HWA afkoppelen

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Beste Medeforummers,

Wij gaan onze tuin aanpakken, bestrating vervangen, verlichting, etc. Ik wil eigenlijk ook de HWA afkoppelen om het huis iets toekomst vaster te maken. Daarvoor moet ik water van 30m2 aanbouw kwijt raken. Het terras water nu richting *oude) ringdijk af, maar omdat daar een keerwand komt moet ik daar ook wat verzinnen.
Wie heeft hier ervaring mee? Ik kan de HWA pijp op van die hydroblokken laten uitkomen en vandaar infiltreren, ik kan grindkoffers maken, ik kan wadi's op het talud maken. Het idee van een grote waterton is al afgeschoten door de directie:)
De kosten hoeven niet onoverkomelijk te zijn omdat ik nog even tijd heb voordat ik weer fulltime aan de bak moet en we hovenier ergens in Maart begint. Maar ik moet wel een 'beslissing" nemen en iets gaan doen....

Wie heeft dit al eens uitgezocht en wil die kennis delen?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik snap de vraag niet, waarom wordt het huis toekomst bestendig als je een hwa loskoppelt en waarom maar van een deel van het huis?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik snap de vraag niet, waarom wordt het huis toekomst bestendig als je een hwa loskoppelt en waarom maar van een deel van het huis?
Het huis wordt niet per se toekomst bestendiger, de belasting van de riolering wordt minder.
Het afkoppelen wil ik eerst achter doen omdat we daar het terras vervangen en ik er daarna "niet" meer bij kan. Aan de voorkant heb ik meer tijd en minder verharding waar ik rekening mee moet houden.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Het huis wordt niet per se toekomst bestendiger, de belasting van de riolering wordt minder.
Het afkoppelen wil ik eerst achter doen omdat we daar het terras vervangen en ik er daarna "niet" meer bij kan. Aan de voorkant heb ik meer tijd en minder verharding waar ik rekening mee moet houden.
Als je op een dijk zit is de vraag of er een keur op zit, anders is de kans groot dat je niets mag omdat dit een potentiële verzwakking is. Dus is de dijk nog in gebruik als waterkering? En, zo ja, zit je in het dijkprofiel te wroeten bij maken van iets als een grindkoffer o.d?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik heb samen met mijn buurman de helft van het pannendak van het riool afgekoppeld. Kreeg er 250 euro pp voor. Het loopt nu gewoon in de voortuin. Heb een gat gegraven en gevuld met grind. Werkt al een klein jaar prima. Loopt het over dan komt het gewoon op straat. Op mijn schuurtje 4x3 mtr heb ik een sedumdak gelegd en het hemelwater loopt gewoon in de tuin. (ook in een grindgat) De overige daken laat ik op het riool. Achter het huis wil ik geen wateroverlast. De tuin is net aangelegd en ik heb geen zin om nu grote gaten te graven voor wateropvang. Wel heb ik bij aanleg de klinkers beperkt en een insect vriendelijke tuin gemaakt.
Succes
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als je op een dijk zit is de vraag of er een keur op zit, anders is de kans groot dat je niets mag omdat dit een potentiële verzwakking is. Dus is de dijk nog in gebruik als waterkering? En, zo ja, zit je in het dijkprofiel te wroeten bij maken van iets als een grindkoffer o.d?
Het was een ringdijk om een polder waar 20 jaar geleden een boomkwekerij zat. Het terrein is allang volgebouwd. De kering van de vaart is de afgelopen twee jaar wel opgehoogd en dat is de echte waterkering.

In de teen van het talud ligt een drain op -.80m op de plek waar vroeger de ontwateringssloot liep, maar ik kan rustig verder de tuin in om daar een grindkoffer te maken.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb samen met mijn buurman de helft van het pannendak van het riool afgekoppeld. Kreeg er 250 euro pp voor. Het loopt nu gewoon in de voortuin. Heb een gat gegraven en gevuld met grind. Werkt al een klein jaar prima. Loopt het over dan komt het gewoon op straat. Op mijn schuurtje 4x3 mtr heb ik een sedumdak gelegd en het hemelwater loopt gewoon in de tuin. (ook in een grindgat) De overige daken laat ik op het riool. Achter het huis wil ik geen wateroverlast. De tuin is net aangelegd en ik heb geen zin om nu grote gaten te graven voor wateropvang. Wel heb ik bij aanleg de klinkers beperkt en een insect vriendelijke tuin gemaakt.
Succes
En wij gaan net beginnen met de tuin, dus kan nu nog naar hartenlust graven. Niet alleen voor waterberging/ infiltratie maar ook verlichting en mantelbuis naar de garage.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Op wat voor een soort grond zit je?

