met een spanzaag kun maar een beperkte diepte schulpen, met een raamzaag meters.Ik heb spanzaag en raamzaag door elkaar gebruikt, maar bedoelde enkel een spanzaag.
Een raamzaag is voor het zware werk en eigenlijk voor bediening door twee personen.
Volgens mij is het verschil dat bij een raamzaag het blad in het midden zit. Caspar gebruikt ook een spanzaag, maar door het zaagblad te draaien kan je ook onbeperkt zagen. Of vrije curves.met een spanzaag kun maar een beperkte diepte schulpen, met een raamzaag meters.
heeft niks met zwaarwerk of bediening te maken.
Enigzins! Een leuke discussie in ieder geval.@shiftie enne, hebben wij je vooruit geholpen hiermee??
Dat klinkt toch perfect?! Voor klein werk is een kleinere zaag perfect.Ik heb een Ryoba met schulpvertanding en vooralsnog gaat het om kleine lengtes niet breder dan 15cm voor het maken van kistjes. Ik ga het dus eerst maar eens zo proberen voor ik grotere (raam)zagen ga aanschaffen.
invalzaag met spouwmes of wig(jes) gebruiken !!Overigens heb ik op YouTube ook manieren gevonden om met een invalzaag te herzagen. Die heb ik wel, dus dat is misschien ook het proberen waard. In ieder geval zou ik er een stukje mee kunnen inzagen en de rest met de hand.
Ik gebruik een gesmede Japanse "ryoba zaag" dit gaat prima duurt wel lang.Ha!
Ik heb na hulp van dit forum wat mooie planken hout gevonden, maar ze zijn te dik voor de projecten die ik wil doen. Ik wil ze graag herzagen, maar heb geen (ruimte voor) grote machines dus het moet met de hand. Welke zaag raden jullie aan? Link zou naar waar te koop zou top zijn! Andere tips ook welkom.
Bedankt!
Dat spaart in ieder geval de fitness . Krijg al pijn mijn armen bij het idee.Ik gebruik een gesmede Japanse "roba zaag" dit gaat prima duurt wel lang.
Mijn voorkeur gaat uit naar deze zaag die gemaakt is door vakman ipv een van Lidl, Stanley waarvan je het blad steeds moet vervangen en niet zelf kan slijpen. Verder gebruik ik wel eens een ripzaag maar het blad van de roba is dunner waardoor ik meer patroon van het hout over hou.
In Wood by Write gebruikt hij een spanzaag/raamzaag voor het zagen van een balk.
Eigenlijk slijp ik alles zelf met de hand met een "wiebertjes" vorm veil.Dat spaart in ieder geval de fitness . Krijg al pijn mijn armen bij het idee.
Slijp je je Japanse zagen zelf?