Hoe stevig is deze opstelling?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ik zie regelmatig een opstelling zoals op onderstaande afbeelding. Een kast met daarin een open vak. In dit voorbeeld is het vak open aan 2 zijdes. Gaat dit wel goed op de lange termijn? Ik ga er vanuit dat de bovenste dichte kast steunt op het open vak en niet dat deze wordt opgehangen. Dit zou wel erg precies komen tijdens de montage.

Ik wil wellicht een kast maken van 600x600x2000mm met halverwege zo'n open vak in houtfineer.

Schermafbeelding 2022-06-06 om 13.34.05.png
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Wat je zou kunnen doen is achter de hangende kast een lat tegen de muur maken, en als het geheel gesteld is de kast door de achterwand heen daar aan vast schroeven.
Dan kan je tijdens de montage het open vak ondersteunen (door een losse tijdelijke poot erin te zetten) en dan de bovenkast vast te schroeven zodat deze geen gewicht meer op het vak zet, dan is de tijdelijke poot ook niet meer nodig. Dus eigenlijk fixeren terwijl deze bovenkast al exact op z'n plek zit.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
de linkse zijde kan je beschouwen als een onderkast en een boven-/hangkast waar tussen beide een niskast geplaatst is
beide grote kasten hebben een apart corpus
de deur is links inliggend, en rechts volledig opliggend
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De gebruikte “trucs” zijn vaak dat het corpus breder is (hier dus de breedte van 2 deuren) en dat de achterwand doorloopt met wat fineer ervoor van de nis…..

Of het is een modulair verhaal met losse elementen met opliggende deuren en afwerkpanelen aan de kanten waardoor de deuren in lijken te vallen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Als ik werk met losse elementen, met een afwerk paneel aan de linker- en rechterzijde, is de linkerhoek van de bovenkast dan genoeg ondersteund?
Ik heb de vraag om een kast te maken voor een collega en dit is wellicht een idee.
Ik kan de hele nis incl achterwand maken van 18mm gefineerd MDF.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
Voor losse elementen moet je gewoon denken dat de 18mm achterwand de muur is.
Daar kan je redelijk wat aan hangen .
Zeker als de rechter zijwand ook steun bied.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
708
282
RegioRotterdam
Wat je wilt vermijden is torsie. Plaatmateriaal is sterk tegen vervorming in zijn vlak maar minder tegen vervoming loodrecht op zijn vlak. Bij de voorziene vervorming wil de onderplaat van de bovenkast verdraaien, met de voorzijde naar het naastliggende kastdeel.
Zorg er daarom in elk geval voor dat in dat kastdeel een vaste plank zit (vast aan zijden en achterwand) ter hoogte van die onderplank. Laat liefst de onder- en bovenplanken doorlopen in de/het naastliggende delen/deel. Experimenteer desnoods met een paar dozen, plakband en wat bakstenen om te zien wat er gebeurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: mroden

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Dit is de schets die ik nu even heb gemaakt.
Het idee is dat ik een corpus maak (lichtgrijs) met aan beide kant een afwerkpaneel. Ik kan de rechterkant van de hoge kast dus vastzetten aan het afwerkpaneel. Deze steunt aan de rechterzijde weer op de grond. Uiteraard verbind ik de 3 kast elementen ook aan elkaar en zal de hoge kast vanaf de bovenzijde aan de muur worden vastgezet tegen omvallen. Buitenmaten zijn 400x590 en 2300 hoog. Er komt 1 losse kast, dus geen kastenwand.

Beide kastdelen worden voorzien van planken waarvan in de onderste kast zeker 1 vast wordt gezet.

Corpusmateriaal waarschijnlijk MDF (zwart?) of multiplex. Ik heb nog niet eerder gewerkt met meubelpanelen, al zal dat waarschijnlijk wel een stuk goedkoper zijn? Ik vind dat witte melamine er niet zo fraai uitzien. En ik heb geen kantenaanlijmer dus zal het moeten doen met wat er te koop is.

De blauwe deurtjes en afwerkpanelen worden waarschijnlijk gespoten en maak ik van V313 MDF.

Jullie input wordt op prijs gesteld!

