Hulpstukken om houtbewerking makkelijker te maken

48rmc

Post veel
2 dec 2021
942
375
Middelburg
Goede morgen Fantic vriendelijk bedankt voor het tonen van de door jou gemaakte hulpstukken. De jig om rondingen te frezen ziet er zeer Ingenieus uit, goed bedacht en zo te zien heeft het keurig werk opgeleverd.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
942
375
Middelburg
Bij deze een hulpstuk gemaakt voor het maken van veertjes/splines op de hoeken van bijvoorbeeld een doosje, dacht zo uit mijn hoofd iets van 30 graden, uit decoratief oogpunt.

Bijlagen

• IMG_4046.jpeg
    IMG_4046.jpeg
    90,9 KB · Weergaven: 30
  • IMG_4051.jpeg
    IMG_4051.jpeg
    76,7 KB · Weergaven: 19
  • IMG_4050.jpeg
    IMG_4050.jpeg
    80,9 KB · Weergaven: 18
  • IMG_4049.jpeg
    IMG_4049.jpeg
    71,3 KB · Weergaven: 16
  • IMG_4047.jpeg
    IMG_4047.jpeg
    63,9 KB · Weergaven: 11
  • IMG_4048.jpeg
    IMG_4048.jpeg
    93,2 KB · Weergaven: 12
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.368
1.164
Nootdorp
En hierbij mijn duit om kennis te delen.

Dit is de simpelste. Een blok eikenhout waarboven ik met hand boor en zaag.
IMG_8705.jpeg

Deze gebruik ik het meeste. Een futselplank om in de woonkamer, voor de TV, het houtsnijden met de hand te doen. Dit doe ik liever in de woonkamer, lekker warm, ipv de garage waar geen verwarming is.

IMG_8708.jpeg

Deze is om stof af te zuigen als ik de schuurcilinders gebruik op de kolom boor.

IMG_8706.jpeg

De onderstaande is een verhoging van de verstelplaat in de vlakvandikte bank. De invoer van de VVD is gelimiteerd tot maximaal 1 cm dikte. Nu kan ik dunnere latten maken.

IMG_8709.jpeg
Hieronder een slede om incourante stukken hout door de VVD te halen. Met de latjes die erboven op liggen, klem ik de incourante stukken.

IMG_8707.jpeg

Extra blokken om bredere stukken te klemmen. Ik heb ook de gekartelde claws voor boomstammen, maar voor mooi hout wil ik geen beschadingen hebben.
IMG_8710.jpeg

Hieronder een begeleidingshandvat om te zorgen dat ik betere invoer heb. Dit heeft me al heel veel geld bespaart.
IMG_8711.jpeg

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.368
1.164
Nootdorp
Deze nog vergeten. Hier leg ik de kistjes in om gleuven te maken voor de splines. We erg lomp, voordeel is wel dat deze erg veilig is.

splines maken.jpg

• Geweldig
Waarderingen: 48rmc

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
477
153
Beverwijk. Noord Holland
Omdat ik geen grote bouwsels zoals schuren of kasten maak, heb ik vaak maar kleine onderdelen
Een cirkel- of afkortzaag heb ik ook niet, alleen een decoupeerzaag met zelfgebouwde zaagtafel.
Voor speelgoed en kleine projectjes gebruik ik een iets doorontwikkeld vandiktehulpstuk voor een handschaaf.
Ik kan hem gebruiken als futselbank (alleen in de lengte) en als vandiktebank voor kleinere onderdelen.
Voor snellere instelling heb ik een inlay van de zelfde lengte en 20 mm dik.
(Een kleine futselbank met schuurblok heb ik er nog wel bij).
Een vorig vandikte-hulpstuk, met vaste diepte, gebruikte ik met inlay's van verschillende diktes icm met een Stanley 60 1/2.
Daarmee kon ik ook tot 2 mm dik voor oa poppenhuisonderdelen.
Bijgaande foto met maten.

futsel_vandiktebankje.jpg

48rmc

Post veel
2 dec 2021
942
375
Middelburg
Bedankt voor jullie bijdrage, Henk H, Quatorze, en Triek77 voor het tonen van jullie hulpstukken.

Is het mogelijk om wat meer foto's te tonen Quatorze van je hulpstuk ik ben net zoals Knotwilg benieuwd naar verdere uitleg.

Triek77 ik ga een soortgelijke jig maken aangezien ik te bedondert ben om €400 euro neer te tellen voor 4 stroken aluminium met van die groene opdruk letters.

• Leuk
Waarderingen: Triek77

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
493
398
Schouwen-Duiveland
[QUOTE="48rmc, post: 529079, member:

Triek77 ik ga een soortgelijke jig maken aangezien ik te bedondert ben om €400 euro neer te tellen voor 4 stroken aluminium met van die groene opdruk letters.
[/QUOTE]

Idd daarom deze zelf gemaakt. Deze is op de 4 rampamoeren na helemaal van materiaal uit de oud aluminium bak en 4 oude bouten. Hout waren ooit tafelpoten van eiken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.