Hulp bij aanschaf beitels

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Ik heb een avond of 2-3 zitten lezen over de verschillende bevindingen van beitels op het forum, en hoewel sommige oude posts nog zeer relevant zijn, zijn er ook een hoop die dat niet meer zijn.
Ik zoek dus een nieuw setje beitels van ca. 20 euro per stuk gemiddeld. Waarmee ik genoeg kanten mee op kan.
Ik kwam er dus achter dat er voor zowat iedere bewerking wel een beitel bestaat. Ik zoek beitels waar ik mee kan steken, klein beetje hakken (misschien dat ik in de toekomst wél hakbeitels koop) etc. Multifunctioneel.

Ik ben de volgende merken tegen gekomen en denk dat die elkaar niet veel ontlopen qua prijs/kwaliteits-verhouding: Pfeil, Narex, Kirschen, Bahco, Stanley, MHG.
Andere merken die sowieso afvallen omdat ze véél te duur zijn, niet meer leverbaar, of anderzins: Nooitgedagt, A.E. Berg, Eskilstuna, Lie Nielsen, vrijwel alle japanners, en alle meuk zoals silverline.

Afgezien van de persoonlijke voorkeur, zijn er beitels die er uitspringen?

Misschien wel leuk om te weten welke beitels de mede-forummer (hoofdzakelijk) heeft? En welke breedte? En hoe bergen jullie de beitels op, in een leren/canvas foudraal, in een hanger/klem aan het bord, of in een kist?

Merk:
Breedtes:
Opbergen:
Heft:
 
  • Leuk
Waarderingen: Balk

Tochondar

Nieuw lid
12 nov 2020
10
7
48
Stad aan 't Haringvliet
Ik heb bahco beitels met kunststof handvat en goedkope lidl beitels met houten handvat.

Ik vind de lidl beitels veel fijner...
Goed vlak (achterkant), makkelijk te slijpen en blijft ook goed scherp.
En belangrijkste vind ik dat de greep prettiger vasthoudt als de bahco, maar dat blijft helaas persoonlijke voorkeur

Ik zou als ik nieuwe zou kopen, naar een winkel gaan en voelen welke het prettigst in je hand ligt... En die kopen.

Groeten en alvast veel plezier met de aankoop,

Olivier
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik gebruik de Stanley Sweetheart beitels (set van 8). Die zijn heel ergonomisch en goed gebalanceerd, maar de standtijd vind ik wat minder. Naar het schijnt scoort Narex daar beter op. De Aldi/Lidl beitels (nagenoeg identiek op merknaam na) zouden de beste zijn voor hun geld. Heb zelf setje, maar zit nog in plastic. De handvaten zijn wat te groot naar mijn mening, maar dat kun je nog aanpassen. Ze worden aangeraden door Paul Sellers (google maar eens 'Paul Sellers Aldi chisels').
Qua opbergen: de courante maten liggen altijd op mijn werkbank. De rest zit in foudraal. Misschien maak ik wel nog eens een rekje.
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
De video's over het slijpen van Paul Sellers heb ik inderdaad bekeken, met z'n Aldi beitels.
Wetstenen zijn ook onderweg dus hopelijk gaat dat ook werken, ben een beetje bang dat ik 'm niet op de vouw kan blijven houden, maar daar zijn dan weer slijphulpjes voor.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik moet er wel nog bijzeggen dat een set van 8 eigenlijk al veel is. De grote maten gebruik je toch zelden. Een smalle beitel kan soms wel handig zijn om afval te verwijderen bij het hakken van een gat. Maar een set van 4 zal dus in de meeste gevallen volstaan om te starten.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
De video's over het slijpen van Paul Sellers heb ik inderdaad bekeken, met z'n Aldi beitels.
Wetstenen zijn ook onderweg dus hopelijk gaat dat ook werken, ben een beetje bang dat ik 'm niet op de vouw kan blijven houden, maar daar zijn dan weer slijphulpjes voor.

