Hulp bij aanschaf beitels

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
Wat maakt een schietbeitel geschikt om gaten te hakken. Ze zijn veeeeel dikker / sterker.

Schietbeitel:

Tijdens mijn vakantiewerk bij een molenmaker (40 jaar geleden) wist ik dat nog niet, dus enkele normale steekbeitels krom geslagen ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Aardappel

Marc Schrijvers

Nieuw lid
21 nov 2020
1
1
Ik ben tevreden met MHG. Heb een destijds gebruik kunnen maken van een zeer interessante aanbieding op de eigen website van MHG en een 11 delige set aangeschaft. Dit nadat ik diverse forums en filmpjes heb bekeken. Ik overweeg een set kortere beitels voor het fijnere werk. Deze hebben een dikker en ronder handvat, hebben geen stalen ring aan het eind van het heft en zijn geslepen tot op het slijpvlak net als de speciale zwaluwstaart beitels bijvoorbeeld. Ik lees wel eens berichten van houtbewerkers die een beitel te dik vinden en dit gaat dan niet over het handvat. Ik zou hier bij keuze op letten waar de voorkeur naar uitgaat, net als de grootte en vorm van het handvat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aardappel

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een set korte MHG. Het zijn fijne beitels in gebruik. Geen super kwaliteit staal, maar voldoet uitstekend. Ze zijn vooral geschikt om met de hand te steken.Kleinere werkjes waar je de hamer weinig of niet nodig hebt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Over de hamer gesproken, wat voor hamer gebruiken jullie? Staal, hout, messing, vierkant of rond?
Wat voor jou het prettigste werkt. De ene zal bij een ronde, hardhouten klopper zweren, de ander bij een klassieke houten hamer en een derde bij een stalen hamer. Hangt af van de toepassing en de smaak van de gebruiker.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik gebruik als timmerman de beitels van Stanley de Bailey serie
Werk top en blijft lang scherp
En thuis heb ik een setje Stanley sweetheart beitels
En dan nog een hele verzameling andere merken
Maar ik kan je zeker de Bailey versie aanbevelen
Wordt tevens geleverd met een leren foedraal
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mijn Stanley Sweethearts liggen in de leren rol op de werkbank. Ben ik nog (te?) zuinig op, gebruik ze daardoor te weinig waardoor de gewenningsperiode eigenlijk langer is dan goed zou zijn. Op zich doen ze het prima en je ziet en voelt wel dat je iets goeds in handen hebt, het zijn alleen nog niet "mijn" beitels. Iets met old dogs & new tricks...

De rode Nooitgedagts (ca. 40 jaar oud) waren mijn eerste redelijke beitels, indertijd nieuw gekocht. Daar grijp ik nog steeds automatisch naar, tenzij ik een goede reden heb om bewust voor een andere te kiezen. Zo'n reden kan zijn dat ik net werk wil leveren maar niet te lang wil treuren bij een over het hoofd geziene spijker. In dat geval neem ik een Lidl met houten handvat.

Het allerberoerdste werk (hak- en breekwerk) laat ik over aan een paar TopCrafts met geel/zwart kunststof handvat. Die worden t.z.t. zonder emotie vervangen door een paar nieuwe k*tbeitels.

Ik deel @chevy66 's voorkeur voor brede beitels, pak meestal de breedste die in het werk past. De brede rug helpt om recht en vlak te werken.

Voor het stallen van je beitels zou je het beitelbakje van @Roeland eens moeten bekijken. Daar is echt goed over nagedacht.
Binnenkort zal @rendew zijn versie ook wel afhebben :cool: . Ik beloof hierbij plechtig dat ik er ook een zal maken zodra Rendew zijn beitelbakkie hier heeft gepost.
 
