkrikje sturen zou ik ermee leven hoor.
Als je toch gaat lassen zou ik ook ff een betere geleiding maken zodat je het bewegende deel niet zo snel scheef perst.
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Update: de leverancier biedt excuses aan en vraagt of ze het 2e pakket opnieuw mogen versturen, omdat de beschadigingen zich daartoe hebben beperkt. Ik ben daarmee akkoord gegaan, er is ook een kans dat die beter past namelijk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.060
2.585
Je gaat blijer worden van een werkplaats pers met een vaste cilinder aan de bovenkant. Een pers zoals je nu hebt gekocht wil nooit recht naar beneden persen. Er zit te veel ruimte op. Je kan ook geen hulpstukken op de cilinder monteren. Iets als een12 tons HBM pers is al een veel betere koop.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je gaat blijer worden van een werkplaats pers met een vaste cilinder aan de bovenkant. Een pers zoals je nu hebt gekocht wil nooit recht naar beneden persen. Er zit te veel ruimte op. Je kan ook geen hulpstukken op de cilinder monteren. Iets als een12 tons HBM pers is al een veel betere koop.
Daar lijkt het wel op inderdaad:


al is de constructie van het frame ogenschijnlijk identiek.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Ik zou oppassen met dit ding. Als het zo is als op de foto op de site, zie uitsnede hieronder, wordt de zwarte balk waar de krik op staat slecht en slap geleid. Er is veel ruimte tussen de 'vingers' aan de balk en het frame. Daardoor kan de balk horizontaal bewegen (draaiend om het steunpunt van de krik op het frame),. De werklijn van de krachten door het persen in pers en werkstuk zijn dus niet uitgelijnd, en dat geeft een 'spankracht' dwars op de vertikaal. Dat is bij elke pers zo. Er is nooit perfecte uitlijning, maar hoe groter de uitwijking hoe groter de kracht. De pers moet dus worden gebouwd om die krachten op te nemen. Die twee oortjes lijken me zeker niet voldoende.
Screenshot_20210910-105219_Chrome.jpg

Gelukkig zit er in zo'n opstelling ondanks de grote kracht niet veel energie (=kracht x weg) dus als de zwarte balk uit zou breken is de kans klein dat de hele boel door de werkplaats vliegt, maar je krijgt mogelijk wel het een en ander op je tenen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zou oppassen met dit ding. Als het zo is als op de foto op de site, zie uitsnede hieronder, wordt de zwarte balk waar de krik op staat slecht en slap geleid. Er is veel ruimte tussen de 'vingers' aan de balk en het frame. Daardoor kan de balk horizontaal bewegen (draaiend om het steunpunt van de krik op het frame),. De werklijn van de krachten door het persen in pers en werkstuk zijn dus niet uitgelijnd, en dat geeft een 'spankracht' dwars op de vertikaal. Dat is bij elke pers zo. Er is nooit perfecte uitlijning, maar hoe groter de uitwijking hoe groter de kracht. De pers moet dus worden gebouwd om die krachten op te nemen. Die twee oortjes lijken me zeker niet voldoende.
Bekijk bijlage 107489

Gelukkig zit er in zo'n opstelling ondanks de grote kracht niet veel energie (=kracht x weg) dus als de zwarte balk uit zou breken is de kans klein dat de hele boel door de werkplaats vliegt, maar je krijgt mogelijk wel het een en ander op je tenen.
Tot die conclusie was ik ook al gekomen inderdaad. Ik ben een volledige beginner in de aanschaf en het gebruik van (hydraulisch) persmaterieel, maar zelfs ik zie de risico's als je voor zo'n gammel ding staat. Ik wacht even het tweede pakket af maar verwacht er niet teveel van. Wellicht dat het toch retourneren word, en dan de HBM versie neerzetten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.060
2.585
De constructie werkt als veer, daardoor kunnen onderdelen dus wel met geweld wegschieten. Die pers van HBM was een voorbeeld. Persoonlijk zou ik er een ander type pomp op willen hebben. Een die niet zo ver uit steekt. Ik zie bij bijvoorbeeld toolsmade een vergelijkbare pers, maar dan met een pomp die zowel met de hand, als met de voet te bedienen is. Als je vaak alleen werkt , ga je het waarderen dat je allebei je handen vrij hebt, als je iets wil positioneren. Het wordt steeds wel wat duurder, maar als gereedschap niet fijn werkt, blijf je je ergeren, tot je toch besluit te kopen wat je in eerste instantie had moeten kopen. Dan kost het twee keer geld.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De constructie werkt als veer, daardoor kunnen onderdelen dus wel met geweld wegschieten. Die pers van HBM was een voorbeeld. Persoonlijk zou ik er een ander type pomp op willen hebben. Een die niet zo ver uit steekt. Ik zie bij bijvoorbeeld toolsmade een vergelijkbare pers, maar dan met een pomp die zowel met de hand, als met de voet te bedienen is. Als je vaak alleen werkt , ga je het waarderen dat je allebei je handen vrij hebt, als je iets wil positioneren. Het wordt steeds wel wat duurder, maar als gereedschap niet fijn werkt, blijf je je ergeren, tot je toch besluit te kopen wat je in eerste instantie had moeten kopen. Dan kost het twee keer geld.
Je hebt gelijk, maar ik heb zo'n ding echt maar enkele keren per jaar nodig, dus een pers van 400-500 euro of meer gaat zich gewoon niet (snel) terugverdienen. Als dat ervoor nodig is kan ik dat geld liever in houtmachines steken, want het aandeel mechanisch werk is bij mij beperkt tot het onderhouden van mijn machines, inclusief mijn grasmaaier, veegmachine, motoren en tuingereedschap op benzine. Dan moet ik incidenteel perswerk maar uitbesteden misschien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.060
2.585
Het grappige met zulke dingen is, dat je in eens meer werk er voor hebt, dan je van plan was. Buurman komt met lagertje van zijn maaidek, andere buurman komt om even een paar strippen te buigen en voor je het weet heb je ook het geld verdient om wat pers hulpstukken te kopen. Je lijkt het leuk te vinden om zelf dingen op te knappen. Dan is het handig om in goed gereedschap te investeren. Dat houdt beter zijn waarde dan de euro's op je bankrekening. En als je er goed voor zorgt, kunnen ze moeiteloos over naar de volgende generatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: paulus en Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.