Een met de hand geschaafd stuk hout, alle kanten, ziet er anders uit dan een geschuurd stuk hout . Dit laatste zier er wat zachter uit. Wat meer afgerond aan de kanten enz. De glans is ook anders enz.
Een geschuurd beeld of ornament (indien mogelijk) hebben een totaal ander karakte dan een gesneden ornament. Met houtdraaien is dat net zo: snijdend draaien (ook al schuur je lichtjes) ziet er anders dan schrapen en veel schuren. Ik denk aan werk met veel profielen , tussen de centers gemaakt.
Als je je beter kunt uitdrukken door je creaties te schuren, dan moet je dat doen, daar kan niemand iets tegen hebben.
Wil je iets barok gaan maken , bijvoorbeeld bij een restauratie, dan is het bijna altijd een misdaad.
Bij het doorgeven van het
traditionele houtdsnijden als vak ligt het anders. Schuurpapier is maar een 19de eeuwse uitvinding, dus dat werd niet gebruikt in de periode daarvoor.
Daarvoor hadden we wel haaienhuiden en nog iets plantaardigs waarmee zou kunnen geschuurd worden. Maar of dit altijd en overal in voldoende kwaliteit en met een "bruikbare korrel ter beschikking was", is maar de vraag. Dit is voor als we er zouden aan denken om te schuren, maar waarom zouden we dat . We hebben het hierover het snijden, en laten het polychromeren buiten beschouwing.
Met een guts en beitel ga je veel sneller en als je echt veel controle over die gereedschappen hebt dan "valt het beeld uit de beitel", schuren is gewoon niet nodig.
Je kunt gewoon niet overal komen
Het karakter krijg je gewoon niet authentiek, niet zo overtuigend strak als met snijgereedschap.. Met een Dremel ook niet...
De details worden weggeschuurd
Vraagt heel veel tijd, probeer daar eens van te leven, nu of in vervlogen tijden. Vroeger moest het ook hard vooruit gaan, hoe meer je kon maken , hoe meer je kon verkopen....en in de Beeldhouwersstraat was je niet de enige beeldhouwer die bedrijvig was.
Scherpe details zoals bladranden worden afgerond, de leesbaarheid verlaagd, ziet er eerder pretpark-achtig uit en mist de geest uit die tijd overtuiging ( beeldtaal) en frisheid.
Najaarshout en voorjaarshout (jaarringen) zijn niet even hard, dus zonder adequate steun achter het papier ( steeds mogelijk?neen) zal het toch niet zo strak staan.
Daar zou een college over gegeven kunnen worden.
Misschien nog toevoegen dat het werken met bepaalde gereedschappen ook een specifieke vormgeving (nuances) genereert. "Gelukkige, overtuigende, beitelstreken" maken deel uit van de beeldtaal, van het karakter. In dit soort opleidingen, waar men echt het vak , dus vooral die klassieke beeldtaal met alle nuances, doorgeeft , zal er nergens geschuurd worden. Je mag Europa aflopen ...veel traditionele opleidingen zijn er toch niet meer over..
Nogmaals, voor jou creaties gebruik je natuurlijk de middelen waarmee je je best kan uitdrukken. Moest ik een groot abstract beeld maken (is niet traditioneel houtsnijwerk) dan zou ik ook kettingzaag en schuurmachines overwegen...
groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu