Houtsnij - beeldhouw - opleiding: presentatie

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Mooie werkstukken, goed in beeld gebracht maar het voortdurend inzoomen irriteert (mij).
Het tempo is wel prettig, je hebt net voldoende tijd om even wat details te bekijken.
Misschien de beelden nog wat meer per onderwerp groeperen?
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Er is een nieuwe, snellere versie, van de presentatie over de cursus houtsnijden.
...
Te traag, te snel? Alle feedback welkom.
Cursus houtsnijden? Interessant! Ik heb na de eerste minuut maar eens vooruit gespoeld om te kijken of er nog ergens vermeld stond waar dit filmpje over ging. Kon uiteindelijk in de laatste 5 seconden of zo iets vinden over een zaterdagcursus in Antwerpen? Er stond ook een webadres bij maar dat was voorbij voordat ik het kon opschrijven.
Nee zonder gekheid. Heel mooi werk maar als een filmpje gaat over een cursus dan verwacht ik er iets in te zien over een cursus. Wat ik zie zijn beelden van een collectie houtsnijwerk. Dat het werk is gemaakt zijn door cursisten pleit voor de cursus maar dit zal niet representatief zijn voor wat een beginnend cursist in hun eerste jaar kan bereiken.

De website is een stuk nuttiger qua informatie, al zou de mededeling dat "Kandidaten kunnen zich inschrijven op de wachtlijst voor academiejaar 2020 - 2021" intussen wel weg. ;=)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
dag Ornament, is er al een datum bekend van de open dag? Deze wil ik alvast in mijn agenda zetten. Ben benieuwd.
Dat zal verschijnen op de website Houtsnijden. , van zodra ik het zeker weet. Indien het doorgaat, dit jaar, verwacht ik het ergens in maart, op een zaterdag. De 19de lijkt een goede kandidaat.


groeten,

Ornament.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Mooie werkstukken, goed in beeld gebracht maar het voortdurend inzoomen irriteert (mij).
Het tempo is wel prettig, je hebt net voldoende tijd om even wat details te bekijken.
Misschien de beelden nog wat meer per onderwerp groeperen?
Dank je Cor voor je aandachtig kijken en de feedback. Zeker allemaal te overwegen.

Groeten

Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Cursus houtsnijden? Interessant! Ik heb na de eerste minuut maar eens vooruit gespoeld om te kijken of er nog ergens vermeld stond waar dit filmpje over ging. Kon uiteindelijk in de laatste 5 seconden of zo iets vinden over een zaterdagcursus in Antwerpen? Er stond ook een webadres bij maar dat was voorbij voordat ik het kon opschrijven.
Nee zonder gekheid. Heel mooi werk maar als een filmpje gaat over een cursus dan verwacht ik er iets in te zien over een cursus. Wat ik zie zijn beelden van een collectie houtsnijwerk. Dat het werk is gemaakt zijn door cursisten pleit voor de cursus maar dit zal niet representatief zijn voor wat een beginnend cursist in hun eerste jaar kan bereiken.

De website is een stuk nuttiger qua informatie, al zou de mededeling dat "Kandidaten kunnen zich inschrijven op de wachtlijst voor academiejaar 2020 - 2021" intussen wel weg. ;=)
Dank je Efvee, voor je kritische feedback.

Antwerpen is doelbewust op de achtergrond gehouden op de presentatie en op de website. De redenering is dat indien Antwerpen in de titel zou staan, dat heel wat potentiële kijkers er dan niet zouden op klikken omdat ze Antwerpen toch te ver vinden. De realiteit is dat dit soort opleidingen steeds zeldzamer aan het worden zijn in Europa . En in NL gewoon niet bestaan.

Ter illustratie: we kregen verschillende aanvragen van potentiële kandidaten voor onze richting Steen - Beeld ( beeldhouwen in steen, vooral marmer ) vanuit .... Italië. ???? ontgaat er mij iets???? We werken vaak met Carrara marmer en er is een vakschool voor beelden kappen in marmer in Carrara.

Dit toch wel de marmerstreek en een wereldtop beeldhouw streek bij uitstek, met (vroeger) talloze beeldhouwateliers en andere industrie voor het ontginnen en verwerken van marmer. Omdat ik 20 jaar geleden die beelhouw-vakschool eens bezocht heb ( en vond die OK, zeer degelijk, lange traditie, maar niet indrukwekkender tov wat we hier kennen) en het bestaan er dus van ken, verwijs ik die Italianen door naar die school. Die kennen ze , maar ze bleven aandringen na de website www.beeldhouwen.net vergeleken te hebben. Dat is een slecht teken, daar word ik lastig van, zie dat niet graag gebeuren.

