Houtprijzen vraagje

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.895
593
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik verbaas mij echt over hoe jullie hierin staan. Beetje aannemer zal waarschijnlijk niet eerder dan 5 maanden na acceptatie beginnen. Dan zou hij dus een gigantische loods moeten aanhouden om alleen maar alle voorraden voor toekomstige klussen op te kunnen slaan en de waarde van al dat materiaal staat daar niks te doen. Dat is verre van realistisch.....
Misschien is het in de houtwereld wat anders, ik kom zelf uit de staalwereld en in de tak van de sport waar ik zit gaat het wel zo. Het komt inderdaad ook voor dat er akkoord op een offerte komt waar pas maanden later mee gestart wordt. Pas nog meegemaakt, we hadden de order al getekend en wel binnen, een week later het staal besteld, kregen we vanuit de staalhandel een prijsstijging door. Dat maakte dat het werk niet meer uit kon financieel. Met de klant overlegd dat of de prijsstijging aan hem doorberekend moest worden of dat we anders de order terug zouden geven. Het laatste is gebeurd.

Het blijft een grijs gebied, en afhankelijk aan welke kant je staat zijn diverse inzichten mogelijk. Als ik in dit geval aan de klantzijde zou staan, zou ik zeker niet direct toegeven maar eerst de aannemer eens zelf over de brug laten komen.

De topicstarter wordt nu domweg voor het blok gezet en dat is een fout van de aannemer die hiermee krediet verspeeld.

Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
Ik verbaas mij echt over hoe jullie hierin staan. Beetje aannemer zal waarschijnlijk niet eerder dan 5 maanden na acceptatie beginnen. Dan zou hij dus een gigantische loods moeten aanhouden om alleen maar alle voorraden voor toekomstige klussen op te kunnen slaan en de waarde van al dat materiaal staat daar niks te doen. Dat is verre van realistisch.....
Maar je kunt niet het hele ondernemersrisico bij de klant neer willen leggen. Hij had dit ook al eerder kunnen melden bij de klant, had een aanbetaling kunnen vragen, etc. Dat zijn alles mogelijkheden om het risico te verkleinen.
Ik werk bij een grote infra aannemer en onze opdrachtgevers verwachten dat ik bij een tender een vaste prijs afgeef voor een project waar ik eerst 18 maanden voorbereiding en ontwerp heb, gevolgd door 3-5 jaar uitvoering.
Als dit een groot risico is, dan meld ik dat tijdens de aanbesteding, maar voorwaarden meesturen bij de aanbieding betekent automatisch een ongeldige aanbieding.

7 mrt 2015
1.149
367
P'beek
Ik werk ook bij een “grote” aannemer en de staalprijzen en levertijden spelen ons nu ook parten en dat proberen we ook bespreekbaar te maken met de eindklant (maar over meerdere projecten van meerdere miljoenen). Ik denk ook dat elke aannemer dat in eerste instantie probeert maar dat er uiteindelijk toch iets van een compromis uit komt.
Meestal open begroting en daarna handjeklap-begonia (zegt dat de Belgische lezers iets?)

In dit geval:

Aannemer: “ Het spijt me klant, IK kan voor DIE prijs, OP DAT MOMENT, NIET VOLDOEN aan ONZE(!) overeenkomst.” (Recht op annulering?). Het feit dat er een clausule in de opdracht zit die het toelaat prijsverhogingen door te rekenen staat los van het feit dat de aannemer in dit geval niet aan zijn verplichting kan voldoen.

Ik vind het ergens ook best onbeschoft van de aannemer in dit geval om (neem ik aan) als eerste het pad van doorbelasten te bewandelen.

• Leuk
Waarderingen: mk23 en Wilco Flier

FreaknZoid

Actieve deelnemer
15 dec 2020
58
21
West ZeeuwsVlaanderen
offerte was in februari geaccepteerd en de aanemener had pas “tijd” in week 35.
leuke aan de discusie is wel, hadden ze prijs dalingen ook gedeelt, dat betwijfel ik.

Wat ik hier uithaal, is wel dat ik best mee wil gaan in een meer prijs als hij dit echt kan aantonen dat het extreem is.

of de fundering en metselwerk gereed maken en het hout gedeelte afwachten., als ik de berichten lees is de houtprijs bubbel al aan het uiteen spatten.

