Hoe oud zijn deze schaven? [Stanley Bailey 4&5]

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Dat zijn zeker mooie! Ik heb mijn hele set compleet inmiddels, op de 5 1/4e na (en de 2 en 1, maar die zijn echt niet te betalen). Allemaal type 12 of ouder, dus rond de Eerste Wereldoorlog en ouder. De oudste is een type 7 uit 1893. Ik vind het mooi dat er generaties vakwerklieden met die schaven hebben gewerkt en met respect hebben behandeld, en dat ik ze nu mag gebruiken.

Rick
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Voor de echte oudje,s zijn er specifieke sites te vinden.heb ze zo snel niet bij de hand
Alles van voor de 2e wereldoorlog is gewoon goed en de low knobs al helemaal.
Ik heb een 4 1/2 van stanley gemaakt rond 1910 volgens de patentnummers en een
5 van stanley rond 1918.bij beide heb ik beitels van ron hock bij gekocht en heb wat kleine
aanpassingen moeten doen zodat het goed werkt.Handvatten zijn van palissander.
En die zijn allemaal van vóór 1940?! Complimenten, die zien er bijzonder goed uit!
Hoe heb je ze weer zó netjes gekregen?

Met welke website zijn de Engelse Stanley's goed te dateren? Ik vind alleen websites gericht op in de VS geproduceerde schaven. Ik vermoed dat mijn nr. 4 van begin jaren '50 is en mijn nr. 5 van eind '50/begin '60, maar ik zou het puur uit interesse beter willen dateren.
En waarom heb je de Ron Hock beitels gekocht? Waren de originele beitels echt op, of om een andere reden?
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
703
734
de buurt van den bosch
Zover ik weet zijn deze altijd in de familie geweest.mijn opa was een meubelmaker en deze zijn naar zijn dood naar mijn vader gegaan.Deze kon nog geen spijker in een plank slaan;).Ik heb deze nu zo,n 40 jaar in mijn bezit.De orginele beitels heb ik nog maar de hock beitels zijn flink dikker en werkt gewoon fijner.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Je ziet hier wat liefde voor gereedschap voor resultaat oplevert. Ze "glimmen" je tegemoed. Ben wel een klein beetje jaloers. Ik heb ze van begin 80 waar ik toch het een en ander aan heb moeten doen. Als je ze wil ruilen voor deze nieuwere ben ik je man 😇
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.