Bij ons vorige huis zaten we op het zand, daar liep de garage (60 m2 dak) af op de tuin en daar zag je niks van terug.
Nu zitten we op de klei en ook hier loopt de garage weer af op de tuin (grindpad), maar dat levert toch wel plassen op (grond is daar ook nog eens erg aangeraden, dus erg verdicht). Daar speel ik met het idee om met een grondboor meerdere gaten te boren en die te vullen met zand, om zo de infiltratie wat te verbeteren.
Ook een gedeelte van het huis wil ik afkoppelen, maar dat is echt aan de tuin kant dus daar zal een wat meer structurele oplossing moeten komen, nog geen idee wat dat gaat worden.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Ik heb de HWA nooit op het riool aangesloten toen ik mijn huis bouwde. Je hebt infiltratiekoffers, maar die zijn erg duur. In plaats daarvan heb ik de HWA aangesloten op een pijp met grote diameter die naar een systeem van 3 parallelle drainagebuizen gaat die zijn ingegraven. Ons dak is ruwweg 200m2 en de drie drainagebuizen zijn samen zo'n 15 meter lang, schat ik. De diameter weet ik niet meer, maar hoe groter hoe beter. Voor de zekerheid is er een overstort ons weiland in, maar die is zelfs tijdens hoosbuien nooit nodig geweest. Je zou dus zeggen dat het systeem goed genoeg werkt. Hopelijk geeft je dat een beetje een idee van de mogelijkheden.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik snap de vraag niet, waarom wordt het huis toekomst bestendig als je een hwa loskoppelt
Het zomaar afvoeren van regenwater is nu nog maar een klein probleem, maar zal de komende (tientallen) jaren wel een groot probleem worden. Door meer piekbuien, dus een hogere piekbelasting op het riool, maar ook zeker door de droge zomers en dus een te lage grondwaterstand. Door af te koppelen los je beide problemen een beetje mee op, en is het dus toekomstbestendiger. In sommige gemeenten denken ze erover om een tegeltaks in te stellen of juist een beloningssysteem voor tegelvrije tuinen. O.a de gemeente Altena (lees hier en hier). In sommige Duitse deelstaten is de rioolheffing al gekoppeld aan de mate van betegeling van de tuin. Hoe meer stenen, hoe meer je als burger betaalt. Dat zal zomaar in NL ook kunnen gaan gebeuren als blijkt dat het riool het niet meer aankan.
Tijdens de hevige hagel/plensbuien in juni 2016 (die hier recht over de regio kwamen) stond hier het water 20 cm hoog in de straat en kwam het langs het terrasputje omhoog de tuin in (die gelukkig hoger ligt dan de straat). Ik heb zelf 's nachts staan hozen in de filterput van mijn koivijver om het water, dat via het putje op het terras de tuin en dus de filterput in liep, onder het niveau van del elektra te houden omdat de dompelpomp die het naar achter de tuin in moest pompen het niet eens aankon. (het heeft 2 cm gescheeld).
En in sommige wijken in het dorp kwam het zelfs binnen via de wc's, als een fontein tot tegen het plafond aan, omdat er zoveel druk op de riolering kwam te staan. Platte daken konden ook niet meer afwateren en stroomden over. Een kennis had 10 cm water in zijn schuur staan, met een hoop (elektrisch) gereedschap op de grond staand.
Met die verhalen samen hoef ik denk ik niet te vertellen dat het fijn geweest was als er wat minder bebouwing/bestrating op het riool had gezeten en iedereen minimaal een deel had afgekoppeld...

Maar nu ontopic verder.
Ik heb hier een afdak van 20 m2 en een kas van 18 m2 afgekoppeld (beiden apart van elkaar). In eerste instantie puur praktisch omdat er geen riolering bij in de buurt zit (of te ondiep als ik afschot er naartoe mee zou rekenen), maar zeker ook met als voordeel dat niet alles de riolering in gaat en zo ten gunste van het grondwater komt. De rest (het huis) is niet afgekoppeld omdat we een gezamenlijke regenpijp met de buren hebben (2-onder-1-kap) en ik geen zin had om ook al het water van het dak van de (toen 80-jarige) buurvrouw ook te moeten infiltreren. En het overtollige water van de koivijver wordt via de overloop met een dompelpomp in een grindkoffer achter in de tuin gepompt.

Voor beide daken die zijn afgekoppeld heb ik een buis diameter 315 mm van een meter of 5 gebruikt. De 1e was gewoon een normale pvc-rioolbuis, waar ik een middagje op ben losgegaan met een boor van ik geloof 6 of 8 mm. Die buis was daarna net een vergiet, gaatjes in een raster om de 4 cm geboord helemaal rondom. Beide zijkanten afgedopt en van bovenaf (liggend) de afvoerbuis erin. En omwikkeld met geotextiel.

Voor de tweede een jaar later heb ik een kant en klare drainagebuis (met voorgeslepen sleuven) gekocht, ook weer 315 mm diameter. Verder hetzelfde principe.

Ik heb op beide afvoeren wel een bladafscheider net boven de grond zitten. Ten eerste om te voorkomen dat er blad in komt (je kan er nooit meer bij namelijk), maar ook om te zorgen dat de regenpijp (en dus het dak) wel kan leeglopen als de infiltratieput/buis ooit vol komt te zitten. Ik heb (net als hdv) niet het idee dat daar ooit veel water uit komt, ook niet tijdens plensbuien. Maar "better safe than sorry", je wilt niet dat het water langs de muren omlaag komt lopen of erger...

De buizen zijn ingegraven met de bovenzijde een cm of 50 onder maaiveld, onder het terras en het looppad naar achter de tuin in. Onder het gazon wist ik niet of dat moeilijkheden zou geven met de drainerende werking (en dus verdroging) in de zomer, maar ik had genoeg bestrating om dit onder kwijt te kunnen.

Wij zitten op (licht leemhoudend) zand dat redelijk infiltreert. Wel met een hoge grondwaterspiegel omdat er op 2 meter diep een ondoorlatende leemlaag zit. Op klei zal het infiltratievermogen minder zijn, dus zal je ook iets meer buffer nodig hebben misschien. En de geul, in ieder geval een stukje onder en naast de buis, niet dichtgooien met klei, maar straat- of drainagezand gebruiken, zodat het eerste water daar alvast in kan wegtrekken.

Maar eigenlijk zijn wij hier in NL nog niet zo ver met dit soort zaken (helaas). Ik geloof dat in België er, in ieder geval bij nieuwbouw, in veel gevallen zelfs een verplichting is om af te koppelen en/of op te vangen voor hergebruik. De meeste info over hergebruik (dus die grote regenton onder de grond) is ook bij onze zuiderburen te vinden.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Op wat voor een soort grond zit je?

