houten lade rails

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
326
35
hoi allemaal, na vrij lang prutsen is er inmiddels 1 (van de 8 te maken) lades! Met vurenhouten rails. Het past goed in de gast, en glijdt soepel!

Ik heb het ontwerp zo eenvoudig mogelijk gehouden: er is slechts aan iedere zijde 1 houten rails waar de lade op ligt. De zijwanden van de lade glijden langs de binnenwanden van de kast. Toen kwam ik nog op het vraagstuk, of je liever hebt dat deze rails ook een opstaande rand hebben, dus een hoekprofiel, zodat ze niet meer de binnen zijwanden van de kast raken? Dan zou ik de lades iets minder breed moeten maken. Persoonlijk denk ik, dat de huidige opzet goed genoeg is. Hebben jullie hier nog een mening over?

(ik heb de lade en rails met handgereedschappen gemaakt, waarbij de nieuwe houten Ulmia sponningschaaf honderd keer beter werkt dan de stalen Kunz sponningschaaf!)

Hierbij enkele foto's ter verduidelijking:

P1192985_resultaat.jpgP1192986_resultaat.jpgP1192987_resultaat.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.694
1.192
Fryslân
Goed bezig!

Ga je aan de bovenzijde van de lade ook nog een lat zetten? Dit voorkomt dat de lade gaat kiepen als deze openstaat met wat gewicht erin. Of word dit opgelost als de volgende laderail erboven komt?
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
498
224
Ik zou het zo laten en geen moeite doen voor een sponning (hoe leuk het ook is om die te schaven :D).

Komt de volgende ladegeleider direct boven deze lade, zodat die ook kiepen van deze lade tegenhoudt?
Wij hebben twee commodes in huis die zo gebouwd zijn. Eén uit beuken die pakweg 30 jaar oud is, de andere uit vuren en stamt uit begin '50. Beide werken nog perfect zonder merkbare of zichtbare slijtage aan de lades/geleiding.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
326
35
hoi, dank voor jullie reacties! Ja, er komt nog een tweede set rails boven deze lade, die tevens weer de onderste rails voor de lade erboven wordt. Zo zit iedere laden verticaal gezien tussen 2 rails aan beide zijden. Ik houd het dan maar zoals het nu is; dan win ik ook iets aan lade-breedte, en dus opbergruimte, en dan is het lekker eenvoudig van opzet! Zonder de kaarsvet smering loopt het al soepel, maar ik zal alle rails t.z.t. ook even smeren met was of kaarsvet.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en jelmer

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
593
917
Zuid West Drenthe
@hans81 zoals je de geleiders nu hebt is het mooi eenvoudig.
Het heeft wel enkele nadelen.
De wanden van een kast gebruiken als lade geleider betekend dat die wanden perfect evenwijdig en vlak moeten zijn.
Iets wat bij massieve kastwanden al snel niet het geval is al was het alleen al maar om het feit dat massief hout werkt.
Plus dat hout over hout schuiven bij voorkeur over langs hout gaat.
Bij dwarse nerf richting heb je meer kans op weerstand en blokkeren van je lades, als het nu niet is dan kan het door werking van het hout in de toekomst ontstaan.
De door jou voor gestelde L profiel is al een verbetering.
Beste zou zijn een eenvoudige rechte lat welke in een groef loopt (groef in de ladezijde)
Een lat geeft minder wrijving en is ook eenvoudig pas te maken en zelfs te vervangen.
Dit lijkt meer werk, maar een groef is zo geschaafd en de tijdwinst haal je weer uit het feit dat installeren en pasmaken van de geleiders erg makkelijk gaat.
Je hebt dan ook max controle over het pasmaken en stellen van de geleiders zodat elke lade perfect loopt.
Altijd elke lade individueel installeren en merken.

De nu gebruikte methode lijkt de makkelijkste, maar wanneer het niet goed loopt heb je weinig optie's om het op te lossen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.446
2.097
Terkaple
www.woodworking.nl
Waarom noem je het de "juiste" weg?
Het is meer werk, meer materiaal en het neemt meer ruimte in dan een lat in groef methode.
Zo werden de betere meubels vroeger gemaakt. In Duitsland leren ze dat nog voor hun 'meister' en in de UK idem. Dat wss voordat de metalen lade geleiders er waren. Een lade moest redelijke opgesloten zitten om soepel te openen, een brede lade moest je met 1 knop aan een zijde kunnen openen zonder dat die ging klemmen en moest dat jarenlang goed blijven doen. Dit is echt het resultaat van eeuwen ontwikkeling naar mooi meubelmakerswerk. Het is eigenlijk doodzonde dat het niet meer toegepast wordt en dan onze mooie houten kasten met blik ontsierd worden. Hoewel, praktisch is het natuurlijk well zo mooie zelfsluitende lade....

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik Hechtel

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
326
35
hoi, dank weer voor de vele bijdragen en tips! Nu ga ik toch weer twijfelen: laat ik het zo als nu is bedacht, of ga ik toch voor 1 houten rails aan weerszijden, met een gleuf in beide wanden van de lade? Die laatste oplossing kan namelijk nog met terugwerkende kracht toegevoegd worden. En ik kan mij voorstellen, dat dat nog iets beter werkt... Nadeel is wellicht dat de zijwand wat zwakker wordt, die is 18mm dik, dus als je die 1/3 deel verdiept blijft er 12mm dikte over, maar dit lijkt mij geen probleem.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.