Hout met de hand dimensioneren.

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Hallo houtgenieters,
Ik heb een vraag die ik graag de groep in gooi:

Zijn er hier bewerkers die eerder volledige meubels hebben gemaakt met slechts handgereedschappen?
Ik ben bezig met een gereedschapskist van eiken en doe alles met de hand.
Dit is leuk en leerzaam maar het wel echt ongelofelijk veel werk.
Dan heb ik het over een paneel dat bestaat uit 3 planken van 100cm lang ,15cm breed en 2cm dik
Deze heb ik elk haaks geschaafd op alle vlakken en daarna verlijmd.
Hierdoor heb ik voldoende voor 1 lange zijde en en korte zijde. Dit geheel moet dus nogmaals gemaakt worden.
Hierdoor begin ik me wel af te vragen of het nog enigszins reëel is om te denken dat ik ooit tijd zal hebben voor een flinke tafel, kast of een ander meubel.
Doet iemand zoiets überhaupt of gaat "men" dan toch voor de vlak, vandiktebank?

mvg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.226
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik vermoed dat er nog maar weinig meubelmakers zijn die dat rendabel kunnen doen. Hoe veel handgemaakte meubels heb jij in huis?
Overigens is het volgens mij ook zo dat ze vroeger 'beter' hout gebruikten. Ik vermoed dat ze door hadden dat het de moeite waard is om precies het goed hout uit te zoeken voor een kist, als je weet dat je alles met de hand moet vlakken. En probeer dan nu nog maar eens kwartiers gezaagd Slavonisch eiken te vinden, bij voorbeeld.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Ik vermoed dat er nog maar weinig meubelmakers zijn die dat rendabel kunnen doen. Hoe veel handgemaakte meubels heb jij in huis?
Overigens is het volgens mij ook zo dat ze vroeger 'beter' hout gebruikten. Ik vermoed dat ze door hadden dat het de moeite waard is om precies het goed hout uit te zoeken voor een kist, als je weet dat je alles met de hand moet vlakken. En probeer dan nu nog maar eens kwartiers gezaagd Slavonisch eiken te vinden, bij voorbeeld.
Ho Jurriaan,
helemaal mee eens, en dat is al erg genoeg.Maar gelukkig hoef ik mijn geld er niet mee te verdienen. Ik heb alleen wel een hoge standaard en ben (te...) perfectionistisch maar dan heb je ook wel een mooi (er) resultaat. Kan je nagaan, deze planken waren al geschaafd gekocht....
maar dan heb je nog steeds geen perfecte planken en al zouden ze dat wel zijn dan zorgt de verplaatsing van daar naar mijn werkplaats er wel voor dat het alsnog warped.
Dus alsnog alles bijwerken.
En kwartiers klinkt mooi ja maar dan moet je zo ongeveer custom jachten bouwen en een rijke magnaat hebben die alles toch wel aftikt anders is dat echt niet te betalen inderdaad.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
464
703
Zuid West Drenthe
Zelf werk ik steeds meer uit de hand.
Daarom heb ik uiteindelijk mijn tafelfrees weggedaan met als bijkomend voordeel meer werkruimte.
Minder lawaai en minder fijnstof werkt ook prettig.
Inderdaad ben je meer tijd kwijt, maar door ervaring en handigheidjes die je gaat ontwikkelen loop je hier ook weer een stukje in.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Zelf werk ik steeds meer uit de hand.
Daarom heb ik uiteindelijk mijn tafelfrees weggedaan met als bijkomend voordeel meer werkruimte.
Minder lawaai en minder fijnstof werkt ook prettig.
Inderdaad ben je meer tijd kwijt, maar door ervaring en handigheidjes die je gaat ontwikkelen loop je hier ook weer een stukje in.
Ik zou in principe alles met de hand kunnen inderdaad. Ik heb denk ik wel ongeveer alles waar een meubelmaker in de "oudheid" het zou hebben gedaan.
Maar tevens toch ook wel de ambitie om wat dingen echt af te krijgen voor de kinderen het huis uit zijn. Mijn voornemen is ook nog steeds zoveel mogelijk met de hand doen. En als je het op de hand kan en snapt wat je doet zijn alle powertools alleen maar mats natuurlijk.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik heb tonnen respect voor mensen die én de tijd én de capaciteiten hebben om planken met de hand op maat te brengen. Vlakken met een handschaaf lukt goed, maar iets perfect én haaks op maat brengen is een ander paar mouwen.

