Hout herzagen met de hand, hoe en welke zaag?

shiftie

Nieuw lid
22 okt 2024
11
23
Rotterdam
Ha!

Ik heb na hulp van dit forum wat mooie planken hout gevonden, maar ze zijn te dik voor de projecten die ik wil doen. Ik wil ze graag herzagen, maar heb geen (ruimte voor) grote machines dus het moet met de hand. Welke zaag raden jullie aan? Link zou naar waar te koop zou top zijn! Andere tips ook welkom.

Bedankt!

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.111
940
Enschede, Twente
Wat je aan zagen in de bouwmarkt kunt kopen zijn een soort van universeel, maar meer bedoeld om af te korten. Ze zijn ook niet echt geschikt om te herzetten (de tanden zo buigen dat ze beter doen wat je wilt) of te scherpen.
Om te doen wat jij wilt, schulpen, heel fijn in het Engels rippen genoemd, gebruik je een vrij lange zaag met een snavelachtig profiel, waarvan de tanden, niet al te veel per inch, meer zetting hebben, dwz dat de tanden afwisselnd meer uitstaan naar links en rechts. Zo kun je veel materiaal aan en vlot werken.

• Leuk
Waarderingen: AKarel

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.343
487
Etten-Leur
Herzagen in de zin van overlangs door midden zagen (schulpen)? Afmetingen? Normaliter werk voor boomzaag, kettingzaag of schulpzaag (speciale Japanse variant voorhanden), machinaal met lintzaagmachine (bij een kennis of werkplaats).

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
498
224
Koopje!

Kijk vooral even rond op het forum. Een aantal leden, waaronder @Handtools only , @Nerf en ondergetekende hebben recent werkstukken (in wording) gepost die met nagenoeg alleen handgereedschap zijn gemaakt. Daar zit ook de stap verzagen en op dikte maken bij.

Als je met op maat maken vooral schulpen bedoelt, dan is een goede schulpzaag onmisbaar: lang, niet teveel tanden, en goed scherp op schulp geslepen.
Om een idee te geven: ik heb 4 handzagen om hout grof op maat te maken: één afkortzaag en drie voor schulpen. De drie schulpzagen variëren in lengte en aantal tanden, een langere zaag naarmate het hout dikker wordt. Die schulpzagen zijn allemaal oude zagen van Marktplaats of dit forum, voor minder dan 3 tientjes per stuk (toegegeven, ik weet waar ik op moet letten. Maar daar kunnen we je bij helpen).
Het slijpen (vijlen) van een schulpzaag is ook makkelijk te leren, er staan een paar goede filmpjes online.

• Leuk
Waarderingen: Nerf, jaap en wjordan

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.950
3.257
Gaanderen
Koopje!

Kijk vooral even rond op het forum. Een aantal leden, waaronder @Handtools only , @Nerf en ondergetekende hebben recent werkstukken (in wording) gepost die met nagenoeg alleen handgereedschap zijn gemaakt. Daar zit ook de stap verzagen en op dikte maken bij.

Als je met op maat maken vooral schulpen bedoelt, dan is een goede schulpzaag onmisbaar: lang, niet teveel tanden, en goed scherp op schulp geslepen.
Om een idee te geven: ik heb 4 handzagen om hout grof op maat te maken: één afkortzaag en drie voor schulpen. De drie schulpzagen variëren in lengte en aantal tanden, een langere zaag naarmate het hout dikker wordt. Die schulpzagen zijn allemaal oude zagen van Marktplaats of dit forum, voor minder dan 3 tientjes per stuk (toegegeven, ik weet waar ik op moet letten. Maar daar kunnen we je bij helpen).
Het slijpen (vijlen) van een schulpzaag is ook makkelijk te leren, er staan een paar goede filmpjes online.
Inderdaad is het mogelijk om een goede handzaag te scoren op Marktplaats. Het slijpen van een schulpzaag is eenvoudiger dan van een afkortzaag. Ik heb er diverse zelf gemaakt. Kapzaag zwaluwstaartzaag en andere zagen #23 voor het resultaat. Toch vind ik het slijpen niet zo makkelijk. Een keer les gehad, uitleg tot 2x achter de komma. Mijn grote schulpzaag is nog steeds niet klaar. Ik heb er een verkeerd handvat opgezet. Door de vorm kan ik er ergonomisch niet mee uit de voeten.
Bij dingen zoals slijpen is het eenvoudig als je het beheerst. Je moet als eerste zien wat je moet slijpen. Dat is bij kleine tandjes een dingetje als je ogen wat minder worden. Helemaal als je op het oog de tandgeometrie moet aanpassen.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.717
1.141
Riemst
Is een raamzaag niet ergonomischer om te schulpen? Caspar heeft de zaag met twee handen vast en gebruikt zijn hele lichaam tijdens het zagen. Bij een gewone handzaag kan je slechts één arm gebruiken en komt de beweging vanuit de schouder.

