Hoofdtrappaal repareren

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.678
1.112
Riemst
En toch zou ik voor drie stukken draadeind gaan. Een bezemsteel is toch zo een 2 cm dik. En de gaten moeten nog ruimer. Is dus een flinke boor. Dan verkies ik een draadeind van 12. Kan je met 14 of 16 boren

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.398
3.185
Je boort aan beide zijden 2 gaten met een speedboor 30. Bezemstelen zijn over het algemeen ergens tussen de 24 en 27mm. Gaten voor 1/3 vullen met epoxy, stokken er in, pasvlak vullen met epoxy, gaten van de opzetter 1/3 vullen en het spul in elkaar zetten. Recht zetten, klemmen en overtollige epoxy weg steken. Dag wachten en het zit muur vast. Dit is in oude huizen een regelmatig terugkomend iets. Probeer maar eens een gietijzeren pootjes bad boven te krijgen.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
933
233
Ook als je ouders er mee ingestemd hebben houdt het niet automatisch op
Ik weet niet hoe oud en hoe goed ze nog zijn, daar zit natuurlijk wel verschil,
Daarmee houdt het dus wel automatisch op.
Zouden deze mensen niet meer handelingsbekwaam zijn, moet dit voor beiden afzonderlijk worden vastgesteld (en vastgelegd) door een notaris of een kantonrechter. En dan zou het ook nog met terugwerkende kracht moeten. Onmogelijk.

Gewoon repareren dus.

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
245
103
Rijswijk
Ja, ze zijn gelukkig nog helemaal bij hoor. Dus ik ga hem gewoon repareren. Speedboren heb ik, en een bezemsteel hebben ze bij de bouwmarkt.

Komt helemaal goed!
Even twee plankjes haaks verbinden als geleider en dan kan ik met de accuboormachine wel vrij recht boren verwacht ik.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.678
1.112
Riemst
Met een speedboor los uit de hand vertikaal in een schuin vlak boren gaat niet lukken. Een speedboor is sowieso niet zo dol op kops hout. Ik zou een fosnerboor gebruiken. Die zijn wat stabieler in gebruik. Vandaar mijn advies om eerst een passtuk te maken zodat de boor op een horizontaal vlak kan invallen. Dat passtuk moet goed gefixeerd worden. Het was een stuk eenvoudiger geweest als de zaagsnede waterpas was geweest.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.398
3.185
Gewoon punt op de aftekening een stukje inboren en daarna al borend de machine recht op kantelen. het hoeft allemaal niet zo precies, je vult de ruimte met epoxy. Allebei de kanten een cm of 10 inboren, deuvel iets korter zagen en spul in elkaar zetten.

• Leuk
Waarderingen: hansth en Luccio

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
245
103
Rijswijk
Als eerste stap wil ik het ook waterpas afzagen. Dat moet sowieso omdat het echt erg scheef is, en volgens mij ook al is ‘bijgewerkt’ dus het oude stuk past sowieso niet.

Ga het filmpje van Koos volgen denk ik

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.678
1.112
Riemst
Gewoon punt op de aftekening een stukje inboren en daarna al borend de machine recht op kantelen. het hoeft allemaal niet zo precies, je vult de ruimte met epoxy. Allebei de kanten een cm of 10 inboren, deuvel iets korter zagen en spul in elkaar zetten.
Als je genoeg ervaring hebt met machines zal dat wel lukken. Maar bij een onervaren iemand gaat dat niets worden. Niet zo precies is ook relatief. Je hebt enkele mm speelruimte.

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.415
147

Hier kun je zien hoe jouw trap in ongeveer in elkaar zit.
Het is niet al te moeilijk om die spil te vernieuwen. Het kan zijn dat hij onderaan met een beugel vastzit, maar dat is ook los te maken.

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
33
10
Hoekschewaard
Daarmee houdt het dus wel automatisch op.
Zouden deze mensen niet meer handelingsbekwaam zijn, moet dit voor beiden afzonderlijk worden vastgesteld (en vastgelegd) door een notaris of een kantonrechter. En dan zou het ook nog met terugwerkende kracht moeten. Onmogelijk.