Bij ons vorige huis zaten we op het zand, daar liep de garage (60 m2 dak) af op de tuin en daar zag je niks van terug.
Nu zitten we op de klei en ook hier loopt de garage weer af op de tuin (grindpad), maar dat levert toch wel plassen op (grond is daar ook nog eens erg aangeraden, dus erg verdicht). Daar speel ik met het idee om met een grondboor meerdere gaten te boren en die te vullen met zand, om zo de infiltratie wat te verbeteren.
Ook een gedeelte van het huis wil ik afkoppelen, maar dat is echt aan de tuin kant dus daar zal een wat meer structurele oplossing moeten komen, nog geen idee wat dat gaat worden.
Kleiige leem is geloof ik de benaming, het plakt in ieder geval goed aan mijn schoenen en is redelijk ondoorlatend. probleem met dat soort infiltratie punten is, dat die uiteindelijk vol gaan zitten met de fijne deeltjes uit de klei. Je zou ze dan met geo textiel moeten inpakken.
Ik ga sowieso de tuin 10cm ophogen zodat deze beter aansluit op de garage, alles is sinds begin 80 een kleine 15cm gezakt. De tuinen van de buren liggen allemaal hoger, dus alles komt uiteindelijk bij langdurige regen bij ons terecht voordat de drains het kunnen afvoeren.
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
Heb filterkratten van een voormalige paling kwekerij gebruikt en die ingepakt in geodoek. Iets van 3 kuub voor 60m2 dak.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Het zomaar afvoeren van regenwater is nu nog maar een klein probleem, maar zal de komende (tientallen) jaren wel een groot probleem worden. Door meer piekbuien, dus een hogere piekbelasting op het riool, maar ook zeker door de droge zomers en dus een te lage grondwaterstand. Door af te koppelen los je beide problemen een beetje mee op, en is het dus toekomstbestendiger. In sommige gemeenten denken ze erover om een tegeltaks in te stellen of juist een beloningssysteem voor tegelvrije tuinen. O.a de gemeente Altena (lees hier en hier). In sommige Duitse deelstaten is de rioolheffing al gekoppeld aan de mate van betegeling van de tuin. Hoe meer stenen, hoe meer je als burger betaalt. Dat zal zomaar in NL ook kunnen gaan gebeuren als blijkt dat het riool het niet meer aankan.
Tijdens de hevige hagel/plensbuien in juni 2016 (die hier recht over de regio kwamen) stond hier het water 20 cm hoog in de straat en kwam het langs het terrasputje omhoog de tuin in (die gelukkig hoger ligt dan de straat). Ik heb zelf 's nachts staan hozen in de filterput van mijn koivijver om het water, dat via het putje op het terras de tuin en dus de filterput in liep, onder het niveau van del elektra te houden omdat de dompelpomp die het naar achter de tuin in moest pompen het niet eens aankon. (het heeft 2 cm gescheeld).
En in sommige wijken in het dorp kwam het zelfs binnen via de wc's, als een fontein tot tegen het plafond aan, omdat er zoveel druk op de riolering kwam te staan. Platte daken konden ook niet meer afwateren en stroomden over. Een kennis had 10 cm water in zijn schuur staan, met een hoop (elektrisch) gereedschap op de grond staand.
Met die verhalen samen hoef ik denk ik niet te vertellen dat het fijn geweest was als er wat minder bebouwing/bestrating op het riool had gezeten en iedereen minimaal een deel had afgekoppeld...

Maar nu ontopic verder.
Ik heb hier een afdak van 20 m2 en een kas van 18 m2 afgekoppeld (beiden apart van elkaar). In eerste instantie puur praktisch omdat er geen riolering bij in de buurt zit (of te ondiep als ik afschot er naartoe mee zou rekenen), maar zeker ook met als voordeel dat niet alles de riolering in gaat en zo ten gunste van het grondwater komt. De rest (het huis) is niet afgekoppeld omdat we een gezamenlijke regenpijp met de buren hebben (2-onder-1-kap) en ik geen zin had om ook al het water van het dak van de (toen 80-jarige) buurvrouw ook te moeten infiltreren. En het overtollige water van de koivijver wordt via de overloop met een dompelpomp in een grindkoffer achter in de tuin gepompt.

Voor beide daken die zijn afgekoppeld heb ik een buis diameter 315 mm van een meter of 5 gebruikt. De 1e was gewoon een normale pvc-rioolbuis, waar ik een middagje op ben losgegaan met een boor van ik geloof 6 of 8 mm. Die buis was daarna net een vergiet, gaatjes in een raster om de 4 cm geboord helemaal rondom. Beide zijkanten afgedopt en van bovenaf (liggend) de afvoerbuis erin. En omwikkeld met geotextiel.

Voor de tweede een jaar later heb ik een kant en klare drainagebuis (met voorgeslepen sleuven) gekocht, ook weer 315 mm diameter. Verder hetzelfde principe.

Ik heb op beide afvoeren wel een bladafscheider net boven de grond zitten. Ten eerste om te voorkomen dat er blad in komt (je kan er nooit meer bij namelijk), maar ook om te zorgen dat de regenpijp (en dus het dak) wel kan leeglopen als de infiltratieput/buis ooit vol komt te zitten. Ik heb (net als hdv) niet het idee dat daar ooit veel water uit komt, ook niet tijdens plensbuien. Maar "better safe than sorry", je wilt niet dat het water langs de muren omlaag komt lopen of erger...