  • Wow
  • Haha
Waarderingen: Wim Kluck en rendew

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Wat voor jou het prettigste werkt. De ene zal bij een ronde, hardhouten klopper zweren, de ander bij een klassieke houten hamer en een derde bij een stalen hamer. Hangt af van de toepassing en de smaak van de gebruiker.
Ik heb van mijn leraar destijds geleerd dat de kunststof handvatten van de nooitgedagt beitels prima tegen een stalen hamer kunnen maar houten heften niet.
Verder heb ik geen ervaring met een ronde klopper of houten hamer.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb van mijn leraar destijds geleerd dat de kunststof handvatten van de nooitgedagt beitels prima tegen een stalen hamer kunnen maar houten heften niet.
Verder heb ik geen ervaring met een ronde klopper of houten hamer.
Als handelaar vind ik dat je leraar een prima advies gegeven heeft goed voor de handel.
Als liefhebber denk ik dat je leraar even een opfriscursus nodig heeft. Kunststof beitels van nooitgedagt zijn daar niet voor bedoelt. De enige beitels met kunststof hecht die hiervoor bedoelt zijn hebben een stalen dop waar je op moet slaan. En ja de kwaliteit van de handvaten van Nooitgedagt is goed dus houden ze het een tijd vol. De bron was de vertegenwoordiger van Nooitgedacht die elke 6 weken langs kwam.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hoe houden die kunststof hechten van Nooitgedacht zich met de jaren? Wordt die kunststof niet broos?
Ik heb een paar schroevendraaiers van Facom na 20 jaar moeten weggooien omdat de handvatten gewoon uit elkaar vallen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik kom toevallig deze tegen tijdens het bladeren in de webshop van Dictum:
Deze zien er zeker niet verkeerd uit voor hun prijs: 74,9 voor 6 beitels in katoenen rol. En goeie hardheid. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ze lijken me het proberen waard.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Beitels waar je met een hamer goed op kunt slaan moeten eigelijk een doorlopend ijzer hebben
Zo dat het handvat niet kapot gaat in veel gevallen zie je ook dat het handvat aan de bovenkant kapot
Geslagen wordt door Hammer gebruik, heb dat bij hout beitels nog nooit gezien een handvat dat goed
Bestand is tegen meppen met een hamer
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Als handelaar vind ik dat je leraar een prima advies gegeven heeft goed voor de handel.
Als liefhebber denk ik dat je leraar even een opfriscursus nodig heeft. Kunststof beitels van nooitgedagt zijn daar niet voor bedoelt. De enige beitels met kunststof hecht die hiervoor bedoelt zijn hebben een stalen dop waar je op moet slaan. En ja de kwaliteit van de handvaten van Nooitgedagt is goed dus houden ze het een tijd vol. De bron was de vertegenwoordiger van Nooitgedacht die elke 6 weken langs kwam.
Haha ok, dus daar zat m'n leraar er even naast (zal inmiddels wel al flink wat jaren van z'n pensioen aan het genieten zijn hoor).
Ik overweeg toch om een nette houten hamer te kopen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.535
Die beitels van een bouwmarkt met zo'n doorlopende arend en een slagdop op het eind waren wel de enige beitels waarmee ik een sparing in een eeuwen oude eiken moerbint gehakt kreeg. die beitels waren zo hard dat het wel hss leek. De enige manier om in die balk te komen was door op de beitel te slaan met een klauwhamer. Ik heb een hele rol vol met beitels voor op de klus. Daar sla ik ook gewoon op met mijn klauwhamer. Als een handvat echt aan barrels is maak ik er een nieuwe voor, maar ik moet zeggen dat de meeste oude kunststof handvaten het toch goed vol houden. Er springt wel eens een stukje van af , maar over het algemeen houden ze misbruik goed vol.
 