Als je er de tijd en het geduld voor hebt, en het bekijkt als een halvelings therapeutisch tijdverdrijf.. Perfect. Maar als je ook maar één van die drie elementen mist, zou ik marktplaats.nl in de gaten beginnen houden :)
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
perfect in de trant van op 0,5 mm nauwkeurig en hout horen niet bij elkaar als je het over handwerk hebt.
waar het omgaat is dat je de verschillen en onvolkomenheden netjes oplost.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
perfect in de trant van op 0,5 mm nauwkeurig en hout horen niet bij elkaar als je het over handwerk hebt.
waar het omgaat is dat je de verschillen en onvolkomenheden netjes oplost.
klopt helemaal maar als je drie planken wilt verlijmen om daarna met zwaluwstaarten aan elkaar te maken en het moet haaks zijn... dan moet je toch een heel eind in de richting komen. :)
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Ik heb tonnen respect voor mensen die én de tijd én de capaciteiten hebben om planken met de hand op maat te brengen. Vlakken met een handschaaf lukt goed, maar iets perfect én haaks op maat brengen is een ander paar mouwen.

Als je er de tijd en het geduld voor hebt, en het bekijkt als een halvelings therapeutisch tijdverdrijf.. Perfect. Maar als je ook maar één van die drie elementen mist, zou ik marktplaats.nl in de gaten beginnen houden :)
Op maat brengen lukt prima alhoewel het zonder tafelzaag wel echt een klus is om beide zijkanten parallel en haaks te krijgen ten opzichte van elkaar. maar daarom duurt het ook zo lang. In het begin lekker meters maken met de jack plane en de jointer maar uiteindelijk moeten er toch echt minder dikke krullen gemaakt als je naar de lijn kruipt....
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Een eind in der richting klopt.
Op het oog moet het goed zijn en de verbindingen moeten dicht zitten maar dat is goed genoeg
zelf zal je altijd enige onvolkomenheden weten te vinden maar die staan de bruikbaarheid niet in de weg

De ouderwetse timmerman/meubelmaker ging het zichzelf ook niet moeilijker maken dan nodig
als je iets nodig hebt ter breedte van 3 planken kies je niet voor een zwaluwstaart verbinding als je alles met de hand moet maken.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Een eind in der richting klopt.
Op het oog moet het goed zijn en de verbindingen moeten dicht zitten maar dat is goed genoeg
zelf zal je altijd enige onvolkomenheden weten te vinden maar die staan de bruikbaarheid niet in de weg

De ouderwetse timmerman/meubelmaker ging het zichzelf ook niet moeilijker maken dan nodig
als je iets nodig hebt ter breedte van 3 planken kies je niet voor een zwaluwstaart verbinding als je alles met de hand moet maken.
Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken wat voldoende is of niet en ik ben van nature nauwkeurig. Daarnaast scheelt het nogal of je er je geld mee moet verdienen (tijd is geld) of niet en of je die tijd dus kan nemen. En ja,je ziet zelf altijd de dingen die anderen nooit zullen zien zonder dat ze worden aangewezen.
Je laatste opmerking begrijp ik alleen niet. Ik heb een paneel breedte nodig waar toe ik alleen kom door de drie planken te verlijmen. En de zwaluwstaart is een bewuste keus. Als je een kast op die manier maakt dan werkt dat inderdaad niet maar voor een toolchest is het juist een prima keus.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag Nelus,