De buizen zijn ingegraven met de bovenzijde een cm of 50 onder maaiveld, onder het terras en het looppad naar achter de tuin in. Onder het gazon wist ik niet of dat moeilijkheden zou geven met de drainerende werking (en dus verdroging) in de zomer, maar ik had genoeg bestrating om dit onder kwijt te kunnen.

Wij zitten op (licht leemhoudend) zand dat redelijk infiltreert. Wel met een hoge grondwaterspiegel omdat er op 2 meter diep een ondoorlatende leemlaag zit. Op klei zal het infiltratievermogen minder zijn, dus zal je ook iets meer buffer nodig hebben misschien. En de geul, in ieder geval een stukje onder en naast de buis, niet dichtgooien met klei, maar straat- of drainagezand gebruiken, zodat het eerste water daar alvast in kan wegtrekken.

Maar eigenlijk zijn wij hier in NL nog niet zo ver met dit soort zaken (helaas). Ik geloof dat in België er, in ieder geval bij nieuwbouw, in veel gevallen zelfs een verplichting is om af te koppelen en/of op te vangen voor hergebruik. De meeste info over hergebruik (dus die grote regenton onder de grond) is ook bij onze zuiderburen te vinden.
Het maakt de woning niet toekomstbestendiger, hoogstens heel misschien wat goedkoper om in te wonen. Alhoewel de criteria waarschijnlijk eerder vetharding zullen betreffen dan afvoer. De grobdslag is dus ecologisch/milieutechnisch.
Als dat zo is, dan gaat het in principe om vertraging van de waterstroom, wil je dat verder trekken dan alleen water kun je ook denken aan een remmend ecosysteem als een vijver en/of moetaszone met asn het einde een infiltratiesysteem en overloop. Dan doe je meer dan alleen bezuinigen, maar dan geef je de natuur ook meer plek.

Het xou prettig zijn om ern sondering te hebben met grondopbouw dan kun je zien of je diep moet boren om goed te infiltreren en kun je je systeem daarop aanpassen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Houd er rekening mee dat steeds meer gemeenten het afvoeren van hemelwater op het riool verbieden of plannen hebben het te gaan verbieden. Sommigen gaan zelfs al zover dat ze bij verkoop willen dat dit aantoonbaar geregeld is, net als energielabels en dergelijke. Zo bezien is er toch wel een relatie met toekomstbestendigheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: klusrob

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Het meeste is hierboven wel genoemd, behalve het beschikbaar hebben van water in droge zomers. Je zou dan kunnen denken aan een vijver, die je eventueel afdekt met vlonder planken, zodat je een terras hebt. Met een overloop er aan, voorkom je wateroverlast in je eigen tuin, bij hoosbuien. Tevens kun je dan een koppeling maken naar een drain, die water infiltreert in de bodem.

In de omgeving van Rotterdam zit je overigens niet op kleiïg leem (dat hebben ze in Limburg), maar waarschijnlijk op zeeklei.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Het meeste is hierboven wel genoemd, behalve het beschikbaar hebben van water in droge zomers. Je zou dan kunnen denken aan een vijver, die je eventueel afdekt met vlonder planken, zodat je een terras hebt. Met een overloop er aan, voorkom je wateroverlast in je eigen tuin, bij hoosbuien. Tevens kun je dan een koppeling maken naar een drain, die water infiltreert in de bodem.

In de omgeving van Rotterdam zit je overigens niet op kleiïg leem (dat hebben ze in Limburg), maar waarschijnlijk op zeeklei.
I stand corrected:) Mijn colleges materiaalkunde en grondmechica liggen al 25 jaar achter me.
Vijver is onbespreekbaar met een peuter in huis en ook niet heel praktisch gezien de indeling.
Ik ben vandaag nog aan het spitten geweest en op het laagste punt in de tuin zit ik maar net boven het grondwater na deze dagen met regen.
Ik sprak met de buren en die vertelden dat in de zomer het grondwater wel 70cm lager staat.