Bijlagen

• 4AD48336-B3BD-4011-9974-3D5F44B5CF92.png
    4AD48336-B3BD-4011-9974-3D5F44B5CF92.png
    368 KB · Weergaven: 50
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
536
40
Zweden-Delft
Ik zeg ook niet dat alles voor rekening van de klant moet komen, maar hier worden stellingen genomen als:
- Had hij maar moeten voorzien
- ondernemingsrisico
- notmyproblem
- Ik zou mijn poot ff stijf houden

A.N

Actieve deelnemer
12 aug 2010
250
36
Schoonoord
Wat ik hier uithaal, is wel dat ik best mee wil gaan in een meer prijs als hij dit echt kan aantonen dat het extreem is.
Jammer dat journalisten zoals in dit geval bij de Volkskrant niet wat meer journalistiek werk doen. Als je kijkt naar de prijzen bij de gamma van augustus 2020 en die vergelijkt met de huidige vraag ik mij af hoe je bij zo`n onzinnige bewering in juni 2021 komt dat hout inslaan bij de Gamma loont omdat de prijzen zo gedaald zijn

Voorbeeld Douglas balkje 6.5 x 6.5 in augustus 2020 € 8,69 en in 2021 €12,09 dat is ongeveer 40% stijging
Vuren timmerpaneel 18 mm 250x30 cm in augustus 2020 €25,99 en in 2021 € 51,99 dat is100% stijging

We zijn hier niet in Amerika, wat de journalist heeft gehoord en naar verwijst zijn dalingen op de Amerikaanse futures beurs, dat duurt even voordat het de consument daar bereikt. Nog een paar maanden wachten voordat de prijzen ook bij ons weer gaan dalen. Ze komen echter nooit meer op het oude niveau terug is de verwachting in onze branche

Albert

Bijlagen

• tuinpaal douglas 6.5x6.5 2020.png
    tuinpaal douglas 6.5x6.5 2020.png
    187,7 KB · Weergaven: 38
  • tuinpaal douglas 6.5x6.5  2021.png
    tuinpaal douglas 6.5x6.5 2021.png
    105,5 KB · Weergaven: 11
  • gamma augustus 2020.png
    gamma augustus 2020.png
    168,9 KB · Weergaven: 10
  • gamma juli 2021.png
    gamma juli 2021.png
    88,8 KB · Weergaven: 8
  • gamma 2021.png
    gamma 2021.png
    118 KB · Weergaven: 34

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.373
793
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik kan mij prima voorstellen dat een aannemer het hout wel koopt, maar nog niet afneemt. Een soort van optie op zijn leverancier, zeg maar. Het recht om op moment X een aantal Y balken af te nemen tegen prijs Z. Zo werkt de offerte naar de klant ook.

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Als ik zie hoeveel discussie er hier op het forum al is, lijkt me dat er bij de belanghebbenden nog veel meer mogelijk discussie is. Zoals vaker geopperd lijkt een middenweg dan logisch. Bij een goede compromis zijn beide partijen ontevreden;) Of natuurlijk zelf proberen hout en te kopen, dan wel wachten met het houtwerk in de hoop op lagere prijzen. Succes en laat ons graag de uitkomst even weten!

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.888
2.484
Klein-Brabant, Vlaanderen
Deze niet Belgische lezer ook niet, maar Google leert me dat: Handjeklap begonia een enigszins gedateerd eufemisme is voor homoseksualiteit.
de uitdrukking 'handjeklap begonia' was ook mij onbekend
volgen we de historiek in dit draadje, dan zien we dat in #25 'handjeklappen' opduikt
die manier van onderhandelen tot er een akkoord is, was mij bekend
in de situatie van @FreaknZoid is dit heel toepasbaar
in #26 voegt een andere collega er om te grappen 'begonia' aan toe
ik vermoed dat @JochemK bij het googlen op deze verklaring gestoten is

• Leuk
Waarderingen: ornament

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
673
323
Het Groene Hart
de uitdrukking 'handjeklap begonia' was ook mij onbekend
volgen we de historiek in dit draadje, dan zien we dat in #25 'handjeklappen' opduikt
die manier van onderhandelen tot er een akkoord is, was mij bekend
in de situatie van @FreaknZoid is dit heel toepasbaar
in #26 voegt een andere collega er om te grappen 'begonia' aan toe
ik vermoed dat @JochemK bij het googlen op deze verklaring gestoten is
De begonia's kwamen in #23 al op, daar refereerde ik naar ;-)

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
offerte was in februari geaccepteerd en de aanemener had pas “tijd” in week 35.
leuke aan de discusie is wel, hadden ze prijs dalingen ook gedeelt, dat betwijfel ik.
Dat hangt van de aannemer af. Die van mij heeft dat wel gedaan bij de aanbouw. De staalconstructie viel veel goedkoper uit dan in de offerte stond, en dat is onder 'minderwerk' komen te vallen en netjes verrekend. Sommige mensen doen het gewoon wel goed :)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.