Helaas heb ik zelf 13mm ook nog niet gespot, ook nog niet heel goed gezocht.Zit hier niet wat voor je tussen?
Als je zoekt op Holz Rundstab, dan kom je heel wat tegen voor redelijke prijzen. 13 Millimeter heb ik echter nog niet gezien.
Ja diezelfde, volgens mij is de grootste 1.5 inch.Heb je deze met een zelfde set gemaakt zoals ik in de openingspost link?
Welke dikte kan je er maximaal aan rondhout in doen?
De stokken zelf maken zou in het "ergste" geval ook nog kunnen, maar mooiste vind ik in dit geval ze kant en klaar te kopen.
De 1/2 inch heeft een doorlaat van 13mm, 14mm gaat dus niet passen.Kreeg net een reactie van Baptist, zij raden aan een 14mm rondhout te gebruiken bij de 1/2 inch tap.
Dat zou betekenen dat het allemaal vrij eenvoudig zou moeten zijn!
toch vreemd dat ze dan zo'n reactie sturen. Maar als 12mm ook gewoon werkt, maakt dat het wel een stuk simpeler natuurlijk!De 1/2 inch heeft een doorlaat van 13mm, 14mm gaat dus niet passen.
1/2 inch is 12,7mm, dus die 13mm doorlaat klopt dan ook wel.
Zelf gebruik ik 12 of 12,5mm, werkt allebei perfect!
Zoals ik al eerder zei, het komt niet zo nauw.
Een zeskant aanbrengen zoals bij een bout is ook geen probleem.
Je maakt een zeskant en boort de juist diameter, tapt de draad en schroef hem met wat lijm op de schroefdraad.
Is ook zo gedaan op de foto die ik eerder plaatste.
Die 1 1/2 inch heeft een doorlaat van 38,5mm, daar gebruik ik 37 of 38mm dik rondhout.
Dat zou voor mij ook geen probleem zijn, als het past dan past hetik zou die schuifmaat eens mee nemen naar de winkel om dat rondhout op te meten.
Bij heel veel hout is de maat gewoon afgerond op hele mm en presies gelijk aan het hout dat in inch wordt verkocht.
Dat is inderdaad wel iets waar ik de komende tijd goed naar moet kijken.Punt van aandacht is het uitbreken van stukjes hout, je ziet het bij de 1/2inch al een beetje gebeuren maar niet hinderlijk.
Bij de grotere maten moet ik de stokeinden voor het snijden een tijd in de lijnolie zetten om een mooie snit te krijgen.