Houtsnij hobby

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Sinds september het houtbewerken met handgereedschap weer opgepakt. Maar om buiten de schuur met hout bezig te zijn kwam ik op hout snijden uit.
Die filmpjes vab Doug Linker keken zo lekker weg, meteen een mesje geregeld en aan de gang. Maar het doen valt tegen...:)

hier wil ik zelf mijn voortgang een beetje in plaatsen. begonnen met de Moravian star.
Vuren hout wilde het mes echt niet in; dus uit de bos een stuk verse berken (lag langs de kant van de weg)
Maar:
- hout was niet haaks genoeg gezaagd
- het kops hout sneed helemaal nergens naar
- stoppen als de focus weg is
- harstikke leuk om te doen, zeker als je wel een mooi straks stuk gedaan krijgt!

ik ga gauw wat haaks / gedroogd lindenhout bestellen en kijken hoe de voortgang is:)

ik begreep dat iemand wat Engelse boeken in Pdf had, zit daar ook wat beginners instructie / oefening bij?
Dank voor het lezen!

47HGhoY7NNM5RVDAqhQCQgoe.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en baas

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Hoi Trekker, ik ben ook nog maar pas begonnen met houtsnijden. Misschien heb je mijn draadje in dit forumdeel wel gezien. Ik vind het tot dusver hartstikke leuk, maar je moet vooral niet te snel willen.
Ik snij nu in iroko, een klein snippertje per beweging. Vuren is niet het hardste hout, vers berken al helemaal niet. Het mes goed scherp is de eerste voorwaarde, oefening de tweede. Gun jezelf vooral de tijd om het onder de knie te krijgen en blijf kritisch op je eigen werk. Veel plezier!
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hallo,

Misschien even vermelden waar je woont (kan het op je profiel niet vinden) dan zit er misschien een houtsnijder in de buurt. Nat hout is zachter en snijdt makkelijker..
 
Hoi Trekker ,

Mooi, weer een houtsnijder er bij.
Zoals Kor al melde, niet te snel willen gaan en veel proberen.
Er is niemand maar dan ook niemand die geen fouten heeft gemaakt.
Dat hoort allemaal bij het leer proces, zelfs nu na 15 jaar maak ik nog regelmatig fouten.
Zolang er geen lichamelijke ongelukken gebeuren ............. neem ik de foutjes op de koop toe.

Neem vooral niet te ingewikkelde ontwerpen en pak een stuk hout wat makkelijk snijdt.

Geniet er van.

Groet Edwin
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
@allemaal, door alle drukte had ik niet eens alle replies gelezen toendertijd, ondertussen wat lindehout gescoord in Arnhem en nog wat sterren en aanzet tot een sneeuwman gemaakt van Doug Linker.

@jan, ik stuur je een PB, bedankt!
@wijk0983; ik woon in Noord Limburg, Venlo; maar ook geregeld in Arnhem/Nijmegen voor werk te vinden

Vragen:
Ik heb na wat zoekwerk een Mora Kniv 120 gekocht; Bij maken van deze sneeuwman:

Lijkt me dit mes wat grof en ook dik in lemmet. Doug geeft dan als grap aan dat voor aan je mes gewoon een kleiner mes zit, maar die heeft ook veel ervaring.
Zou het nut hebben een set als dit er bij te hebben:

Doug gaf in een video aan dat die Mora 120 wel een favoriet van hem was, maar voor beginner een fijner mes handiger?
Dus handiger om toch in iets meer te investeren? Of handiger worden met die MoraKniv 120?
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
dag Trekker, een wijs gezegde: elke fout is op weg naar een beter resultaat. En ja, je moet geen haast hebben. Als het fout gaat, dan moet je een aanslag doen op je creativiteit. Ik werk met zowel vers (net gekapt) als droog hout. Ik zie ook op andere sites dat hout nog wel eens nat gemaakt wordt om beter te snijden. In de eerste weken dat ik bezig was, schoten de pleisters er doorheen.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Koop voor dit soort werk ook een kerfmes met een recht lemmet van een paar cm. Bijv van Pfeil. Zie afb bij het filmpje.
ok ik las dat die lemmetten van Flexcut niet zo handig zijn.

Ik heb ook verder geen v-tool / gutsen.