Ik zou durven adviseren om direct met de vrije hand te leren slijpen. Dan is slijpen slechts een handeling van enkele minuten. Maak eerst een blokje hout op 30° om mee te kunnen vergelijken, zodat je weet welke hoek je ongeveer moet aanhouden. Na een tijdje weet je het zo wel zonder blokje. Voor hele smalle beitels (bv. van ploegschaaf) gebruik ik wel soms slijphulp.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Ik gebruik ook die Stanley Sweetheart reissue set van 8, bij Baptist hadden ze een aan bieding voor deze set en een lederen rol voor 99 euro. Weet niet of ze ze nog hebben voor deze prijs, maar zoals ze hier in Brabant zeggen "daar kun je niet voor sukkelen". Euro of 12 per beitel, en ze zijn prima, de allerbreedste gebruik ik idd niet zo vaak, en de allersmalste alleen voor een topkam van een gitaar of zo. Maar toch, losse beitels kosten al gauw meer (tenzij Lidl of zo).
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth en QPO67

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.536
Mijn beitels zijn een allegaartje , maar de beitels die ik het meest gebruik zijn de 40mm en de 50mm. Als ik de reacties lees, is dat blijkbaar niet de standaard.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Disclaimer: Ik ben een amateur met weinig (voor) ervaring. Maar ik heb een set Bahco met plastic/rubber handvat (de 'splitproof' variant) en ik kan er niet over klagen. Goed spul, blijft ook nog lekker scherp. Ik heb ook een set HBM gutsen, onlangs voor het eerst gebruikt. Lijkt mij ook prima spul, voor een beginner dan.
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Leuk om de reacties te lezen. Zie dat de meeste hier prima uit de voeten kunnen met beitels van 10-15 euro.
Kirschen is wel een merk dat ik zeker in overweging neem, maar met de gelakte heften weet ik dat zo 1, 2, ,3 niet, lijkt me niet prettig.

Zelf heb ik trouwens 4 beitels uit de knakenbak die ik overal voor misbruik waar je een beitel niet voor hoort te gebruiken, en daarnaast nog 3 van nooitgedagt, ik meen 10 - 16 - 22 mm.


Iemand die ervaring heeft met MHG?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik wantrouw tegenwoordig standaard alles. Alle merken. Ook geen goede gedachtengang uiteraard, maar de tijd dat je blind op de naam van een bedrijf kon vertrouwen is lang voorbij. Overal word wel ingekocht bij andere maatschappijen en onder eigen naam verkocht (want iedereen wil alle delen van de markt bedienen), of toch in ieder geval de productie uitbesteed aan een 'goedkopere' optie (want anders kun je niet op prijs concurreren). Lokaal werk en vakmanschap worden vaak als onnodig duur gezien en die mensen die dan zoeken naar precies een dergelijk product komen erachter dat veel van die producten (en vakmannen) niet meer bestaan.

Mijn bezoek aan Baptist leerde me dat er dus nog wel 'echte' merken bestaan, maar soms zijn de verschillen nou ook weer niet zo groot (in kwaliteit). Tijdens het uitzoeken van de zaag kreeg ik nog te horen 'als het niet goed is, verkopen wij het niet' (boude, maar vertrouwen opwekkende uitspraak). Later kreeg ik echter het advies een haak die ik had uitgezocht niet te nemen omdat ze 'nooit nauwkeurig genoeg zijn' (waarom ligt hij hier in het schap dan, is dat niet het enige bestaansrecht van een blokhaak??).

Conclusie: het is moeilijk. Je zou op reviews willen afgaan, maar ook die worden tegenwoordig 'gekocht' op grote schaal (influencers bijvoorbeeld).

De meest veilige en zelfredzame manier van werken is denk ik om gewoon te leren omgaan met knakengereedschap en jezelf de kwaliteiten aan te leren om deze te verbeteren (zoals fatsoenlijk slijpen, haaks maken, afstellen en onderhouden). Dan kan het alleen maar beter worden en ben je blij verrast als je spullen treft die géén troep zijn :).

sorry voor dit bleke wereldbeeld. Je mag mijn rants tegen het kapitalisme ook compleet negeren :cool:.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Die goedkope beitels met die harde plastiek handvatten kan zijn dat die handvatten snel los laten,
Bij mij althans wel wat ik doe is zelf houten handvatten maken naar eigen pasvorm, bevalt goed
De meeste heb ik van nooitgedacht de jongste is 50 jaar oud ,
Die goedkope beitels zijn dan weer ook voor het omvormen naar een ander model voor op de houwt draaibank, dan ook weer zelf een lang handvat aan de beitel maken , we zijn toch houwt bewerkers,
Dan is zelf maken van een handvat toch een makkie,
Ik polijst de beitels zo glad mogelijk op een lappen schijf , werkt ook goed
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik heb westerse beitels, voornamelijk Bahco en Nooitgedagt (nog van mijn pa geweest, die 46 jaar in de bouw gewerkt heeft), maar sinds ik een setje Japanse aangeschaft heb gebruik ik die enkel nog voor 'destructief' werk en het weghalen van lijm.