• Leuk
Waarderingen: jaap en ornament

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.392
214
Gem. Winsum (Groningen)
Deze doet het prima Bad Axe handzaag D8 rip 5 tpi 610 mm - Baptist
Er is ook een persoon die ze hier in Nederland maakt. Was ook enkele keren op de opendaghout. Die is wel een stuk goedkoper dan de Badaxe zagen en misschien wel beter van kwaliteit en afwerking. praktijk W30 van andre damen w30.nl
Ja, Andre Damen Winsum (Gr). Mooie en goeie zagen. Zijn fabricage staat nu op een laag pitje maar waarschijnlijk heeft hij nog wat voorraad.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
498
224
Toch vind ik het slijpen niet zo makkelijk. Een keer les gehad, uitleg tot 2x achter de komma.
Mijn schulpzagen zijn vast niet zo scherp en perfect als het kan, maar ik vond het slijpen niet zo moeilijk en ze zagen alleszins goed. Kwestie van een passende vijl en de hoek (rake) gelijk houden. Grotere tanden zijn inderdaad makkelijker te slijpen.
Heb zelf zo’n raamzaag gebouwd en moet zeggen dat dat inderdaad heel mooi werkt.
Veel minder energie nodig dan met een gewone schulpzaag
Gaaf! En goed om te weten dat het nog makkelijker gaat. Die komt hoger op het lijstje te staan! Waar heb je het blad gekocht?

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
906
1.033
de buurt van den bosch
Bij het wat groter werk heb ik een schulpzaag met een duimgat,ideaal om met 2 handen te werken.
Met een (gewone)schulpzaag zaag ik met gemak door een dik stuk walnoot.
Een raamzaag staat ook nog op mijn lijstje.Dieter schmid heeft volgens mij de benodigdheden.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.717
1.141
Riemst
Als blad. voor een raamzaag kan je een stuk van een zaaglint van een lintzaag gebruiken. Maar de gereedschapsleveranciers hebben uiteraard ook mooie zaagbladen in hun gamma.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.717
1.141
Riemst
Hoe span je langere delen op voor te schulpen? Bij het gebruik van een raamzaag zoals Caspar in het filmpje kan je langs het werkstuk staan zonder dat je je in een moeilijke positie moet wringen. Met een gewone handzaag lijkt dit me wel moeilijker.

• Leuk
Waarderingen: ornament

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.950
3.257
Gaanderen
Als blad. voor een raamzaag kan je een stuk van een zaaglint van een lintzaag gebruiken. Maar de gereedschapsleveranciers hebben uiteraard ook mooie zaagbladen in hun gamma.
Ik heb pas een spanzaag gemaakt en toen ook even gekeken naar de onderdelen van een raamzaag. Ja ik heb de set bij dieter Schmid gezien. Ik denk dat ik de onderdelen maar ga namaken. Koop dan alleen het blad.
Mijn probleem is dat zo'n raamzaag vrij groot is en ik heb geen ruimte. Om dat ding nu ergens achter een machine op de grond te zetten is niet mijn ding.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.