Het ophogen van de tuin is dus echt noodzakelijk en waarschijnlijk hoog ik alles op tot net onder de dorpel van de garagedeur.
Maar voor waterberging / infiltratie heb ik dus nog niet de oplossing. Ik merkte deze zomer wel, dat het gras aan de voorzijde veel meer last had van de droogte dan achter, dus kennelijk wordt achter het water beter vast gehouden.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Vergis je niet wat voor hoeveelheden water van het dak af kunnen komen tijdens heftige regen. Ik weet nog een buitje tijdens de bouw van onze winkel in 1980 Het hoge dak was nog niet aangesloten. Maat 25x15mtr met een afschot van 60 cm 6 mtr hoog. Er zaten drie pijpen van 100 mm op. Daar kwamen stralen uit van 6 mtr lang haaks op de gevel van 10 cm dik. Ik kan niet uitrekenen hoeveel liter dat is maar een slobber is het wel. Later werd er bij ons elk jaar getest hoeveel water er uit de leiding kwam. Uit een 2" slang kwam tussen de 500-600 liter per minuut bij 0.8 bar. Voldoende voor onze blusinstallatie. Een hwa van 100mm is dus 4 x zo groot als een 2"slang Dat betekend dat er toch al gauw 6m3 per minuut van dat dak af komt. Dat is veel water. Twijfel je bij iets grotere oppervlakten laat het dan door een kundig persoon narekenen.
Ook een overstort kan verplicht zijn. Doe je dat niet dan kan de verzekering misschien niet uitkeren.
Komt misschien maar eens in de 20 jaar voor maar toch.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
I stand corrected:) Mijn colleges materiaalkunde en grondmechica liggen al 25 jaar achter me.
Vijver is onbespreekbaar met een peuter in huis en ook niet heel praktisch gezien de indeling.
Ik ben vandaag nog aan het spitten geweest en op het laagste punt in de tuin zit ik maar net boven het grondwater na deze dagen met regen.
Ik sprak met de buren en die vertelden dat in de zomer het grondwater wel 70cm lager staat.

Het ophogen van de tuin is dus echt noodzakelijk en waarschijnlijk hoog ik alles op tot net onder de dorpel van de garagedeur.
Maar voor waterberging / infiltratie heb ik dus nog niet de oplossing. Ik merkte deze zomer wel, dat het gras aan de voorzijde veel meer last had van de droogte dan achter, dus kennelijk wordt achter het water beter vast gehouden.
Als je grondwater zo hoog staat en je niet door een sluitende kleilaag oid heen kunt om af te voeren gaat draineren niet echt een succes worden.
Heb je enig idee hoe dik die kleilaag is en wat eronder zit?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als je grondwater zo hoog staat en je niet door een sluitende kleilaag oid heen kunt om af te voeren gaat draineren niet echt een succes worden.
Heb je enig idee hoe dik die kleilaag is en wat eronder zit?
Ik heb geen idee, het perceel is van een boomkwekerij geweest. De tuinen hebben twee drains, eentje in de teen van het talud en eentje bij de garage. Die laatste is halverwege verstopt of kapot, want bij het door spuiten kwamen ze niet tot het eind.
De grond draineert wel redelijk goed, alleen ligt het laagste punt in onze tuin en daar zit ook nog de meeste klei zoals ik bij het omspitten merkte. De truc is dus echt bufferen en vertraagd afgeven, niet alleen voor de HWA maar ook in de tuin zelf.
Tussen veel regen en weinig regen heb je zoals gezegd wel een aardig hoogteverschil in de gws.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik heb geen idee, het perceel is van een boomkwekerij geweest. De tuinen hebben twee drains, eentje in de teen van het talud en eentje bij de garage. Die laatste is halverwege verstopt of kapot, want bij het door spuiten kwamen ze niet tot het eind.
De grond draineert wel redelijk goed, alleen ligt het laagste punt in onze tuin en daar zit ook nog de meeste klei zoals ik bij het omspitten merkte. De truc is dus echt bufferen en vertraagd afgeven, niet alleen voor de HWA maar ook in de tuin zelf.
Tussen veel regen en weinig regen heb je zoals gezegd wel een aardig hoogteverschil in de gws.
Check het gemeentearchief dan even of er een sondering uit de omgeving te vinden is, dan weet je tenminste hoe de bodemopbouw is. Draineren met zo'n hoog peil is niet heel zinvol qua buffering want je opvang is te beperkt ook met ophogen. Je spoelt je bovenlaag aarde uit.
Het is veel beter om echt te infiltreren, maar om te kijken wat daarvoor nodig is moet je wel weten hoe de bodem in elkaar zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.