houten lade rails

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.461
1.090
Omgeving Leiden
Stel dat het hout van je huidige lade geleverd werd met een vochtigheidspercentage van 17 % en dat het na een tijd acclimatiseren nu 11 % is.
Stel dat je nieuw geleverde hout ook een vochtigheidspercentage van 17% heeft.
Je kan er niet vanuit gaan dat drogen naar 11% hetzelfde effect geeft als bij je huidige lade, nl rechte planken.
Het is immers een andere partij hout.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
354
46
Dank weer voor de reacties! Ik heb even de nieuwe lading gemeten, en die zit op 11%, dus dat lijkt mij goed.

Nu heeft het hout ook vrij veel noesten, een volgende keer wil ik toch eens met wat mooier hout gaan werken, want vooral bij het maken van de groeven waar de rails in komen, dus in de zijwanden van de lades, zijn noesten wel vervelend, omdat je beitels sneller bot worden en het met meer rust en handigheid benaderd moet worden. Vooral mijn veritas grondschaaf vind de noesten ook niet leuk, ik moet dan echt met minimale diepte er overheen. Misschien dat ik dit reeds eerder heb gevraagd, maar is het "gebruikelijk" dat je als houtbewerker met noesten te maken hebt in deze toepassing? En moet het gereedschap er goed tegen bestand zijn, er vanuitgaande dat je rustig een voorzichtig te werk gaat en voor lief neemt de schaafbeitels wat vaker te slijpen?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.641
3.334
Als je met handgereedschap werkt, zal je je hout heel goed moeten uitzoeken. Ik bewerk het machinaal, maar ik probeer ook noesten in de zwaluwstaarten te vermijden, om een voorbeeld te geven.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
354
46
hoi allemaal, de 10 handgemaakte houten lades zijn af! Ik heb er aardig wat tijd in gestoken maar heb er denk ik ook weer veel van geleerd, vooral dat vurenhout soms ook lastig werken is vanwege draadrichtinig, waar je soms tegenin moet schaven (dosse gezaagde planken), en ook noesten. Ik ben wel beter geworden in vooraf bedenken hoe ik de planken uitzaag zodat je op de juiste plekken zo min mogelijk noesten hebt. En als er dan wel een noest in zit, kan ik daar nu ook beter mee omgaan door verschillende gereedschappen te combineren.

De kast is niet perfect, want 1 blok a 5 lades zijn wel nagenoeg perfect, maar het andere vak / blok met de andere 5 lades daarvan was de kast niet exact haaks binnenin, waardoor ik meer speling moest gebruiken bij de rails dan ik had gewld. Toch lopen de lades soepel en goed, dus al met al ben ik aardig tevreden. Hierbij enkele foto's van het eindresultaat en wat foto's van tussenstadia:

P3103090.JPGP2213064.JPGP2213063.JPGP2213062.JPGP2213060.JPGP2213059.JPGP2153055.JPGP2153054.JPGP2143053.JPG

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Grant837

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
639
132
Stiens
Dergelijk hout vind je echter niet bij een bouwmarkt daarvoor moet je naar een goede houthandel

Voor als iemand het met vuren wil proberen.

Je kan het treffen met hout uit een oude betimmering of van een oud bed. Ik heb hier een paar oude Lundia schappen staan. Dat hout heeft ook heel smalle groeiringen.

Ik wil maar zeggen dat je voor kleine onderdelen geen nieuw hout hoeft te kopen.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
536
248
ierbij enkele foto's van het eindresultaat en wat foto's van tussenstadia:
Hartstikke netjes gelukt toch? Mag je trots op zijn.
En al die uren die er in zijn gaan zitten, tja, dat is het leergeld. Nu heb je een bak heel nuttige ervaring opgedaan.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.