als je er plezier in schept, is handwerk alleen goed te doen. Zo doe ik het ook. Maar ik moet wel toegeven dat een vlak- en vandiktebank wel handig zou zijn voor grotere projecten. Voor kleinere projecten (kistjes en dergelijke) speelt dit niet. Maar ik heb er nu niet echt de plaats voor. Ik vertrek meestal van ruw hout, want dat is wat ik liggen heb. Ik denk dat je teveel werk doet om het paneel te verlijmen. Zeker als je hout al machinaal geschaafd is. Je moet enkel de randen schaven (telkens per 2 planken). Nadat het paneel verlijmd is, schaaf je pas alles vlak. Zelfs met ruw hout doe ik het ook zo. Met de roffelschaaf (scrub plane in het engels) haal ik er dan de grootste vervormingen uit. Belangrijkste is dat de planken zeker niet meer scheluw (engels: twist) zijn, want anders is je paneel ook scheluw. Dat zou hoogstens kwartiertje werk mogen zijn. Dan opnieuw randen schaven, en pas daarna het volledige paneel vlak schaven. Eerst met roffelschaaf, daarna met zoetschaaf. Maar als je al vertrekt van geschaafd hout, loont het om extra tijd te spenderen aan het verlijmen zonder al te veel niveauverschillen. Dan kom je er al met alleen een zoetschaaf.
Overigens hebben de meeste hobbyisten geen vlakbank die groot genoeg is om panelen te vlakken, dus men ontsnapt ook niet aan de handschaven om het paneel vlak te krijgen. Tenzij je met een bovenfrees en geleiding aan de slag gaat, maar dat is zo vreselijk omslachtig.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Respect voor de ambachtsman!

Wellicht ken je dit project in Frankrijk, zo niet, dan is het zeer de moeite waard om daar eens in te duiken. Er wordt een heel middeleeuws dorp nagebouwd met middeleeuwse technieken. De vrijwilligers staan in de rij om daar een bijdrage aan te mogen leveren.

Kasteel van Guédelon - Wikipedia

Google ook eens kasteel van guedelon. Erg leuk om te zien.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Dag Nelus,

als je er plezier in schept, is handwerk alleen goed te doen. Zo doe ik het ook. Maar ik moet wel toegeven dat een vlak- en vandiktebank wel handig zou zijn voor grotere projecten. Voor kleinere projecten (kistjes en dergelijke) speelt dit niet. Maar ik heb er nu niet echt de plaats voor. Ik vertrek meestal van ruw hout, want dat is wat ik liggen heb. Ik denk dat je teveel werk doet om het paneel te verlijmen. Zeker als je hout al machinaal geschaafd is. Je moet enkel de randen schaven (telkens per 2 planken). Nadat het paneel verlijmd is, schaaf je pas alles vlak. Zelfs met ruw hout doe ik het ook zo. Met de roffelschaaf (scrub plane in het engels) haal ik er dan de grootste vervormingen uit. Belangrijkste is dat de planken zeker niet meer scheluw (engels: twist) zijn, want anders is je paneel ook scheluw. Dat zou hoogstens kwartiertje werk mogen zijn. Dan opnieuw randen schaven, en pas daarna het volledige paneel vlak schaven. Eerst met roffelschaaf, daarna met zoetschaaf. Maar als je al vertrekt van geschaafd hout, loont het om extra tijd te spenderen aan het verlijmen zonder al te veel niveauverschillen. Dan kom je er al met alleen een zoetschaaf.
Overigens hebben de meeste hobbyisten geen vlakbank die groot genoeg is om panelen te vlakken, dus men ontsnapt ook niet aan de handschaven om het paneel vlak te krijgen. Tenzij je met een bovenfrees en geleiding aan de slag gaat, maar dat is zo vreselijk omslachtig.
Ik doe beide. ruw hout en al geschaafd. Echter zelfs na het acclimatiseren vervormt het hout toch flink. Dit paneel heb ik zo gemaakt dat de planken vrijwel haaks waren en daarna verlijmt. toen moest ik inderdaad alsnog het hele paneel vlakken. De planken waren gewoon echt niet recht genoeg om te verlijmen al was dat wel het initiële plan. De vlak vandiktebank zou het inderdaad makkelijker maken doordat je dan makkelijker panelen kan maken. Voor kleine kistjes gaat het super en makkelijk met de hand dus daar zit de pijn niet. Nu maak ik een kist van ca 35cm hoog en 65cm lang (35 diep) vandaar het verlijmen. Ik moet het qua plek doen met een halve garage en daarin staat dan nog mijn dikke sjoberg dus blijft er niet veel over. Maar goed ik wil me dan ook vnl richten op hand werk. Ik vroeg me alleen wel af hoe anderen dat doen. Ik overweeg nu nog wel om evt alleen een vandiktebank zodat ik 1 zijde en 1 kant zelf vlak met de schaaf en het daarna door de vandiktebank doe. Maar alle reacties en tips zijn leuk om te lezen en overwegen.

