Hoe stevig is deze opstelling?

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Toch nog een gedachte.
De achterkant en de zijkant zijn uit een stuk, dat vormt samen een hoeklijn. Dat is best sterk, 2 platte vlakken die elkaar ondersteunen, maar is wel tordeerbaar.
Ter info, voor het idee.
Je zou in de kastjes een diagonale diagonaal kunnen maken, niet praktisch maar niet zichtbaar, en dat toch is voor velen het belangrijkste :)
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Vandaag even kort gesproken met de opdrachtgevers. Het idee met het 'open' vak vinden ze het leukst. Voor mij dus wel het lastigste om te maken.
Ik ben van plan alle adviezen hier een beetje te combineren. Ik zal alle kasten en het vak maken met een inliggende rug van 18mm. De kasten en het vak worden gemonteerd met domino's voor de uitlijning, houtlijm en wellicht wat schroeven als dat nog extra stevigheid zou geven. Aangezien er toch panelen aan de buitenzijde komen is dat geen probleem. De corpus van de kasten worden gewoon van meubelpaneel, de panelen aan de buitenzijde en de deurtjes van gespoten MDF 18mm
De kasten en vakken worden onderling verbonden met schroeven van binnenuit met extra zorg voor een schroef rechts achter bij de bovenste kast.
Ik zal een multiplex lat monteren boven de bovenste kast en daar de kast aan vast zetten met hoekijzers.

Zou dat dan nog steeds gaan torderen? Of doe ik nu al teveel?

Die diagonale diagonaal van @keesfrees kan ik nog niet volgen.
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Met een tijdelijke losse staander in het open vak zou je de losse delen wel ter plekke gewoon kunnen stapelen en dan pas de bovenkast aan de muur monteren. Zo weet je zeker dat alles goed staat.

Als je zeker wilt weten dat je geen kier krijgt tusen de muur en de kast zou je het open vak net iets ondieper dan de kast kunnen maken zodat het zijpaneel links daarachter nog 5 cm oid door kan lopen. Zo kun je alle zijpanelen nog passend langs de muur maken in het werk.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
708
282
RegioRotterdam
De diagonale diagonaal is denk ik een spanschroef of staaldraad tussen de hoek rechts-boven-achter en de hoek links-onder-voor. Dat is de beweging die mogelijk is omdat de hoek links-onder-voor niet wordt ondersteund en die je daarom op een andere manier moet voorkomen.
 

jorisvh

Post veel
wat je plant is meer dan voldoende.

de korpussen zijn, even anders bekeken, toch ook gewoon 3 dozen boven elkaar?
de onderste mist 1 zijde en staat op de grond, zoals elke onderkast dus.
de bovenste mist 1 zijde en hangt aan de muur, zoals elke bovenkast dus.
daartussen zit een doos die 2 zijdes mist. et alors?

het zwaartepunt van elke module ligt binnen het grondvlak. zolang de zwaartekracht verticaal werkt, zal niks kantelen of vallen, zelfs niet als je de korpussen los op elkaar stapelt.
bovendien ligt het zwaartepunt van het bovenste korpus in de achterste helft (door de rug), achter de diagonaal, in het verticaal ondersteunde deel van het middenkorpus waardoor de bovenregel zelfs niet de neiging zal hebben om door te buigen (in de veronderstelling dat de rug en rechter zijde verticaal niet vervormen en dus alle gewicht dragen).

dit verandert natuurlijk als er er ongelijk verdeeld gewicht in komt, er frontjes aan komen en zeker als je die opent. maar, met:
  • de modules zo star mogelijk maken (inliggende rug, lijm, …)
  • de bovenste aan de muur bevestigen/ophangen
  • de modules aan elkaar verbinden (schroeven, zichtzijde rechts)
heb je meer dan voldoende maatregelen genomen, denk ik.

je hebt het sowieso al zo getekend maar het is nog niet expliciet vermeld: de scharnieren rechts plaatsen is misschien wel de belangrijkste maatregel. zo wordt het gewicht van de fronten goed afgesteund. maar dat is naast structureel ook esthetisch het best, denk ik.
 