Beste dus een Pfeil mes van een 4cm kopen en ook een 1mm handpalm guts?
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
dag Trekker, een wijs gezegde: elke fout is op weg naar een beter resultaat. En ja, je moet geen haast hebben. Als het fout gaat, dan moet je een aanslag doen op je creativiteit. Ik werk met zowel vers (net gekapt) als droog hout. Ik zie ook op andere sites dat hout nog wel eens nat gemaakt wordt om beter te snijden. In de eerste weken dat ik bezig was, schoten de pleisters er doorheen.
Nou die handschoen heeft me al goed geholpen en ik bestel wat tape voor om de duim voor het snijden naar je duim toe (pairing cut).

Ik ga nog eens wat neuzen bij Baptist online.. Wil ook niet te veel uitgeven voor een startende hobby.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
ok ik las dat die lemmetten van Flexcut niet zo handig zijn.

Ik heb ook verder geen v-tool / gutsen.

Beste dus een Pfeil mes van een 4cm kopen en ook een 1mm handpalm guts?
je moet ze (eigenlijk) wel even vasthouden om te bepalen wat voor jou het beste werkt, hoe groot zijn je handen, etc. zo'n kerfmes gebruik je ook met pivot beweging dus even uitproberen. mijn Pfeilkerfmesje heeft blad van 30 mm en handvat van 130mm. Het handvat is niet erg dik die van flexcut zijn dikker, voor sommige is dat fijner.

Als je in de buurt woont (Etten-Leur) kun je even komen kijken.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
je moet ze (eigenlijk) wel even vasthouden om te bepalen wat voor jou het beste werkt, hoe groot zijn je handen, etc. zo'n kerfmes gebruik je ook met pivot beweging dus even uitproberen. mijn Pfeilkerfmesje heeft blad van 30 mm en handvat van 130mm. Het handvat is niet erg dik die van flexcut zijn dikker, voor sommige is dat fijner.

Als je in de buurt woont (Etten-Leur) kun je even komen kijken.
Ik heb vrij kleine handen dus die van Pfeil lijken me prima, helaas is bij Baptist niet alles op voorraad en bij knivesandmore hebben ze niks van Pfeil.

Etten-Leur is me helaas wat te ver weg, wel hartelijk dank voor het aanbod!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Tsja, ondertussen heb ik twee snijmessen. Als je ziet hoeveel messen die houtsnijders hebben...
Het mooie aan Doug vind ik dat ie met 1 mes een heel project snijdt. Dus daaruit kun je afleiden dat je aan 1 mes meer dan genoeg hebt. Het mes moet scherp zijn, dus echt scherp. Ik ben naar een wat dikker mes overgestapt omdat die meer kan hebben. Het andere mis heb ik al mishandeld (ken mijn eigen krachten niet..), maar eigenlijk is het gewoon onkunde. Het zijn ook geen schietbeitels. Doug zegt dat hij zelf begonnen is met een zakmes dus dat zegt genoeg. We willen vaak direct op zijn niveau zitten en dan koop je vaak wat die mensen in de handen hebben. Nogmaals, er zijn andere YT-bers die voor iedere snee een ander mes pakken. Dus advies, gewoon heel veel snijden met een scherp mes.
 

Dutch carverman

Actieve deelnemer
23 dec 2020
54
21
hoi , ik ben Peter.
Ik ben ook nog niet zolang bezig met houtsnijden, en in de wereld van messen wordt je hardstikke gek gemaakt. Bij hornbach heb ik 2 messen gekocht van Mora per stuk 7 € .
Grijshandvat met oranje inleg, lemmet van carbon staal. Deze snijden als tierelier, mits ze scherp zijn /blijven. Bij Baptist heb ik inmiddels een linoleum setje gekocht van Flexcut Aet verwisselbare messen. Ook zat er een voorgevormd blokje bij om te stroppen met stropping compound. Ook heb ik een setje Arkansas slijpsteentjes gekocht om diverse gutjes en messen te kunnen slijpen. Van een oude riem heb ik een stropplankje gemaakt.
Bij HBM heb ik van het merk Silverline stroppingcompound gekocht kleur groen. Dit had ik eerder dan van Flexcut. Via een Youtube filmpje van Gene Messer (aanrader) dat die een nieuw mes van Mike Shipley aan het testen was. Hij was er lierisch over, dus heb ik contacht gezocht met Mike , en in Januari koop ik DAT mes bij hem. Ook de filmpjes van Kevin Coates zijn super. Wat die met een oud vissersmes doet, fantasties. Wij moeten gewoon veel oefenen. Zoals een duits spreekwoord zegt;
Übung macht den Meister.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.