Schermafbeelding 2022-06-07 om 20.08.13.pngSchermafbeelding 2022-06-07 om 20.32.13.pngSchermafbeelding 2022-06-07 om 20.32.34.png
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Hopelijk niet. Multiplex en zwarte MDF zet ik denk ik in de Osmo.
Het is een opdracht voor een collega, dus het zal gedeeltelijk in overleg gaan.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
708
282
RegioRotterdam
In dat geval zou ik de bevestiging aan de muur zo maken dat de zijwand van de bovenkast verticaal kan schuiven maar niet bewegen loodrecht op de muur of kantelen. Een omvalbeveiliging doet dat ook maar zal het wandje niet steunen aan de onderkant en zal waarschijnlijk ook niet stijf genoeg zijn om rotatie te voorkomen.
 

jorisvh

Post veel
het zwakke punt van de opstelling lijkt mij dat de bovenste kast schrankt doordat ze vooraan links beperkt ondersteund wordt door het open stuk.
het dubbel korpus maakt de kast m.i. niet steviger, wel zwaarder waardoor het probleem mogelijks zelfs groter wordt.
tegen dat schranken is de 18mm rug die je plant de beste remedie (materiaal in het vlak waarin je de vervorming wil beperken). liefst uit 1 stuk maar boven en onder apart kan ook vermits het middendeel al een 18mm rug heeft. gezien de beperkte diepte (40cm?) lijkt me dat meer dan voldoende.

ik zou het dubbel korpus helemaal weglaten en met inliggende deuren werken. in gesloten toestand ziet dat er identiek uit en zo wordt het lichter (en goedkoper).

als je de binnenkorpussen behoudt waarom toch geen gemelamineerde spaanplaat daarvoor? niet zo fraai, ben ik helemaal met je eens. daarom gebruik ik het zelf enkel voor onzichtbare delen, zoals hier dus.
weegt en kost minder dan MDF (zeker zwarte), geen afwerking (olie, wax, vernis, …) nodig, minder doorbuiging van regels en leggers onder (eigen)gewicht, …
als je meubelpanelen met 1 of 2 lange kanten afgeplakt koopt, kan je er door het ontwerp voor zorgen dat er geen korte kanten zichtbaar blijven en moet je zelf niks afplakken.
met wat geluk in zwart of antraciet te vinden (al zal dat in meubelpaneel een uitdaging zijn).
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Goede punten Joris!

Ik zit zelf ook al te kijken naar gemelamineerde spaanplaat (Meubelpaneel wordt dat ook wel genoemd dacht ik?) Scheelt veel werk en is makkelijk te krijgen. Alleen minder mooi... Is trouwens ook te krijgen in donkere kleuren, zelfs bij de normale bouwmarkt, en afgewerkt met 2mm abs kantenband.
Achterwand van 18mm is geen probleem, die zet ik denk ik dan voor de stevigheid óp de bodem en niet erachter? Is alleen van toepassing voor het bovenste kastdeel?
Ik kan daarnaast nog 2 hoekijzers monteren aan de bovenzijde van het bovenste deel waarna ik deze vastzet aan de muur. Dan vangt dat ook een deel van de krachten op?

Zijpaneel kan ik ook maken uit dunner materiaal dan 18mm MDF, dat scheelt weer in het gewicht en dus de trekkrachten.

De reden dat ik een dubbele corpus heb getekend is dat ik zo makkelijk met losse modules kan werken die ik thuis in elkaar kan zetten en op de uiteindelijke bestemming alleen hoef op te stapelen en vast te zetten. Ik kan daarna met de gespoten zijpanelen de boel mooi afdekken.
Opdrachtgever wil eigenlijk een kast tot aan het plafond (ik moet nog bedenken of ik dat kan realiseren) en met een los zijpaneel kan ik ter plekke nog iets op maat maken. Dat was althans mijn idee....

Moeilijkheid is wel dat ik een hobbyist ben en niet met een grote bus op pad ga met daarin alle gereedschap die je wellicht nodig hebt. Ik wil dus thuis een zo kant en klaar mogelijk product maken.
 