Trouwens, volgens een Japanse opleiding kun je met drie 'gewone' en één speciale beitel(s) toe:


Ik schat in een 3 mm, 6 mm en 15 mm (moeilijk te zien).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb van de meeste merken wel enkele beitels. Geen pfeil en lee nielsen maar van de overige merken wel.
Van Kirschen hebben wij een assortiment op voorraad gehad nadat nooitgedagt stopte. Ik vind de verschillen klein en kirschen heeft een wat hogere prijs wat ik nauwelijks in de kwaliteit terug zie. Je doet geen verkeerde keuze bij de genoemde merken. Ja ik ga ook nog een keer van diverse modellen de handvaten vervangen.
Ik vind model nooitgedagt prima en ik heb nog een heel oud model met ronde kop liggen daar kan ik veel kracht vanuit mijn schouder op kan zetten. Verder ben ik niet zo van de handstenen. Ik slijp ze op de tormek. Is zo gedaan tenzij je de vouw moet aanpassen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Van MHG heb ik een zwaluwstaart beitel, een paar skewed beitels en een schietbeitel. Prima hoor.
Die 6mm schietbeitel is wel tamelijk lomp, maar ja da's dan ook geen gereedschap voor het fijnzinnige werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aardappel

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik heb Narex (zowel steek als schietbeitel sets), Nooitgedagt, Stanley (de nieuwe sweetheart set) en nog diverse Bahco/Sandvik's, plus nog een paar generieke beitels van vergelijkbare kwaliteit als de Aldi exemplaren.

De Stanley's gebruik ik voor werken vanuit de hand. Je kunt ze heel erg scherp krijgen, maar ze gaan inderdaad niet heel erg lang zo blijven. Wel vind ik ze zo lekker in de hand liggen dat als je maar 1 set kunt kiezen, ik deze zou aanraden.

De Narex schietbeitel gebruik ik voor (diep) hakwerk met een houten hamer. De steekbeitels van hen beperk ik eigenlijk tot de 40 en 50mm, ik vind ze vrij lompe handvaten hebben maar die brede exemplaren werken ontzettend goed. De extra lange uitvoering kun je wel erg lekker mee werken vanuit je schouder voor precies werk.

Bahco/Sandvik en Nooitgedagt zou ik afraden. Ze zijn meestal relatief duur, en bovenstaande sets zijn voordeliger. De Aldi kwaliteit gebruik ik regelmatig voor sloop- en schoonmaakwerk. Ze zijn erg goedkoop, als je een spijker raakt die verborgen zat voel je je veel minder bezwaard als bij een beitel die 5-10x zo duur is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aardappel

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je van plan bent om diepe gaten te hakken voor pen en gat verbindingen, zijn schietbeitels wel handig. Die vindt je regelmatig voor weinig tweedehands of op rommelmarkten. Je zou ook moeten bepalen wat voor jou het prettigst werkt.Lange of korte beitel.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je van plan bent om diepe gaten te hakken voor pen en gat verbindingen, zijn schietbeitels wel handig. Die vindt je regelmatig voor weinig tweedehands of op rommelmarkten. Je zou ook moeten bepalen wat voor jou het prettigst werkt.Lange of korte beitel.

Wat maakt een schietbeitel daar zoveel geschikter voor? Ik maak nog wel eens diepe/flinke pen/gat verbindingen.
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Ik had ooit een paar bijelkaargeraapte beitels tot ik toe was aan een goede set. Toen een set van Banco (met houten heft) gekocht. Ik was daar tevreden over. Toen door een vriend een set Japanse beitels mee laten nemen tijdens één van zijn rondreizen aldaar. Onvoorstelbaar wat een kwaliteit, maar deze beitels zijn hier in Nederland nogal aan de prijs en voor mij dus een beetje boven budget. Maar op deze manier was het te doen. Daarnaast struin ik graag door het hele land kringloopwinkels af naar hout en gereedschap. Al en toe vind ik dan een beitel van een goed merk, maar meestal helemaal verruiineerd, maar meestal maar voor 25 cent. Ik steek daar dan tijd in om 'm op te knappen en te slijpen en meestal heb ik er dan een fijne beitel bij.
De Japanse set gebruik ik alleen voor het mooie werk, de Banco set voor het iets ruwere werk en de kringloopset voor situaties waar je liever je beitels niet aan waagt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.