HWA afkoppelen

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
In mei 2020 hebben wij in totaal 160m2 afgekoppeld. In de gemeente Rotterdam werd dit zodanig gesubsidieerd dat er Raincycle infiltratiekratten (totaal 10m3), PVC aansluitingen, worteldoek, minigraverhuur etc. van betaald kon worden. Er bleef zelfs wat over. Totaalprijs ca. 5000 euro. Systeem zit in kleigrond.
Mocht je meer info willen over hoe wij het aangepakt hebben graag even PB, dan kunnen we telefonisch contact opnemen/foto's delen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Maat 25x15mtr met een afschot van 60 cm 6 mtr hoog. Er zaten drie pijpen van 100 mm op. Daar kwamen stralen uit van 6 mtr lang haaks op de gevel van 10 cm dik. Ik kan niet uitrekenen hoeveel liter dat is maar een slobber is het wel.

Als er in een uur 10mm regen valt, dan heb je het over 3750L (3,75 m3) per uur. Gedeeld door 3 buizen is dat per buis 1250L/uur, 20,8L/minuut, 0,35L/sec.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Check het gemeentearchief dan even of er een sondering uit de omgeving te vinden is, dan weet je tenminste hoe de bodemopbouw is. Draineren met zo'n hoog peil is niet heel zinvol qua buffering want je opvang is te beperkt ook met ophogen. Je spoelt je bovenlaag aarde uit.
Het is veel beter om echt te infiltreren, maar om te kijken wat daarvoor nodig is moet je wel weten hoe de bodem in elkaar zit.
In het DINO Loket heb ik alleen gegevens van het bedrijventerrein "aan de overkant" gevonden. Gegevens van alle nieuwbouw ontbreekt.
De boring laat 2-3m (ophoog)zand zien en dan 7,5m klei, beetje veen en dan zand.
Hoe meer ik me in het onderwerp probeer te verdiepen, des te meer uitdagingen ik zie. En daar heb ik nu al even genoeg van. De kosten vallen me trouwens best mee, zeker op de totale kosten van het aanpakken van de tuin en de andere materialen.
Ik kan altijd een regenton in de tuin uit het zicht plaatsen, heb ik toch wat gedaan.
Ander idee is om grindkoffers te maken en de bergingscapaciteit te vergroten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.