Het noodzakelijk verhuizen werd serieus overwogen, maar verder is het niet gegaan.

Geen idee wat er ondertussen van die Carrara school is geworden, wat hun niveau nu is, Waarom die Italianen er niet heen willen, maar vrolijk word ik er absoluut niet van. Is dit weer een teken van de te ver gaande desintegratie, definitief verdwijnen, van het ambacht? Zelfs in Italië? Ik vrees dat er nog meer heel slechte tekenen tot ons komen onder meer uit Pietra Santa. Ja, de marmer beeldhouwcultuur is er aan het instorten, is reeds heel ver ingestort. En dat is een ramp. Algemeen: we zijn heel hard bezig onze wortels af te knippen.


Terug naar houtsnijden

Dus eerst tonen wat de cursus waard is, en dan moet de afweging of men de opleiding wenst te volgen en naar Antwerpen wil komen of niet. Studenten komen bijvoorbeeld onder andere ook uit , Arnhem , Utrecht, en drie studenten komen uit Amsterdam, enz...

Niet echt aan gedacht dat men vooruit zou spoelen , en plaatjes missen, in de hoop dat men meer info vindt aan het einde van de video. Deze mogelijkheid had ik niet gezien, dank je om dit te melden.

De presentatie wil vooral een beeld geven over het niveau van de opleiding.

Dat er ook een andere benadering mogelijk zou , met bijvoorbeeld meer sfeerbeelden, is natuurlijk een juiste opmerking. Representatief werk van studenten 1 ste en andere jaren zou daarin passen. Maar in dit soort opleidingen wordt de leerling individueel begeleid, dus dat wordt moeilijker. Door de privacywet wordt het ook omslachtiger. Het missen van deze benadering wordt genoteerd

dank voor de feedback,

Groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Beste Ornament. Als ik mijn reactie nu teruglees is het wel een erg bot hollands verwoord. ctie. Sorry daarvoor.
Ik denk dat we het helemaal eens zijn. Cursussen in ambachtelijk werken zijn te schaars en als ze er zijn dan zitten ze vol of zijn ze veel te duur. Niet onderhouden leidt tot de dood van de kunst (in de betekenis van kunde). Doel zou dus zijn om het aantrekkelijk te maken.

Voornaamste punt dat ik wilde maken was dat de vlag de lading niet dekte, en dat de perfecte werkstukken in het filmpje me de indruk gaven dat de het niet iets voor beginnelingen was.

Antwerpen is voor mij ongeveer even ver als Amsterdam, maar nog steed gauw anderhalf uur trappen op het gaspedaal. Doenbaar, zeker op zaterdag, maar het is wel een verbintenis die je aangaat voor een jaar. In de website wordt gesproken over 'alternatieven' om mensen die op de wachtlijst staan beter voor te bereiden. Is daar meer informatie over?
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik las enkel een reactie die constructief is. De website is ondertussen ook aangepast. Nog eens dank voor de feedback.
Het woord wachtlijst heeft hier twee betekenissen:

1 : wachten tot de eigenlijke inschrijvingsperiode aanbreekt en de kandidaten die op de lijst staan zich ook daadwerkelijk officieel kunnen inschrijven.
2: wachten tot er plaats vrij komt.

Het woord wachtlijst moet men hier vooral in de eerste betekenis beschouwen.

De tweede situatie komt wel eens voor, maat toch eerder weinig. Dan kunnen enkele kandidaten er in juni niet meer bij, maar bijna altijd kunnen die in september dan toch allemaal starten.

Moest dat echt niet lukken dan zal aan een kandidaat voorgesteld worden om één jaar tekenlessen of boetseren of iets dergelijks te volgen, als voorbereiding. Deze situatie komt gelukkig maar heel uitzonderlijk voor.

Er worden geen vooropleiding of vaardigheden gevraagd bij het inschrijven. Het is dus ook voor beginners. Of beter gezegd: er wordt van uit gegaan dat een binnenkomende student eigenlijk nog moet beginnen, een wit blad is. Uiteraard kunnen ook kandidaten met tonnen ervaring ook starten, door de individuele aanpak is dat geen probleem.

Dit soort informatie kan natuurlijk niet in een presentatie gestoken worden, daarom is de website er.
En dit forum...

Men schrijft zich in voor een jaar, de totale opleiding zelf duurt "wel even wat langer".

Voor de presentatie; klik hier
alle info op de website: www.houtsnijden.eu

groeten,

Ornament
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.