Hout met de hand dimensioneren.

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Goed hout hoeft niet zo heel duur te zijn als je alles met de hand doet. Je hebt vooral tijd en ruimte nodig.
Je koopt een vracht Amerikaanse eiken stammen als brandhout.Je zaagt die op een meter (of zelfs langer) en klieft die kwartiers. Met mooie, rechte stammen gaat dat vlot. Dan leg je alle stukken droog weg en na een paar jaar kan je het hout gebruiken. Zo werd oorspronkelijk alle hout voor panelen klaar gemaakt.
Alles recht, vlak, haaks en evenwijdig is pas gekomen bij het gebruik van machines. Bij antieke meubelen zijn vaak enkel de zichtbare delen mooi afgewerkt. Panelen die niet zichtbaar zijn, zijn niet afgewerkt (aan de achterkant).
Ergo mijn probleem, die behelst niet meer dan een halve garage....
Dus graag zou ik dat doen maar dat gaat echt zeker niet lukken.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Een beetje vervorming na het verlijmen van het paneel is niet abnormaal. Daarom dat je op voorhand geen tijd moet steken in het vlakken van de planken. Maar als je nog grote vervormingen krijgt, denk ik dat je hout nog niet droog genoeg is. Hoe lang laat je het acclimatiseren? Investeer in een goeie vochtmeter. Boven de 10% zou ik nog niets verlijmen. Je kan hout al kurkdroog kopen in de houthandel, maar je zal moeite hebben om het te vinden en er zal een prijskaartje aan hangen. Daarom is het helaas noodzakelijk je hout voor een project minstens enkele maanden te laten liggen voor je er iets mee doet.
Het vervormen was juist voor het lijmen. Het waren geschaafde droge planken van een bep. bedrijf in Wageningen. Ze waren zelfs in folie gewraped maar toch nog redelijk wat vervormd.
Ik snap alle principe qua hout en het werken ervan zeker wel, vandaar dat de planken hier ook bijna 4 maanden hebben gelegen. Echter was ik van mening dat vooraf alles vlakken net zo practisch zou zijn als achteraf. Het materiaal moet er toch een keer af, of dat nu vooraf is of na het lijmen.
Maar het tweede paneel ga ik proberen op de manier zoals die nu is voorgesteld. Dus eerst verlijmen en dan schaven. We gaan het zien :) echter leek het mij best logisch om alle planken op dezelfde maar te maken en dan te verlijmen zodat er daarna minimaal werk nodig is. Is die volgorde zo belangrijk? ik zou denken dat het om het even is? minder werk vooraf en dan meer daarna of andersom.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken wat voldoende is of niet en ik ben van nature nauwkeurig. Daarnaast scheelt het nogal of je er je geld mee moet verdienen (tijd is geld) of niet en of je die tijd dus kan nemen. En ja,je ziet zelf altijd de dingen die anderen nooit zullen zien zonder dat ze worden aangewezen.
Je laatste opmerking begrijp ik alleen niet. Ik heb een paneel breedte nodig waar toe ik alleen kom door de drie planken te verlijmen. En de zwaluwstaart is een bewuste keus. Als je een kast op die manier maakt dan werkt dat inderdaad niet maar voor een toolchest is het juist een prima keus.

Maak het vooral zoals je het zelf wilt en mooi vind handwerk is leuk en als het lukt wat je in je hoofd hebt helemaal.

daar gaat mijn opmerking dan ook niet over.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het gros van wat vroeger werd gemaakt gewoon functioneel was een gereedschapkist met gelijmde panelen en zwaluwstaarten uit 1800-1900 ga je echt niet vinden

De delen werden gewoon samen gesteld door ze op te klampen
en daarmee was het exact vlak en haaks zijn een stuk minder spannend
een kist zoals hieronder was al behoorlijk luxe vermoed ik.



1619696059689.png
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Maak het vooral zoals je het zelf wilt en mooi vind handwerk is leuk en als het lukt wat je in je hoofd hebt helemaal.

daar gaat mijn opmerking dan ook niet over.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het gros van wat vroeger werd gemaakt gewoon functioneel was een gereedschapkist met gelijmde panelen en zwaluwstaarten uit 1800-1900 ga je echt niet vinden

De delen werden gewoon samen gesteld door ze op te klampen
en daarmee was het exact vlak en haaks zijn een stuk minder spannend
een kist zoals hieronder was al behoorlijk luxe vermoed ik.



