Hout draadtap

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Zit hier niet wat voor je tussen?


Als je zoekt op Holz Rundstab, dan kom je heel wat tegen voor redelijke prijzen. 13 Millimeter heb ik echter nog niet gezien.
 

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
Zit hier niet wat voor je tussen?


Als je zoekt op Holz Rundstab, dan kom je heel wat tegen voor redelijke prijzen. 13 Millimeter heb ik echter nog niet gezien.
Helaas heb ik zelf 13mm ook nog niet gespot, ook nog niet heel goed gezocht.
Maar anders gewoon 14mm bestellen en kijken hoeveel er afgeschuurd moet worden.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
464
703
Zuid West Drenthe
Heb je deze met een zelfde set gemaakt zoals ik in de openingspost link?
Welke dikte kan je er maximaal aan rondhout in doen?

De stokken zelf maken zou in het "ergste" geval ook nog kunnen, maar mooiste vind ik in dit geval ze kant en klaar te kopen.
Ja diezelfde, volgens mij is de grootste 1.5 inch.
Moet even opmeten wat dat max aan hout geeft
 

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
Kreeg net een reactie van Baptist, zij raden aan een 14mm rondhout te gebruiken bij de 1/2 inch tap.
Dat zou betekenen dat het allemaal vrij eenvoudig zou moeten zijn!
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
464
703
Zuid West Drenthe
Kreeg net een reactie van Baptist, zij raden aan een 14mm rondhout te gebruiken bij de 1/2 inch tap.
Dat zou betekenen dat het allemaal vrij eenvoudig zou moeten zijn!
De 1/2 inch heeft een doorlaat van 13mm, 14mm gaat dus niet passen.
1/2 inch is 12,7mm, dus die 13mm doorlaat klopt dan ook wel.
Zelf gebruik ik 12 of 12,5mm, werkt allebei perfect!
Zoals ik al eerder zei, het komt niet zo nauw.

Een zeskant aanbrengen zoals bij een bout is ook geen probleem.
Je maakt een zeskant en boort de juist diameter, tapt de draad en schroef hem met wat lijm op de schroefdraad.
Is ook zo gedaan op de foto die ik eerder plaatste.

Die 1 1/2 inch heeft een doorlaat van 38,5mm, daar gebruik ik 37 of 38mm dik rondhout.
 

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
De 1/2 inch heeft een doorlaat van 13mm, 14mm gaat dus niet passen.
1/2 inch is 12,7mm, dus die 13mm doorlaat klopt dan ook wel.
Zelf gebruik ik 12 of 12,5mm, werkt allebei perfect!
Zoals ik al eerder zei, het komt niet zo nauw.

Een zeskant aanbrengen zoals bij een bout is ook geen probleem.
Je maakt een zeskant en boort de juist diameter, tapt de draad en schroef hem met wat lijm op de schroefdraad.
Is ook zo gedaan op de foto die ik eerder plaatste.

Die 1 1/2 inch heeft een doorlaat van 38,5mm, daar gebruik ik 37 of 38mm dik rondhout.
toch vreemd dat ze dan zo'n reactie sturen. Maar als 12mm ook gewoon werkt, maakt dat het wel een stuk simpeler natuurlijk!
Krijg je dan wel een mooi schroefdraad dat soepel loopt? Ik kan me namelijk voorstellen dat de groeven dan minder diep worden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik zou die schuifmaat eens mee nemen naar de winkel om dat rondhout op te meten.
Bij heel veel hout is de maat gewoon afgerond op hele mm en presies gelijk aan het hout dat in inch wordt verkocht.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
464
703
Zuid West Drenthe
Punt van aandacht is het uitbreken van stukjes hout, je ziet het bij de 1/2inch al een beetje gebeuren maar niet hinderlijk.
Bij de grotere maten moet ik de stokeinden voor het snijden een tijd in de lijnolie zetten om een mooie snit te krijgen.
 

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
ik zou die schuifmaat eens mee nemen naar de winkel om dat rondhout op te meten.
Bij heel veel hout is de maat gewoon afgerond op hele mm en presies gelijk aan het hout dat in inch wordt verkocht.
Dat zou voor mij ook geen probleem zijn, als het past dan past het:ROFLMAO:
 

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
Punt van aandacht is het uitbreken van stukjes hout, je ziet het bij de 1/2inch al een beetje gebeuren maar niet hinderlijk.
Bij de grotere maten moet ik de stokeinden voor het snijden een tijd in de lijnolie zetten om een mooie snit te krijgen.
Dat is inderdaad wel iets waar ik de komende tijd goed naar moet kijken.
Werkt lijnolie beter dan bijvoorbeeld natmaken oid?
 

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
Vandaag eindelijk de eerste draad gedraaid, de beukenhouten staf (mee besteld bij dictum om te proberen) eerst een uurtje in druivenpit olie gelegd. Daarna tap op de werkbank geklemd en de staf er met de boormachine doorheen gedraaid en dat ging meer dan prima. Op die manier kan ik in een paar seconden een mooi draad er op krijgen.

Ook even een draad getapt in een plaat multiplex, en dat ging ook meer dan prima. Wel is het hierbij zaak steeds heen en weer te draaien. Daarna een houten draadeind er een paar keer doorheen gedraaid en toen zag het er meer dan acceptabel uit.

Volgens project is het maken van een 6 kantig stuk hout om moeren uit te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.