Hout draadtap

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
De komende weken wil ik voor de kinderen een werkbankje gaan maken waar ze zich lekker op uit kunnen leven, een beetje zoals bij een speelkeuken.
Nou staan er veel voorbeelden op internet, dus daar kom ik wel uit.
Waar ik nog niet helemaal uitkom is het maken van moeren en bouten uit hout, nou zag ik dat baptist deze heeft.
Heeft iemand hier ervaring mee? Waar ik vooral mee zit is hoe makkelijk ik aan rondhout kan komen in de juiste afmeting. Een draaibank heb ik niet, en gaat er door ruimte gebrek ook niet komen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
er zijn op marktplaats diverse aanbieders te vinden. Wat ze hebben in houtsoort en diameter / lengte wisselt. Bijvoorbeeld:
of
 

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
Oke, dat is prima te doen. Een 14mm zou dan door het betreffende gereedschap heen moeten kunnen?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Waar ik nog niet helemaal uitkom is het maken van moeren en bouten uit hout, nou zag ik dat baptist deze heeft.
Heeft iemand hier ervaring mee? Waar ik vooral mee zit is hoe makkelijk ik aan rondhout kan komen in de juiste afmeting.
Ik denk dat rondhout vinden , dat

A: inderdaad nog rond is, en dan moet je er nog een verdikking (kop) zien aan te maken,
B in een inch maat is , geschikt voor de imperiale draadsnijders en tappen van bij de baptist ,
moeilijk gaat worden.

Ideaal zouden in heel droog hout op maat moeten gedraaid worden.
Vraag het aan iemand met een houtdraaibank?

De link gaat naar een 1/2 inch set, dat is ook wel wat dunnetjes, ik zou dikker nemen zodat je voor jezelf ook diverse klemmen kunt maken.

Al bij al zou ik geen tap en draadsnijder kopen zonder eerst een draaibank te hebben.
Ik zou hier eens vragen of iemand de complete spindels kan/ wil maken.
Zelf heb ik geen tap, maar maak wel fijnere draad met draadstrelers, maar daar ben je nu niet mee geholpen.
 

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
Ik denk dat rondhout vinden , dat

A: inderdaad nog rond is, en dan moet je er nog een verdikking (kop) zien aan te maken,
B in een inch maat is , geschikt voor de imperiale draadsnijders en tappen van bij de baptist ,
moeilijk gaat worden.

Ideaal zouden in heel droog hout op maat moeten gedraaid worden.
Vraag het aan iemand met een houtdraaibank?

De link gaat naar een 1/2 inch set, dat is ook wel wat dunnetjes, ik zou dikker nemen zodat je voor jezelf ook diverse klemmen kunt maken.

Al bij al zou ik geen tap en draadsnijder kopen zonder eerst een draaibank te hebben.
Ik zou hier eens vragen of iemand de complete spindels kan/ wil maken.
Zelf heb ik geen tap, maar maak wel fijnere draad met draadstrelers, maar daar ben je nu niet mee geholpen.
Voor de verdikking/kop was mijn idee er gewoon een stukje dikkere rondhout op te lijmen die voorzien is van een gat in de juiste diameter. Hier maak ik dan een sleuf in voor een schroevendraaier. Het probleem is alleen dat de tap inderdaad een inch maat is, dat is omgerekend 12.7 mm. Maar betreft dit dan de buitenzijde van het draad, en welke afmeting rondhout heb ik nodig. 13 mm is bijna niet te vinden, 14mm is redelijk verkrijgbaar.

Het grotere draad van 3/4 (19mm) heb ik opzich niet nodig, het gaat me echt om speelgoed te kunnen maken. Maar daar heb ik het zelfde probleem, die maat is niet echt goed verkrijgbaar, 20mm daarentegen weer wel. Vandaar mijn vraag of iemand hem heeft en weet welke diameter hij maximaal kan verwerken. Een aantal extra keren met de snijder er overheen vind ik niet zo'n probleem. Een draadsnijder die verstelbaar is (a €380,- is mij iets te veel van het goede)
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Misschien sowieso handig om iets groter te kopen en dan op maat te schuren. Een draaibank is mooi maar een boormachine in een standaard werkt hiervoor ook. Dan weet je dat het echt rond is en de juiste maat heeft.
 
Laatst bewerkt:

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
hmm een boormachine in een standaard...... of toch die draaibank...tsjonge dit gaat weer helemaal de verkeerde kant op merk ik wel :ROFLMAO:.

Het is waarschijnlijk toch een product waar niet heel veel mensen ervaring mee hebben, dus misschien maar gewoon kopen en kijken waar het schip strand.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
een grote m 16/18 moer een stuk uit slijpen en daar een rond hout doorheen draaien ?
Gezien ergens op het forum of yt
 

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
Bedoel je om daarmee een draad te tappen of om hem in het formaat te krijgen?
Ik zag ook al wel jigs waarmee je het in een imperial maat kan krijgen, maar het lijkt me niet heel secuur omdat je er toch makkelijk scheef doorheen gaat waardoor je alsnog een afwijkende maat hebt.

Metaalsnijders en tappen heb ik wel liggen, maar dat draad is zo fijn dat je dat onmogelijk in het hout krijgt
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Om draad te tappen , zelf nog niet geprobeerd maar het lijkt mij niet onmogelijk om te doen
Het zal wat zoeken worden naar de in zaag schuinte van de moer voor de goede spaan afvoer
Er was op het forum ook iemand die draad van hout maakte mischen meld die zich wel.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Kijk eens naar de inch maten en wat er in mm voor staat,

1" = 25.4 mm. Gaat die 0.4 mm er echt toe doen binnen dit project?
1/2" = 12.7 mm = 13 mm en wat schuurpapier
1/4" = 6.35 mm
3/4" = 19.05 mm
etc.