Bekijk bijlage 102477
Klopt helemaal wat je zegt, over het algemeen werden die kisten ook gemaakt van vurenhout en het moest natuurlijk functioneel zijn. Maar ik wil juist een hele mooie kist maken die niet achter in de paardenkar of auto hoeft en niet in een vochtige schuur staat te rotten. Ik wil graag een mooi nestje maken voor mijn verwende schaafjes. Eiken is trouwens ook te zwaar om als mobiele kist te dienen. Dus historisch gezien ga ik helemaal met je mee. Maar esthetisch wil ik toch graag iets anders maken en ik was ook niet van plan hem te schilderen zoals met de Dutch toolchests die overal te zien zijn op youtube. Ik ga voor een soort hybride vorm die vooral dient om mijn gereedschap te organiseren en beschermen. En ik maak m graag mooi ook nog. Maar dan wel met zoveel mogelijk handgereedschap. Mijn vraag was / is ook met name om te zien wat andere als oplossingen aandragen en of ik iets mogelijk slimmer aan kan pakken. Ik leer elke dag en maak daarbij plenty fouten (meestal gelukkig maar 1 keer). Maar dat is prima. Mijn overgrootvader was meester molenmaker en mijn vader antiek restorateur en beide hebben nooit een kist gehad zoals ik nu ga maken. Maar beiden gebruikten als spreuk "als je het doet, doe goed. en als het mooi kan doe dat dan". Ik ben dus in de gelukkige omstandigheid dat ik mn centjes er niet mee moet verdienen (kost vnl geld trouwens) dus het kan. Ik ga in de toekomst zelfs een nog uitgebreidere maken. En ik ben nou eenmaal van de details en van symmetrisch en schoon en netjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: boertje125

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
981
Omgeving Eindhoven
Het vervormen was juist voor het lijmen. Het waren geschaafde droge planken van een bep. bedrijf in Wageningen. Ze waren zelfs in folie gewraped maar toch nog redelijk wat vervormd.
Hout moet altijd acclimatiseren. Zeker als het in folie was gewikkeld, heeft het mogelijk niet genoeg kunnen ademen. Maar je had het "hier" al 4 maanden liggen, daarmee bedoel je in dezelfde ruimte als waar je het nu aan het verwerken bent en zonder folie + netjes opgelat? En het heeft geen grote schommeling gehad in temperatuur + luchtvochtigheid tov de plaats waar je het had liggen en waar het nu (gelijmd) ligt (bijv eerst in huis en nu in een koudere werkplaats)?
En ook belangrijk, was het dosse of kwartiers gezaagd + hoe breed waren de delen? Want met dosse planken die relatief dun maar wel breed zijn, heb je al heel snel de kans op kromtrekken natuurlijk.
En mijn ervaring is dat sommige bedrijven (helaas) een andere standaard hebben van "droog" dan nodig is bij meubelhout. Er is mij ooit (achteraf winddroog) eiken aangeboden dat volgens de leverancier zeker geschikt zou zijn om direct in een meubel te verwerken. Vochtigheidsmeter erin gestoken: 17%... Dat was 100% zeker een kromme tafel geworden, dus meten = weten.

Zelf haal ik hout met max 10-12% vocht (en dat meet ik na). Dat leg ik thuis (met latjes ertussen zodat het ook echt kan luchten) in een ruimte vergelijkbaar aan waar het verwerkt wordt cq het meubel komt te staan. In ons geval de logeerkamer (komt nu met Covid toch niemand logeren, dus die kan ik mooi in beslag nemen). Dan zaag ik het en gaat het voor de 1e keer door de vlak/vandikte om het ruw op maat te krijgen, nog een paar mm overlaten. Vervolgens nog een paar dagen laten wennen aan de nieuwe toestand voordat het definitief geschaafd wordt + daarna meteen verlijmd. En na het verlijmen nog een laatste keer door de VVD om de oneffenheden/hoogteverschillen eruit te halen (dus bij bredere delen in 2x lijmen).
Het is dan zo kort mogelijk in de werkplaats (= veel kouder dus andere vochtomstandigheden).

