Mijn eerste vraag: wat heb je aan ervaring met schaven?De schaaf is snel bot en begint dan te happen.
Als ik naar mezelf kijk, tot een paar jaar geleden had k hetzelfde, ik kon geen fatsoenlijke krul maken met een handschaaf. Tot is een cursus houtbewerken volgde, en daar leerde dat ik de schaaf helemaal niet goed instelde, en ook het hout leerde lezen (dus bijvoorbeeld niet tegen de draad in schaven, dan gaat iedere schaaf happen). Toen ging het ineens een stuk beter.
Op de cursus gebruikten wij #4 schaven van Peaktool:
Peaktool/ Luban bankschaaf #4 - Baptist
Deze #4 schaaf is de meest gebruikte schaaf voor vlakken, in Engels ‘smoothing’ genoemd. De Peaktool schaaf is voorzien van het Bedrock
baptist.nl
Ikzelf heb een Record #4 die ik van m'n vader heb gekregen, die zal ergens uit de jaren 70/80 zijn.
Maar ik gebruik eigenlijk altijd en #62 low angle (ik heb de Veritas, maar op de cursus hadden we deze Peaktool en die bevielen ook prima. Ik vind een #62 gewoon beter in de hand liggen, en door het grotere gewicht schaaft het voor mij prettiger. En minder happen door de lagere hoek van de schaaf.
Maar als je weinig ervaring hebt, misschien eerst kijken of er iemand je en paar uur kan helpen met instellen van de schaaf, lezen van het hout en de techniek van het schaven leren, voordat je een andere schaaf koopt.
En ook slijpen/wetten. Want iedere schaaf, ook een Veritas, schaaft minder goed als deze niet 100% scherp of op de juiste manier is geslepen.
(maar mogelijk beheers je de techniek al wel en ligt het wel aan je schaaf, maar dat is uit je post niet goed uit te halen)