jorisvh

Post veel
Ik zit zelf ook al te kijken naar gemelamineerde spaanplaat (Meubelpaneel wordt dat ook wel genoemd dacht ik?) Scheelt veel werk en is makkelijk te krijgen. Alleen minder mooi... Is trouwens ook te krijgen in donkere kleuren, zelfs bij de normale bouwmarkt, en afgewerkt met 2mm abs kantenband.
gemelamineerde spaanplaat, op breedte (typisch 300/400/600/800) met 1 of 2 lange zijdes afgeplakt, is idd meubelpaneel. kost per m2 een fractie meer dan volledige platen maar, als je niet industrieel kan (laten) afplakken is het uiteindelijk goedkoper. vaak wel in beperkte set kleuren/decors te krijgen.
als je goeie kwaliteit vindt, met ABS afgekant, in een kleur die bij je fineer past of ermee contrasteert, is dat ideaal. hier in VL vind je in de DHZ vooral rommel, met 0.4mm melamine afgeplakt, enkel wit of grijs of iets met een tekening die van heel ver een klein beetje op hout lijkt ... voor je thuis bent is helft van de kantjes beschadigd ...
Achterwand van 18mm is geen probleem, die zet ik denk ik dan voor de stevigheid óp de bodem en niet erachter? Is alleen van toepassing voor het bovenste kastdeel?
stevigste is de rug langs 4 zijdes inliggend maken. dan leidt schranken tot krachten in het vlak van de rug ipv afschuifkrachten op de verbinders (koekjes, clamex, schroeven, lijm,... wat je ook plant). maar dan moet alles wel erg maatvast zijn om naadloos te monteren (rug, boven- en onderregel van breedte zagen met 1 instelling zodat die zeker identiek zijn!).
Ik kan daarnaast nog 2 hoekijzers monteren aan de bovenzijde van het bovenste deel waarna ik deze vastzet aan de muur. Dan vangt dat ook een deel van de krachten op?
Zijpaneel kan ik ook maken uit dunner materiaal dan 18mm MDF, dat scheelt weer in het gewicht en dus de trekkrachten.
De reden dat ik een dubbele corpus heb getekend is dat ik zo makkelijk met losse modules kan werken die ik thuis in elkaar kan zetten en op de uiteindelijke bestemming alleen hoef op te stapelen en vast te zetten. Ik kan daarna met de gespoten zijpanelen de boel mooi afdekken.
Opdrachtgever wil eigenlijk een kast tot aan het plafond (ik moet nog bedenken of ik dat kan realiseren) en met een los zijpaneel kan ik ter plekke nog iets op maat maken. Dat was althans mijn idee....
Moeilijkheid is wel dat ik een hobbyist ben en niet met een grote bus op pad ga met daarin alle gereedschap die je wellicht nodig hebt. Ik wil dus thuis een zo kant en klaar mogelijk product maken.
goed plan, “In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.”

om plafondhoog te gaan
  • bovenste korpus van binnenuit aan de muur hangen met kastophangers, maar dan zie je die wel binnen in de kast zitten. en met een 18mm achterwand moet je wel even kijken of dat uberhaubt lukt.
  • bovenregel 10cm onder plafond zodat je de kast met hoekijzers aan de muur kan bevestigen. als je zichtzijdes en bovenste front wel plafondhoog maakt zie je dat enkel als de kast open is (en je kan evt nog een blindplaat boven de bovenste regel zetten
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Leuk met die nis, interessant krachten vraagstukje (nmi).
De bovenkant zal het kantelen van het zij deel boven de nis tegengaan middels de steun van de 2 (?) wel doorlopende staanders.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Omdat het geheel uit 3 delen zal bestaan zijn er geen echt doorlopende staanders. Het enige deel dat doorloopt in dit ontwerp is het afdekpaneel aan de rechterzijde. Maar als ik alle achterwanden uit 18mm maak en ik verbind iedere bovenzijde met de bodem van het deel eronder kan je de achterzijde en rechterzijde van de corpussen wellicht als doorlopend zien?
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
53
24
Zuid Holland
Dat komt wel goed. Zorg er voor dat het bovenste deel goed stabiel is van zich zelf, dat kan makkelijk zoals hier boven ook gemeld door een stevige achter te gebruiken die goed bevestigd is aan alle andere panelen. Een kubus is stabiel als minimaal 3 vlakken die loodrecht op elkaar staan stijf zijn, en goed met elkaar zijn verbonden. In jou constructie ga je 5 vlakken stijf maken en verbinden.

Om vervolgens te zorgen dat de samenstelling blijft staan moet je het goed verbinden. In onderstaand plaatje wil het bovenste over de verticale rode lijn kantelen, dit ga je tegen door de groene hoek vast te zetten zodat deze niet naar boven kan. Hoe je dat precies doet maakt niet veel uit voor de stabiliteit, als die hoek maar vast zit valt het kastje er niet vanaf.

1654685743138.png
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
A ! Ik verkeek mij op de foto in de openingsvraag, het gaat hier om een enkele kast zie ik nu ook :->
Dan kun je het wel vergeten, dat gaat torderen, schranken kantelen en zo nog wat.
Op te lossen met 1 trekstangetje aan "de wereld" vast, de muur dus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.