Ik heb dan wel het voordeel dat ik een goede vlakvandiktebank en andere machines heb staan, maar ben nu ook bezig met een cursus houtbewerken (ambachtelijk meubelmaken) om juist de basisvaardigheden (handmatig schaven, pennen met de hand zagen, gaten beitelen) te leren omdat ik merk dat met machines alleen je er toch niet komt...
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Hout moet altijd acclimatiseren. Zeker als het in folie was gewikkeld, heeft het mogelijk niet genoeg kunnen ademen. Maar je had het "hier" al 4 maanden liggen, daarmee bedoel je in dezelfde ruimte als waar je het nu aan het verwerken bent en zonder folie + netjes opgelat? En het heeft geen grote schommeling gehad in temperatuur + luchtvochtigheid tov de plaats waar je het had liggen en waar het nu (gelijmd) ligt (bijv eerst in huis en nu in een koudere werkplaats)?
En ook belangrijk, was het dosse of kwartiers gezaagd + hoe breed waren de delen? Want met dosse planken die relatief dun maar wel breed zijn, heb je al heel snel de kans op kromtrekken natuurlijk.
En mijn ervaring is dat sommige bedrijven (helaas) een andere standaard hebben van "droog" dan nodig is bij meubelhout. Er is mij ooit (achteraf winddroog) eiken aangeboden dat volgens de leverancier zeker geschikt zou zijn om direct in een meubel te verwerken. Vochtigheidsmeter erin gestoken: 17%... Dat was 100% zeker een kromme tafel geworden, dus meten = weten.

Zelf haal ik hout met max 10-12% vocht (en dat meet ik na). Dat leg ik thuis (met latjes ertussen zodat het ook echt kan luchten) in een ruimte vergelijkbaar aan waar het verwerkt wordt cq het meubel komt te staan. In ons geval de logeerkamer (komt nu met Covid toch niemand logeren, dus die kan ik mooi in beslag nemen). Dan zaag ik het en gaat het voor de 1e keer door de vlak/vandikte om het ruw op maat te krijgen, nog een paar mm overlaten. Vervolgens nog een paar dagen laten wennen aan de nieuwe toestand voordat het definitief geschaafd wordt + daarna meteen verlijmd. En na het verlijmen nog een laatste keer door de VVD om de oneffenheden/hoogteverschillen eruit te halen (dus bij bredere delen in 2x lijmen).
Het is dan zo kort mogelijk in de werkplaats (= veel kouder dus andere vochtomstandigheden).

Ik heb dan wel het voordeel dat ik een goede vlakvandiktebank en andere machines heb staan, maar ben nu ook bezig met een cursus houtbewerken (ambachtelijk meubelmaken) om juist de basisvaardigheden (handmatig schaven, pennen met de hand zagen, gaten beitelen) te leren omdat ik merk dat met machines alleen je er toch niet komt...
Het heeft in dezelfde ruimte gelegen als waar het is verwerkt. Dat is een verwarmde werkplaats aan het huis vast. Het heeft echter wel in de folie gelegen omdat dat het advies was van de plankencentrale totdat ik het zou gaan verwerken. Daar zou het hout tot ca 8 a 10% gedroogd zijn.
Het hout ligt inderdaad opgelat (behalve waar het nog in de folie zit) en alles ligt op een speciaal houtrek aan de wand waar het rondom kan luchten. Ik heb het ook niet nagemeten, dat is wel een goede tip die ik moet gaan gebruiken. Ik zou graag ook alles nog eens zelf na schaven op de VVD maar dat is helaas niet zo. Alles eerst verlijmen en dan schaven lijkt tot nu toe ook een goede tip te zijn. Dat heb ik vandaag gedaan , eens kijken hoe dat zich houdt. Welke cursus doe je? ik overweeg die van Kophout in Nijmegen. en ik doe het juist allemaal eerst met handgereedschap (grote machines heb ik niet). En welk bedrijf zou jij in jouw ervaring aanmerken als goed / betrouwbaar? en welke vochtmeter gebruik je?
Bedankt voor je tips.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
981
Omgeving Eindhoven
Ik doe de cursus bij Heijkers Fijnhoutatelier in Boxtel.
Qua bedrijf dat ik zou aanbevelen: als eerste Masave Hout in Zwolle (hier van het forum). Altijd goed hout, eerlijk als er toch een fout in zit, verkoopt ook graag kleien stukken + hij stuurt het ook op.
Verder de Arnhemse Fijnhouthandel (met ook de hobbyhoutzolder voor kleine stukjes).
Ik heb ooit een Trotec T510 vochtmeter goedkoop van iemand kunnen overnemen, maar heb er daarvoor een van 2 tientjes gehad en dat ging ook goed (alleen niet in tiende % dan), je hebt dan in ieder geval wel een indicatie.

