Dank voor de vele nuttige reacties. Ik ben er inmiddels uit wat ik ga doen. Dit moet het ongeveer worden:
Omdat de oude putdeksel weg is, kan ik die niet meer gebruiken. En zoals bjorn zei een drain heeft maar afschot in een richting nodig dus dat wordt het. Het nadeel is dat de vloer een stuk (max 7 cm) opgehoogd moet worden. Ik ga wel voor wat grotere tegels (60x30) dan op de foto, en laat de radiator achterwege.
De klusjes, inmiddels ben ik met het plafond begonnen. Oude eruit gesloopt, de nieuwe wordt lager zodat de afzuiging in het plafond kan, en dan niet in het hoekje.. De planning:
-Plafond: elektriciteit aanleggen voor spotjes en de afzuiging. Hout regels met groene gipsplaat. Gaatjes etc wegstrijken met gips en dan in de latex.
-Vloer: zo diep mogelijk gat in de vloer hakken en kijken hoe diep ik de oude afvoer kan afzagen zodat de drain zo laag mogelijk geplaatst kan worden, zodat de rest van de vloer zo min mogelijk opgehoogd hoeft te worden. Ik ga de hele vloer op afschot leggen, niet alleen het afvoer gedeelte. Dit zou het mooiste lijken?
-Muur: een muur ga ik opdikken met QBoard (soort Wedi bouwpaneel) zodat de leidingen daar in kunnen weggewerkt. Ook heb ik wat dikte nodig omdat de badkamer iets te breed is voor een douchewand. Misschien een beetje zonde van de ruimte maar:
-Douchewand plaatsen, ik heb inmiddels genoeg van een douchegordijn vastgeplakt aan m'n bil.
Vragen:
Hoe zal ik de vloer opdikken als 3-4 cm genoeg is?
Egalisatiemortel: duur maar in een dag betegelbaar, tot 3% afschot:
http://www.hornbach.nl/shop/AKKIT-201-Egalisatiemortel-25-kg/8582240/artikel.html
Of met
zandcement? Kost veel minder maar moet minstens een week drogen.
Ik begreep dat zandcement op tegels veel langer tijd nodig heeft om te drogen? Dus dan zou de vloer er uit moeten, meer werk, meer dikte, langere droogtijd? Lastig, keuzes.....