PS vandaag als project diezelfde sjoberg helemaal moeten vlakken toen bleek dat deze niet vlak was. Door het gebruik van dosse en kwartiers gezaagde balken door elkaar en dan ook nog met de nerf verschillende kanten op. Dus het schaven was wel spannend. Op wat kleine "tare-out" na is het gelukkig wel gelukt. Nu is vlakken makkelijker wat het was wel dusdanig dat ik daar soms hinder van ondervond.
 

Bijlagen

  • IMG_3568 2.JPG
    IMG_3568 2.JPG
    89,6 KB · Weergaven: 36
  • IMG_3570.JPG
    IMG_3570.JPG
    86,3 KB · Weergaven: 36

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
240
101
Respect voor de ambachtsman!

Wellicht ken je dit project in Frankrijk, zo niet, dan is het zeer de moeite waard om daar eens in te duiken. Er wordt een heel middeleeuws dorp nagebouwd met middeleeuwse technieken. De vrijwilligers staan in de rij om daar een bijdrage aan te mogen leveren.

Kasteel van Guédelon - Wikipedia

Google ook eens kasteel van guedelon. Erg leuk om te zien.
ga ik zeker bekijken, bedankt voor de tip.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Goed hout hoeft niet zo heel duur te zijn als je alles met de hand doet. Je hebt vooral tijd en ruimte nodig.
Je koopt een vracht Amerikaanse eiken stammen als brandhout.Je zaagt die op een meter (of zelfs langer) en klieft die kwartiers. Met mooie, rechte stammen gaat dat vlot. Dan leg je alle stukken droog weg en na een paar jaar kan je het hout gebruiken. Zo werd oorspronkelijk alle hout voor panelen klaar gemaakt.
Alles recht, vlak, haaks en evenwijdig is pas gekomen bij het gebruik van machines. Bij antieke meubelen zijn vaak enkel de zichtbare delen mooi afgewerkt. Panelen die niet zichtbaar zijn, zijn niet afgewerkt (aan de achterkant).
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik doe beide. ruw hout en al geschaafd. Echter zelfs na het acclimatiseren vervormt het hout toch flink. Dit paneel heb ik zo gemaakt dat de planken vrijwel haaks waren en daarna verlijmt. toen moest ik inderdaad alsnog het hele paneel vlakken.

Een beetje vervorming na het verlijmen van het paneel is niet abnormaal. Daarom dat je op voorhand geen tijd moet steken in het vlakken van de planken. Maar als je nog grote vervormingen krijgt, denk ik dat je hout nog niet droog genoeg is. Hoe lang laat je het acclimatiseren? Investeer in een goeie vochtmeter. Boven de 10% zou ik nog niets verlijmen. Je kan hout al kurkdroog kopen in de houthandel, maar je zal moeite hebben om het te vinden en er zal een prijskaartje aan hangen. Daarom is het helaas noodzakelijk je hout voor een project minstens enkele maanden te laten liggen voor je er iets mee doet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.