Houtsnij hobby

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
98
0
Sinds september het houtbewerken met handgereedschap weer opgepakt. Maar om buiten de schuur met hout bezig te zijn kwam ik op hout snijden uit.
Die filmpjes vab Doug Linker keken zo lekker weg, meteen een mesje geregeld en aan de gang. Maar het doen valt tegen...:)

hier wil ik zelf mijn voortgang een beetje in plaatsen. begonnen met de Moravian star.
Vuren hout wilde het mes echt niet in; dus uit de bos een stuk verse berken (lag langs de kant van de weg)
Maar:
- hout was niet haaks genoeg gezaagd
- het kops hout sneed helemaal nergens naar
- stoppen als de focus weg is
- harstikke leuk om te doen, zeker als je wel een mooi straks stuk gedaan krijgt!

ik ga gauw wat haaks / gedroogd lindenhout bestellen en kijken hoe de voortgang is:)

ik begreep dat iemand wat Engelse boeken in Pdf had, zit daar ook wat beginners instructie / oefening bij?
Dank voor het lezen!

Kor

Post veel
10 jun 2012
780
221
Hoi Trekker, ik ben ook nog maar pas begonnen met houtsnijden. Misschien heb je mijn draadje in dit forumdeel wel gezien. Ik vind het tot dusver hartstikke leuk, maar je moet vooral niet te snel willen.
Ik snij nu in iroko, een klein snippertje per beweging. Vuren is niet het hardste hout, vers berken al helemaal niet. Het mes goed scherp is de eerste voorwaarde, oefening de tweede. Gun jezelf vooral de tijd om het onder de knie te krijgen en blijf kritisch op je eigen werk. Veel plezier!

• Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Vurenhout

Actieve deelnemer
12 aug 2012
599
14
Twello
Linde hout is geweldig. Heb het uiltje van die Doug Linker gesneden. Telefoon er bij stopzetten effe snijden en dan weer verder spoelen. uil.png

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
1.583
79
Etten-Leur
Hallo,

Misschien even vermelden waar je woont (kan het op je profiel niet vinden) dan zit er misschien een houtsnijder in de buurt. Nat hout is zachter en snijdt makkelijker..

Hoi Trekker ,

Mooi, weer een houtsnijder er bij.
Zoals Kor al melde, niet te snel willen gaan en veel proberen.
Er is niemand maar dan ook niemand die geen fouten heeft gemaakt.
Dat hoort allemaal bij het leer proces, zelfs nu na 15 jaar maak ik nog regelmatig fouten.
Zolang er geen lichamelijke ongelukken gebeuren ............. neem ik de foutjes op de koop toe.

Neem vooral niet te ingewikkelde ontwerpen en pak een stuk hout wat makkelijk snijdt.

Geniet er van.

Groet Edwin

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.