Hoeken van tafelblad afronden

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
166
72
Zaanstreek
Inderdaad met een bovenfrees malletje. Zoals hierboven een aantal suggesties gedaan zijn, maar dan nog simpeler: één plaatje (maat A4 ongeveer) 15+mm plaatmateriaal waar je met de hand de goede hoek aanmaakt. Aftekenen met een blikje/verfrol/spuitbus en dan decoupeer + vijl werkt vaak al prima.

Daarna deze gelijk leggen met de randen van je tafel, lijmtangen erop en dan frezen met een kopieerfrees (lager aan de zool-zijde).
Let wel op: als het massief is wil je met de nerf meefrezen. Dat betekend 2 hoeken van de bovenkant van je tafel benaderen, de andere twee (gespiegelde hoeken dus) vanaf de onderkant van je blad benaderen. Zo frees je steeds van langs naar kops toe. Er tegenin ga je hakken en veel kans op uitbreken..

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
176
114
Kapellen (Antwerpen)
Het is al even aangehaald, als je een 3d printer ter beschikking hebt, kan je ze heel eenvoudig maken. Het voordeel is dat er op heel wat plaatsen kant en klare ontwerpen te downloaden zijn. Om MakerWorld vond ik al meteen deze; als je liever wat meer keuzestress hebt, kan je bij voorbeeld op op thingiverse "router corner jig" als zoekopdracht ingeven ;)

De suggestie van @Doubledot paste ik vroeger ook toe: een rond potje dat de juiste maat heeft met dubbelzijdige tape op een stuk MDF vastmaken en daarvan met een kopieerfreesje een mal maken, een bestaand blad met de juiste afronding op die manier kopiëren, een van je kopieerringen als initiële mal gebruiken enz... Zo lang je een een rond voorwerp hebt met de juiste radius, kan je die overzetten op een mal die je vanaf dan wat handiger kan gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: Scheppie

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
166
72
Zaanstreek
Het is al even aangehaald, als je een 3d printer ter beschikking hebt, kan je ze heel eenvoudig maken. Het voordeel is dat er op heel wat plaatsen kant en klare ontwerpen te downloaden zijn. Om MakerWorld vond ik al meteen deze; als je liever wat meer keuzestress hebt, kan je bij voorbeeld op op thingiverse "router corner jig" als zoekopdracht ingeven ;)

De suggestie van @Doubledot paste ik vroeger ook toe: een rond potje dat de juiste maat heeft met dubbelzijdige tape op een stuk MDF vastmaken en daarvan met een kopieerfreesje een mal maken, een bestaand blad met de juiste afronding op die manier kopiëren, een van je kopieerringen als initiële mal gebruiken enz... Zo lang je een een rond voorwerp hebt met de juiste radius, kan je die overzetten op een mal die je vanaf dan wat handiger kan gebruiken.
ja dit soort printjes ken ik, heb ze zelf ook al wel 's gebruikt. Wat het nadeel eraan is, is dat ze altijd vrij klein zijn en gemaakt om vast te houden terwijl je op een router-tafeltje werkt. Bij werken met een bovenfrees wil je meer overmaat in de mal zodat je makkelijker kan klemmen.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
204
43
Oss
ja dit soort printjes ken ik, heb ze zelf ook al wel 's gebruikt. Wat het nadeel eraan is, is dat ze altijd vrij klein zijn en gemaakt om vast te houden terwijl je op een router-tafeltje werkt. Bij werken met een bovenfrees wil je meer overmaat in de mal zodat je makkelijker kan klemmen.

Met een heel tafelblad over kleine router tafel.
Bij meeste bovenfrezenmachine zit ook een hulpstuk om cirkels te frezen afhankelijk van ronding aftekenen op stukje afval plaat of hout.
Heb ook wel een stuk pvc buis of zelfs verfblik gebruikt. Als je maar goede mal heb. Stukje afzagen blokje erin zagen om te klemmen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.