Het feit dat het in het folie zit, is waarschijnlijk het probleem. Nu je het hebt uitgepakt en meteen bent gaan verwerken, heeft het zich ineens snel aangepast aan de vochtigheid in jouw schuur tegelijk met het dunner schaven van het hout (waardoor spanningen die er mogelijk in opgesloten zitten eruit komen).
Eerst verlijmen en dan pas schaven lukt niet altijd; als je begint met ruw en/of niet haaks hout ontkom je er niet aan om dit eerst vlak te maken...
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Goedemorgen,

Ik denk ook dat het inderdaad met het acclimatiseren van het hout heeft te maken.
als ik ergens hout haal is het vaak al geschikt als meubelhout,maar laat het toch nog een tijdje met rust.
Ook ik maak meubeltjes en gereedschap alleen met handgereedschap.
Ik heb een paar jaar geleden van diverse stukken ruw eikenhout een kastje gemaakt.van alles door elkaar.laat dit kastje zien omdat er in die paar jaar weinig is te zien van werking van hout.
dosse,kwartiers, vals kwartiers,als je het hout wat ruimte geeft om te werken is er eigenlijk niks aan de hand.
ik ben daar wel een tijdje bezig mee geweest omdat ik door de weeks niet thuis ben.
als je panelen wilt maken hoeft het echt niet haaks te zijn,schaaf de 2 zijkanten die je tegen elkaar wilt
verlijmen tegelijkertijd draai deze om en je hebt een perfecte aansluiting.
Ik heb in 1985 de opleiding meubelmaker sucsesvol afgerond maar rijdt sindsdien internationaal op de vrachtauto.
 

Bijlagen

  • DSC00276.JPG
    DSC00276.JPG
    91,4 KB · Weergaven: 24
  • DSC00277.JPG
    DSC00277.JPG
    90,9 KB · Weergaven: 21
  • DSC00278.JPG
    DSC00278.JPG
    49,4 KB · Weergaven: 20
  • DSC00279.JPG
    DSC00279.JPG
    56,9 KB · Weergaven: 24
  • DSC00280.JPG
    DSC00280.JPG
    77,9 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Ik doe de cursus bij Heijkers Fijnhoutatelier in Boxtel.
Qua bedrijf dat ik zou aanbevelen: als eerste Masave Hout in Zwolle (hier van het forum). Altijd goed hout, eerlijk als er toch een fout in zit, verkoopt ook graag kleien stukken + hij stuurt het ook op.
Verder de Arnhemse Fijnhouthandel (met ook de hobbyhoutzolder voor kleine stukjes).
Ik heb ooit een Trotec T510 vochtmeter goedkoop van iemand kunnen overnemen, maar heb er daarvoor een van 2 tientjes gehad en dat ging ook goed (alleen niet in tiende % dan), je hebt dan in ieder geval wel een indicatie.

Het feit dat het in het folie zit, is waarschijnlijk het probleem. Nu je het hebt uitgepakt en meteen bent gaan verwerken, heeft het zich ineens snel aangepast aan de vochtigheid in jouw schuur tegelijk met het dunner schaven van het hout (waardoor spanningen die er mogelijk in opgesloten zitten eruit komen).
Eerst verlijmen en dan pas schaven lukt niet altijd; als je begint met ruw en/of niet haaks hout ontkom je er niet aan om dit eerst vlak te maken...
Masave ben ik 4 weken geleden nog geweest voor toonhout, erg fijne plek inderdaad. De zolder van AF is ook geen vreemde plek voor mij (en mijn portemonnaie helaas). Het folie heb ik er om gelaten omdat dat werd aanbevolen totdat het hout gebruikt zou gaan worden.Nu alles er af gehaald en alles ligt al opgelat. Je laatste opmerking was waarom ik er voor koos om eerst alles op maat te maken en dan verlijmen mar in voorkomend geval zou beide kunnen indien het hout het toelaat. Overigens denk ik wel dat wanneer je hout goed afwerkt als het klaar is (olie. zeep, schellak etc etc ) dat het dan prima beschermd zou moeten zijn tegen te grote schommelingen in vochtigheid. Een meubelmaker slaat zijn hout ook niet op in het huis waar de tafel van de klant moet gaan komen. En als de tafel meteen kromtrekt wanneer de klant m thuis neerzet heeft de meubelmaker ook bijzonderheden. en eer kleine factor geluk zit er altijd in met natuurlijke materialen. Maar met is inderdaad weten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.