Hoe oud zijn deze schaven? [Stanley Bailey 4&5]

Huig

Nieuw lid
14 dec 2022
6
0
Nederland
Hoi,

ik heb al tijdje een nieuwe Stanley Bailey 4 die ik als amateur prima vind werken. Nu heb ik een doos gereedschap gekocht waar onder meer deze schaven inzaten. Ze zijn best gehavend, maar ik knap ze met liefde weer op. Vraag die ik heb is of iemand weet uit welke periode de schaven komen? Ik heb wat gezocht en kwam op een tabel uit waar je dan de juiste leeftijd bij de schaaf zou moeten kunnen achterhalen, maar dat lukte mij niet echt. Geen enkele beschrijving paste precies. Wellicht zijn de schaven niet meer geheel origineel en loop ik daarom vast, maar wellicht kan een kenner me op weg helpen?

Tweede vraag is of deze schaven in opgeknapte staat beter zijn dan de nieuwe Stanley's? Waar heeft dat mee te maken?

Album — Postimages
Album — Postimages
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
De tabel die je hebt, is waarschijnlijk gebaseerd op de schaven die in Amerika gemaakt zijn.
Het is een moeilijke klus, maar je hebt in elk geval houten handvaten en geen plastic zoals die van je nr. 4 die nieuw is. Het is zeker de moeite waard om ze mooi op te knappen.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
De tabel die je hebt, is waarschijnlijk gebaseerd op de schaven die in Amerika gemaakt zijn.
Het is een moeilijke klus, maar je hebt in elk geval houten handvaten en geen plastic zoals die van je nr. 4 die nieuw is. Het is zeker de moeite waard om ze mooi op te knappen.
Ik heb exact de zelfde 4 en deze is nieuw gekocht in plus minus 1971
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik denk dat ze zeer zeker de moeite van het opknappen waard zijn!
Ik heb dezelfde nummer 4, begin 80er jaren gekocht.
Handvaten kun je ook zelf maken, toch?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Volgens mij zijn ze ergens in de jaren 80 overstapt op kunststof handvaten. Deze zijn niet zo heel oud. Zeg maar tussen 60-80 Dit is wel een gokje i.v.m. foto's.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova

Huig

Nieuw lid
14 dec 2022
6
0
Nederland
De tabel die je hebt, is waarschijnlijk gebaseerd op de schaven die in Amerika gemaakt zijn.
Het is een moeilijke klus, maar je hebt in elk geval houten handvaten en geen plastic zoals die van je nr. 4 die nieuw is. Het is zeker de moeite waard om ze mooi op te knappen.
Klopt, was inderdaad een Amerikaanse tabel. Ik snap dat ik er dan niet uit kom! Dank voor je reactie
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
In het jaar 80 hadden de Stanley schaven al bruine kunststof handvatten. Later werden dat zwarte kunststof handvatten.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
De Engelse Stanleys zijn inderdaad lastiger te dateren omdat ze niet geheel parallel lopen aan de USA-schaven. Ik geloof dat ze vanaf midden jaren '30 de productie in Engeland opstartten.

Op basis van de foto's is het in elk geval een type 16+ qua body, maar waarschijnlijker vanwege de ronde bovenkant van het schaafijzer, een type 19+, dus dan praat je over 1948 - 1961. Omdat de type study daar ongeveer ophoudt en Engeland uit de pas loopt, zou het net zo goed een schaaf uit begin jaren '70 kunnen zijn, zoals hierboven ook al aangegeven. Op een gegeven moment stapten ze in Amerika over op een blauwe lakkleur, en nog later in Engeland op een soort bordeauxrood, dat zijn schaven om te vermijden. Deze zal na opknappen een prima schaaf opleveren!

Rick
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Die bordeauxrode schaven, bedoel je daar de Stanleyy Handiman schaven mee?

Voor dat ze met de bruine plastieken handvatten begonnen hadden ze houten handvatten " waar de plank" nog in te herkennen was. Dus minder 3 d gevormd. De schaaf nr 4 van Huig heeft toch een meer 3 d gevormd handvat.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Huig,

kun je de foto's van de schaven niet rechtstreeks op dit forum plaatsen?
Anders hebben we na een tijd alleen tekst in de archieven
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Die bordeauxrode schaven, bedoel je daar de Stanleyy Handiman schaven mee?

Voor dat ze met de bruine plastieken handvatten begonnen hadden ze houten handvatten " waar de plank" nog in te herkennen was. Dus minder 3 d gevormd. De schaaf nr 4 van Huig heeft toch een meer 3 d gevormd handvat.
Nee, de normale werden op een gegeven moment ook bruin, ergens eind jaren 80 geloof ik. Eerst waren ze nog zwart met beuken handvatten met platte zijkanten, daarna een soort paarsbruine kunststof handvatten (op zeg mooi mooi, want geen gietnaad), daarna zwarte kunststof handvatten met een nare gietnaad. Dat is ook toen ze de nummering aanpasten naar een format met een streepje erin, en later nog met een G. De dekbeitels werden ook steeds lelijker en groffer, het slijpwerk aan de zool net zo goed.. Schaven om te vermijden. Een eerste type Handyman is stukken beter nog.

Rick
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Voor de echte oudje,s zijn er specifieke sites te vinden.heb ze zo snel niet bij de hand
Alles van voor de 2e wereldoorlog is gewoon goed en de low knobs al helemaal.
Ik heb een 4 1/2 van stanley gemaakt rond 1910 volgens de patentnummers en een
5 van stanley rond 1918.bij beide heb ik beitels van ron hock bij gekocht en heb wat kleine
aanpassingen moeten doen zodat het goed werkt.Handvatten zijn van palissander.
 

Bijlagen

  • DSC00651.JPG
    DSC00651.JPG
    218,5 KB · Weergaven: 33
  • DSC00652.JPG
    DSC00652.JPG
    244,1 KB · Weergaven: 31
  • DSC00653.JPG
    DSC00653.JPG
    247,6 KB · Weergaven: 32
  • DSC00654.JPG
    DSC00654.JPG
    231,4 KB · Weergaven: 31
  • DSC00655.JPG
    DSC00655.JPG
    249,7 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.