J

j1eke

Guest
Ja, precies het zijn nu gewoon 3 losse kastjes geworden. Ik zag de problemen ook niet meer.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ja, precies het zijn nu gewoon 3 losse kastjes geworden. Ik zag de problemen ook niet meer.
Top. Maar, het waren altijd toch al 3 losse kastjes?

Ik ga de plannen verder verfijnen en kijken hoe ik het zo kan maken dat ik ter plekke alleen hoef op te stapelen, vastzetten en de afdekpanelen hoef te plaatsen. Die laatste zal ik daar nog wel op maat moeten maken, maar ook met gespoten MDF lijkt me dat wel te kunnen met een invalzaag.
 
J

j1eke

Guest
Ja, als je de lak even wat tijd geeft om uit te harden voor het plaatsen dan kun je die prima ter plekke nog zagen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
maanden geleden kreeg ik een gelijkaardige vraag
de offerte moet ik nog maken 😓
de nis is hier - gelukkig voor de stabiliteit - een onderdeel van de kast
stijlen en regels lijken dubbel uitgevoerd
daaruit besluit ik dat het aparte kasten zijn die op mekaar staan

1655053295691.png
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
De suggestie die eerder in dit draadje gedaan werd lijkt me het veiligst, drie losse delen, met de bovenste kast als bovenkast tegen de muur. Dat middelste deel is dan een niet dragende achterwand, zoals in een keuken.
Vind het er mooi uitzien wel, breekt zo'n kale kastenwand een beetje, visueel.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Morgen even een overleg met de opdrachtgever over de uiteindelijke wensen.
Ik kan het open middendeel maken van gefineerd MDF of van massief hout. Heeft een van beide nog een duidelijke voorkeur?
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
210
117
Waarom niet gefineerd multiplex?
Of gefineerd spaanplaat?

Beide lijken me een betere keus dan MDF. (minder zwaar / beter bestand tegen doorzakken)
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Heel simpel, dat heb ik hier toevallig nog liggen...
Nu hebben ze nog flink wat stukken eiken vloer over die ze graag terug zouden zien komen, die heb ik meegenomen maar blijken bij thuiskomst enorm bol te staan. Waarschijnlijk zijn ze staand tegen een muur opgeslagen. Dat kan ik dus geen rechte panelen uit maken...

Volgens mij is het gerookt eiken, ik zal eens kijken hoe dat moet een of dat ook met gefineerde plaat kan.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ik ben inmiddels bezig met de kast en zit te twijfelen over het volgende:
Corpus bestaat op 18mm meubelpaneel. Aan de zijkant komt een bedekkingspaneel van 10mm MDF welke ik van binnenuit wil schroeven. De vraag is nu welke schroeven ik daar het beste voor kan gebruiken. Ik denk zelf aan achterwandschroeven/tellerkop schroeven. Punt is dat ik met een 25mm schroef wel erg weinig speling heb, slechts 3mm.
Er bestaan ook schroeven van 23mm, maar die zijn alleen per 5000 te krijgen...
Ik kan naast schroeven natuurlijk ook montagekit gebruiken.

Enig advies?
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
Voorboren/schroeven en dan de punt van de schroef knippen/slijpen.
Voor een x aantal schroeven is dat nog te doen , moeten er geen 100 zijn.
En kitten kan altijd word er niet slechter van.
 
J

j1eke

Guest
Zou altijd kitten ja, mooi groot oppervak. Maar je hebt inderdaad nog steeds wel een manier nodig om het even te klemmen en aan te drukken. Iets ingekorte schroeven zou daar inderdaad voor kunnen werken. Of gewoon maar het minimale gebruiken en heel secuur werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.