Houtsoorten voor een (schilderij) lijst?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.617
555
Steenbergen, Noord Brabant
Was het zo gepresenteerd, alleen maar om het werk te laten zien? Of is de manier van presentatie deel van het geheel? Is het kunstwerk alleen de aquarel of is het geheel het kunstwerk?

Nu is het niet zo dat een werk nooit een andere lijst krijgt, men sneed vroegen ook gewoon een stuk van het schilderij als het niet paste. Maar een lijst en werk zijn vaak aan elkaar gekoppeld, zeker als het ingelijst en al van de kunstenaar komt. Ook worden lijsten gebruikt om te dateren, of om te bepalen of iets 'origineel' is. Denk aan een 19e eeuws werk in een 16e eeuws kader.

Daar zou ik het zeker eens met de maker over hebben.
Het was zo gepresenteerd om het aquarel ten toon te kunnen stellen heb ik van de maakster begrepen. Komende maandag gaan we bij haar op de koffie om eens uitgebreid te filosoferen over wat voor soort en vorm de lijst voor dit stuk het beste zal werken. En als we een idee hebben, hebben we een vertrekpunt😁 en gaan we tekenen en rekenen.

• Leuk
Waarderingen: knotwilg

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.617
555
En hoe is het afgelopen?
Uiteindelijk hebben we in goed overleg met de kunstenares die het aquarel heeft gemaakt, besloten om het kunstwerk op te hangen zoals het was gepresenteerd: tussen de twee plexiglas platen. Zo hangt hij nu in onze gang mooi te wezen. Het aquarel is op moerbijpapier geschildert, de vrees was dat het papier het overzetten naar een andere lijst niet 100% zou overleven (in verband met de afmetingen). De maakster - ook een ervaren lijstenmaakster - had er zelf wel vertrouwen in, maar er blijft altijd wel een risico. Nu hij hangt denken we wel de juiste beslissing te hebben genomen: alle aandacht gaat inderdaad naar de aquarel zelf:cool:.

• Leuk
Waarderingen: knotwilg

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.026
891
Enschede, Twente
Ik dacht dat moerbijpapier juist heel sterk is. Het wordt vaak gebruikt bij de restauratie van boeken en het herstellen van schilderijen. Mulberry paper Ziet er wel teer uit, dat wel.

Het kan zijn er verwarring is met kozo papier, een japans product.

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.617
555
Ik dacht dat moerbijpapier juist heel sterk is. Het wordt vaak gebruikt bij de restauratie van boeken en het herstellen van schilderijen. Mulberry paper Ziet er wel teer uit, dat wel.

Het kan zijn er verwarring is met kozo papier, een japans product.
Ik heb er geen idee van, gelukkig heb ik meer verstand van…..het gebruikte papier is in ieder geval bijna doorzichtig, dus in mijn beleving erg dun. Soît. We zijn tevreden met het resultaat:).

• Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.