Trantor_3

Actieve deelnemer
8 okt 2017
39
7
Hoe houden die kunststof hechten van Nooitgedacht zich met de jaren? Wordt die kunststof niet broos?
Ik heb een paar schroevendraaiers van Facom na 20 jaar moeten weggooien omdat de handvatten gewoon uit elkaar vallen.
Ik heb er die minstens zo oud zijn en die zijn nog prima.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Hoe houden die kunststof hechten van Nooitgedacht zich met de jaren? Wordt die kunststof niet broos?
Ik heb een paar schroevendraaiers van Facom na 20 jaar moeten weggooien omdat de handvatten gewoon uit elkaar vallen.
Nou de transparant rode heften van mijn 50 jaar oude Nooitgedagt steekbeitels zijn nog net zo, als toen ik ze 50 jaar geleden kreeg op de LTS.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Zelf ben ik 50 jaar geleden met steekbeitels van Nooitgedagt begonnen. Die met de transparante rode kunststof handvatten 6mm, 10mm 19mm en 25mm. Alle timmerlieden begonnen daarmee.
Mijn set gebruik ik nog steeds. Geen dag spijt van gehad. Na 1970 werden de rode plastic handvatten ondoorzichtig en die zijn ook goed.

Je mocht er met een stalen hamer op tikken (het was geen hakbeitel) en dat heb ik ook wel gedaan. De heften kunnen dat goed aan. Ze blijven goed scherp en is ook prima te slijpen. Niet warm laten worden. Maar dat geldt voor alle beitels.

Ik ben van mening dat het slijpen meer invloed heeft op het goed leren werken met beitels dan 'de merken' die er zijn. Besteed daarom meer aandacht aan het leren slijpen.

Kijk eens op Markplaats rond, daar worden deze beitels momenteel aangeboden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hoe houden die kunststof hechten van Nooitgedacht zich met de jaren? Wordt die kunststof niet broos?
Ik heb een paar schroevendraaiers van Facom na 20 jaar moeten weggooien omdat de handvatten gewoon uit elkaar vallen.
Wera schroevendraaiers hebben daar ook last van. Volgens mij die van PB met het nieuwe multi handvat ook.
Deze handvaten zijn gemaakt van een kunststof die gevoeliger is voor veroudering. Vaak ook door invloed van olieen en vetten. Volgens mij hebben alle "zachtere" handvaten van schroevendraaiers daar last van.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zelf ben ik 50 jaar geleden met steekbeitels van Nooitgedagt begonnen. Die met de transparante rode kunststof handvatten 6mm, 10mm 19mm en 25mm. Alle timmerlieden begonnen daarmee.
Mijn set gebruik ik nog steeds. Geen dag spijt van gehad. Na 1970 werden de rode plastic handvatten ondoorzichtig en die zijn ook goed.

Je mocht er met een stalen hamer op tikken (het was geen hakbeitel) en dat heb ik ook wel gedaan. De heften kunnen dat goed aan. Ze blijven goed scherp en is ook prima te slijpen. Niet warm laten worden. Maar dat geldt voor alle beitels.

Ik ben van mening dat het slijpen meer invloed heeft op het goed leren werken met beitels dan 'de merken' die er zijn. Besteed daarom meer aandacht aan het leren slijpen.

Kijk eens op Markplaats rond, daar worden deze beitels momenteel aangeboden.
Wim ik deel je mening. Maar tikken is niet voor iedereen hetzelfde. Je geeft het al aan slijpen = scherp gereedschap. Wat voor mij een botte beitel is is voor mening DHZ-er een scherpe. Ja dan helpt tikken niet. Dan moet je rammen. Zelf sla ik bijna nooit, ik steek/duw het weg met een scherpe beitel.
Wat is scherp? Neem een pagina van een krant en begin dan aan het dunne kant met je beitel te snijden in de krant. Gaat dit zonder haperen is ie scherp genoeg.
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Wim ik deel je mening. Maar tikken is niet voor iedereen hetzelfde. Je geeft het al aan slijpen = scherp gereedschap. Wat voor mij een botte beitel is is voor mening DHW-er een scherpe. Ja dan helpt tikken niet. Dan moet je rammen. Zelf sla ik bijna nooit, ik steek/duw het weg met een scherpe beitel.
Wat is scherp? Neem een pagina van een krant en begin dan aan het dunne kant met je beitel te snijden in de krant. Gaat dit zonder haperen is ie scherp genoeg.
Helemaal met jou eens. Maar soms heb je een moment dat je op een ladder staat, dat het scherp net weg is en je nog één stukje er af wilt hebben. Dan geef je een tikje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.