Hout afwerken

tommeke123

Nieuw lid
20 sep 2024
1
1
Zelem
Beste draaiers,
Wie heeft er tips om mijn draaiwerkjes mooi te laten blinken en in welke volgorde ik alles moet doen.
Groetjes van een dummie

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.403
522
Etten-Leur
Beste draaiers,
Wie heeft er tips om mijn draaiwerkjes mooi te laten blinken en in welke volgorde ik alles moet doen.
Groetjes van een dummie
Nb ik heb geen belang bij DeCokerije maar op de site houtolie.nl vind je wel een gedegen antwoord op je vraag; op dit forum zijn talloze adviezen over ‘afwerken’ verschenen, typ maar eens afwerken in de zoekbalk. Als je in de buurt woont van Etten-Leur praat ik je graag bij.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.173
3.364
Gaanderen
Zoek op het www met de term BLO ca glue er staat een pdf van de IAP
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://content.penturners.org/library/techniques/ca-blo.pdf
Ik werk mijn pennen meestal af me CA glue maar dan zonder lijnolie.
Gluboost werkt heel makkelijk
Is echter wel duur spul.

Laatst bewerkt:

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
557
310
‘s-Hertogenbosch
Zoek op het www met de term BLO ca glue er staat een pdf van de IAP
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://content.penturners.org/library/techniques/ca-blo.pdf
Ik werk mijn pennen meestal af me CA glue maar dan zonder lijnolie.
Gluboost werkt heel makkelijk
Is echter wel duur spul.
Begrijp ik het goed dat hier uitgelegd wordt dat eerst blo(boiled linseed oil of gekookte lijnolie) aangebracht wordt en daarna de ca of is het een mix van die twee in één potje.
Excuses mijn technisch engeltje is niet altijd zo begrijpend
Heb je filmpje gevonden en zie dat het één prutje is. Interessant 👍🏼

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.173
1.121
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ca ken ik in 3 viscose graden, blo ? Wat is het kun je dat uitleggen. Ben benieuwd en leergierig.
CA = cyanoacrylaat lijm, superlijm. Voor deze toepassing neem je over het algemeen de dunvloeibare vormen met een korte ketenlengte. Ook al omdat je met BLO werkt
BLO = boiled linseed oil - (gekookte) lijnolie (oftewel lijnolie met siccatief). Het mooie van deze mix is dat de CA met de lijnolie reageert tot een copolymeer en je dus _snel_ een uitgeharde harscoating krijgt. Zeker als je dat op de draaibank doet, waarbij de hitte die ontstaat de reactie ook nog eens versnelt. Je kunt het aanbrengen met tissues of met lapjes van een plestik zakje, maar ook met schuurpapier - dan krijg je een instant sanding sealer...

Aanbrengen - laagje lijnolie, laagje CA, laagje lijnolie, laagje CA, enzovoorts tot je tevreden bent. Idealiter wacht je na elke CA laag een half uur om de zaak goed uit te laten harden, maar in de praktijk doe ik een (dubbel)laag of vier kort achter elkaar, zo om de vijf minuten.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en John1969

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.907
911
Enschede
ingoogni.nl
De klassieker is natuurlijk politoeren. Werkwijze heel kort, afhankelijk van de nerf en nerfdiepte, meerdere malen schuren en vullen en schuren. Dan "poetsend" meerdere zeer dunne lage schellak aanbrengen. Arbeidsintensief, maar voor kleine oppervlakken te doen. Is wel iets waarin een cursus zinvol is, met name om de valkuilen te vermijden. De afwerking is niet alcoholbestendig en matig water en vlek bestendig.

EDIT:
een lange Duitse playlist
een lange Engelse playlist
of een heel stuk korter:

Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.173
1.121
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Begrijp ik het goed dat hier uitgelegd wordt dat eerst blo(boiled linseed oil of gekookte lijnolie) aangebracht wordt en daarna de ca of is het een mix van die twee in één potje.
Excuses mijn technisch engeltje is niet altijd zo begrijpend
Heb je filmpje gevonden en zie dat het één prutje is. Interessant 👍🏼
Het filmpje laat geen CA-BLO afwerking zien, maar alleen CA. Twee verschillende viscositeiten, hij begint met een dikke CA, en eindigt met een dunne, en na elke laag een accelerator. Is allemaal geen rocket science en kan ook 'los' gekocht worden. NB, de dikke CA wordt aangeprezen als 'self leveling' maar zijn oppervlak ziet er, voordat ie gaat schuren, flink bobbelig uit, bijna cellulitis-achtig. Ik ben alles bij elkaar niet extreem overtuigd van de kwaliteiten van dit product boven gewone huistuinenkeuken CA lijmen en accelerators...

• Leuk
Waarderingen: John1969

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.173
3.364
Gaanderen
Het filmpje laat geen CA-BLO afwerking zien, maar alleen CA. Twee verschillende viscositeiten, hij begint met een dikke CA, en eindigt met een dunne, en na elke laag een accelerator. Is allemaal geen rocket science en kan ook 'los' gekocht worden. NB, de dikke CA wordt aangeprezen als 'self leveling' maar zijn oppervlak ziet er, voordat ie gaat schuren, flink bobbelig uit, bijna cellulitis-achtig. Ik ben alles bij elkaar niet extreem overtuigd van de kwaliteiten van dit product boven gewone huistuinenkeuken CA lijmen en accelerators...
Van welk product ben jij niet overtuigd Henk?

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.173
1.121
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat dat Gluboost setje (Fill n FInish dik en dun, en de accelerator) beter zijn dan andere (zelf bij elkaar gesprokkelde) CA/accelerator oplossingen. Er zit betrekkelijk weinig kwaliteitsverschil in de verkrijgbare CA producten, en ik ben gezien de resultaten in het filmpje niet overtuigd van de claim van 'self leveling' voor de dikke Fill n Finish CA... Niet dat ik denk dat het een slecht product is, maar ik zie het nog niet beter zijn dan andere (goedkopere) CA oplossingen.

Maar wellicht is dat meer een reflectie op het filmpje dan op het product, ik heb het niet zelf uitgeprobeerd...

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
557
310
‘s-Hertogenbosch
Ik gebruik tot nog toe de ca van Ronald en Marco…..cellulitis huid komt voor af en toe, dan met korrel 600 voorschuren droog daarna met micro mesh nat gaat meestal goed. Gebruik alleen geen activator want dan komt er een witte waas op ben ik achter gekomen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.