Neem eens contact op met die marktplaatshandelaar en vraag of ze 19mm doen. Anders doe zo iets:
 

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
Nou, dat was eigenlijk inderdaad de strekking van mijn vraag.
Hoeveel doet een mm meer er toe in dit stuk gereedschap.
Kan deze 1/2 inch versie bijvoorbeeld ook overweg met 14mm rond hout, dan wordt het aanbod meteen een stuk groter. Dus voor mijn eigen project zijn die maten niet zo spannend, ze werken namelijk in het hele project door, voor het maken van het schroefdraad weet ik simpelweg niet of die maten spannend zijn. En voordat ik 90 euro uit geef aan een stukje gereedschap specifiek voor dit project wil ik graag weten of het ook gaat werken.

(hoewel die marktplaats handelaar nu een oplossing kan zijn, wil ik eerst uitzoeken of er ook meerdere oplossingen zijn. Wie weet komt er nog een project waar ik het voor ga gebruiken, zou zonde zijn als er dan geen aanbieders meer zijn)
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Kan deze 1/2 inch versie bijvoorbeeld ook overweg met 14mm rond hout,
Dat kan ik je alleen van uit de metaal beantwoorden, de buitendiameter en de kerndiameter van een draad zijn nauwkeurig gespecificeerd. In hou moet je meer marge nemen, het werkt meer, maar 14mm zal niet door de 1/2 inch gaan. Te dik, er van uitgaande dat ze de buitendiameter van de draad aangeven op de schroef aangeven.

Vraag Baptist anders of er een handleiding beschikbaar is voor je iets aanschaft. Zij moeten je zeker die info kunnen geven.
 

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
Bedankt, daar was ik al bang voor.
De mail naar baptist was inderdaad al verzonden, hopelijk krijg ik daar snel een reactie op.
Dan ondertussen maar verder zoeken naar 13mm rondhout en naar een manier om 14mm terug te werken naar 13.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Geen idee wat je budget hiervoor is, maar bij Dieter Schmidt en Dictum hebben ze dit soort spul wel in verschillende diameters (zoek op Holzgewinde):




Ik weet dat het prijzig is, dus ik durf niet te zeggen of dit wat voor je is.

Als je alleen wat stokken nodig hebt, dan kan ik je eventueel wel helpen. Ik heb gereedschap voor stokken van 8 t/m 24 mm in stappen van 2 mm diameter. Gereedschap voor het snijden van draad in hout heb ik jammer genoeg (nog) niet. Je zult echter wel wat geduld moeten hebben, want ik zit tot midden mei in Denemarken. Als dat geen probleem is help ik je graag.
 

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
Die eerste 2 zijn wel hele mooie stukken gereedschap, maar zoals je zegt behoorlijk prijzig.
Dan is de 3e een prijs die ik wel acceptabel vind, het is een hobby en dat mag echt wel geld kosten.

Super bedankt voor het aanbod, ik ga de set van de week bestellen en dan eens uitzoeken hoe ik aan de 13mm houten stokken ga komen. Mocht dit niet kant en klaar kunnen dan toch maar eens kijken naar een draaibankje waar ik dit zelf op kan maken.

Bedankt voor jullie hulp!
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
464
703
Zuid West Drenthe
Heb hier tedelijk wat ervaring mee.
Zelf heb ik geen draaibank voor dit werk en maak de ronde stokken zelf met de handschaaf.
Is makkelijker dan het lijkt!
Eerst vierkant, daarna 8 kant, daarna 16 kant en nog bijwerken naar rond.
Gebruik 4 van de verschillende draadtappen in inch maten en de maarvoering komt niet zo heel nauwkeurig.9930396D-701D-4C23-B9A6-D235F76FF064.jpeg
Alle ronde delen op deze foto zijn met de hand rond gemaakt, werkt perfect!
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Als het voor proef is zoek dan eerst naar een hobby draaier in de buurt, voor je zelf een draaibank koopt,
En je het draaien zelf eerst nog moet aanleren?
 

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
Heb hier tedelijk wat ervaring mee.
Zelf heb ik geen draaibank voor dit werk en maak de ronde stokken zelf met de handschaaf.
Is makkelijker dan het lijkt!
Eerst vierkant, daarna 8 kant, daarna 16 kant en nog bijwerken naar rond.
Gebruik 4 van de verschillende draadtappen in inch maten en de maarvoering komt niet zo heel nauwkeurig.Bekijk bijlage 130282
Alle ronde delen op deze foto zijn met de hand rond gemaakt, werkt perfect!
Heb je deze met een zelfde set gemaakt zoals ik in de openingspost link?
Welke dikte kan je er maximaal aan rondhout in doen?

De stokken zelf maken zou in het "ergste" geval ook nog kunnen, maar mooiste vind ik in dit geval ze kant en klaar te kopen.
 

Jichem

Actieve deelnemer
1 dec 2019
33
2
Als het voor proef is zoek dan eerst naar een hobby draaier in de buurt, voor je zelf een draaibank koopt,
En je het draaien zelf eerst nog moet aanleren?

De draaibank zo dan een hele goedkope zijn puur om hem rond te laten draaien en het op maat te schuren.
Echt draaien van zaken zal dan voor een later moment zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.