Gewoon repareren dus.
Ik heb het niet over juridisch gelijk krijgen, maar over redelijkheid en fatsoen en gelukkig gaan daar best nog veel mensen in mee. Wanneer ik een vakman inhuur, dan mag ik vakwerk verwachten. Misschien vergis ik me maar het afzagen van een stuk van een trap om iets naar boven te krijgen lijkt me daar niet onder vallen en had in mijn ogen nooit voorgesteld mogen worden door een monteur Die zijn vak verstaat. Mijn praktijk ervaring in dit soort probleem situaties heeft in ieder geval wel positief uitgepakt. Ik heb ook niet gezegd dat het wel goed komt, want iedere zaak is verschillend, maar een onafhankelijke expert, aannemer of installateur, dit probleem voor leggen kan nooit kwaad.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
496
107
Je kunt inderdaad 4 jaar gaan procederen tegen de verzekerings maatschappij van de installateur. Je kunt ook gewoon volgende week zaterdag de trap ff gaan repareren. Ik weet wel waar ik mijn tijd aan zou besteden.

• Leuk
Waarderingen: jelmer

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
496
107
Over de oorspronkelijke vraag, niet proberen haaks te zagen. Je krijgt de vlakken nooit meer zo passend als de orginele zaagsnede.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.398
3.185
Ik heb het idee dat bobmartin nog nooit een trap opgebouwd heeft. Zelfs in zijn voorbeeldfilmpje wordt de trap rond de spil opgebouwd.

• Leuk
Waarderingen: boertje125

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
245
103
Rijswijk
Over de oorspronkelijke vraag, niet proberen haaks te zagen. Je krijgt de vlakken nooit meer zo passend als de orginele zaagsnede.
daar heb je denk ik wel gelijk in. Zal eens kijken of de stukken nog op elkaar passen, en hoe ik dan de gaten voor de bezemsteel / deuvel ga boren.

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
259
73
Zijn we niet een beetje aan het afdwalen, of te veel aan het doorzagen 😉? Volgens mij kan Luccio al lang prima aan de slag met alle tips en gaat hij dat ook doen. Hopelijk laat je nog een beetje weten hoe het gelukt is met eventueel wat foto's.

• Leuk
Waarderingen: Athanor en ZotVanHout

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.255
470
ik zou niet met draadstangen e.d aan de gang gaan.
maar de spil aan beide kanten over een cm of 20 verjongen tot de dikte van de boom
en dit ook bij het restant doen.
en dan vervolgens aan beide zijde een passende plank er tegenop schroeven en lijmen zodat er een stevige verbinding onstaat.
de kieren vul je met een houtvuller en eventueel schilder je de spil dan dekkend.

Als de spil niet vastzat aan de verdiepingsvloer heeft het korter afzagen geen enkel effect op de trapconstructie als zodanig je moet niet zomaar een conclusie trekken.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

WeNS

Actieve deelnemer
25 dec 2020
52
31
Oost Groningen
Het probleem is als je eerst zelf pogingen gaat ondernemen de boel te repareren en het lukt niet, je claim bij het trapbedrijf waardeloos wordt. Al dan niet via de verzekering. Eerst een claim indienen en dan eventueel zelf repareren lijkt mij een weg die logischer is.
Los daarvan: valt dit niet onder klussen aan de constructie van het huis? Dan zou je iets met een vergunning moeten...

Laatst bewerkt:
  • Wow
Waarderingen: Athanor

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
245
103
Rijswijk
ik zou niet met draadstangen e.d aan de gang gaan.
maar de spil aan beide kanten over een cm of 20 verjongen tot de dikte van de boom
en dit ook bij het restant doen.
en dan vervolgens aan beide zijde een passende plank er tegenop schroeven en lijmen zodat er een stevige verbinding onstaat.
de kieren vul je met een houtvuller en eventueel schilder je de spil dan dekkend.

Als de spil niet vastzat aan de verdiepingsvloer heeft het korter afzagen geen enkel effect op de trapconstructie als zodanig je moet niet zomaar een conclusie trekken.
De spil zat niet vast aan de verdiepingsvloer. Dit wil mijn vader misschien wel om voor extra stevigheid te zorgen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.