Hoe klein/groot is het figuurtje precies? Ik werk zelf met houtsnijwerkjes van max een centimeter of 5. Dus daar kan ik iets over vertellen.
Ik werk altijd uit de hand en heb nog nooit iets van een klem gebruikt. Ik heb er wel vaak naar gekeken, maar kon niet bedenken hoe het iets toevoegde.
Een eerste punt is dat je bij kleine 3D figuren vaak geen duidelijk vlak hebt waarin je het geheel kan klemmen. Je moet dus bij het maken al rekening houden dat je tussendoor bepaalde vlakken niet bewerkt, zodat je daar je werkstuk kan klemmen als je de verwerkte delen wilt schuren ofzo. Dat leek mij nooit heel werkbaar.
Het tweede probleem is dat klemmen altijd een beschadiging achterlaat. Bij een groot werkstuk kun je dat vast weer makkelijk afwerken, maar bij een klein werkstuk kan een kleine beschadiging alweer significant zijn.
Bij een klein werkstuk is de houtafname best beperkt, waardoor de kracht die je hoeft te zetten ook best beperkt is. De stabiliteit van een klem is daarbij ook niet echt nodig.
Om deze redenen werk ik altijd uit de hand. het gevaar is dan wel dat je wat sneller in je hand snijdt, maar als je gereedschap scherp is en je werkt verstandig, dan is het gevaar beperkt.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar wat je precies aan het maken bent. Kun je een paar foto's toevoegen?
groet,
Meron
Moet zeker niet huiverig zijn om een foto te plaatsen. Alle begin is moeilijk en als dit het begin is dan ligt er nog veel moois in het verschiet. Ik zou zelfs dit al niet kunnen zonder minstens één vinger kwijt te spelenZoiets een beetje huiverig om een foto te plaatsen ik ben net begonnen. Ik heb het potlood erbij gelegd ivm de af eting. Het houtbranden op grenen hout werkt volgens mij niet echt goed. Ik werk vnl met hout wat ik krijg.ik weet wel dat lindenhout beter en makkelijkere is. Eerst maar een beetje leren.
Ja ik snap wat je bedoelt, dank je GerardAntislipmat | Action NL
Met deze multifunctionele mat verschuift er niets meer. Handig voor in huis, maar ook in de auto. | Bezoek vandaag jouw favoriete Action winkel in Nederland!www.action.com
Deze bedoel ik
Ik weet niet. Wat Z-as is...?Als je het in de hand wilt kunnen houden is dit ook een alternatief. Voor mij viel de keuze uit op wat ik nu heb, maar dit vond ik toentertijd ook een aardige optie:
Of, als je liever een versie hebt die je aan een werkblad kunt bevestigen:
Deze heeft een groter klembereik:
Let wel: die eerste 2 klemmen slechts in een vlak. Ze klemmen niet langs de z-as.
Dank je wel FonsIk zag dat Jose dit onderwerp dubbel had geplaatst, daarom de reacties samengevoegd en de topictitel aangepast.
Fons
Welk soort/merk.. superlijm kan dan gebruikt worden?afplaktape op voorwerp en afplaktape of ondergrond superlijm er tussen en schuren maar. Tape lostrekken en je bent klaar.
Wat is SWR?Ik meen in een reportage gezien te hebben dat er een was gebruikt werd. Opwarmen, werkstuk met was aan een verlengstuk bevestigen en dan bewerken. Vermoedelijk was het een reportage van SWR.
Ik weet het terug! Om edelstenen te slijpen worden ze met was op een stokje bevestigd.
Minuut zes
Geweldig die was en dat gatenblokje werken heel mooi, Dát is wel heel bijzonder. Dank voor het delen MatthieuWat is SWR?
Hoe je dan aan die was kunt komen en of dat goed werkt met hout is de vraagIk meen in een reportage gezien te hebben dat er een was gebruikt werd. Opwarmen, werkstuk met was aan een verlengstuk bevestigen en dan bewerken. Vermoedelijk was het een reportage van SWR.
Ik weet het terug! Om edelstenen te slijpen worden ze met was op een stokje bevestigd.
Minuut zes
Oké duidelijk anfwoord dank je ik ga kijken .Excuus voor de onduidelijkheid. Ik bedoelde duidelijk te maken dat die specifieke klem je werkstuk alleen van de zijkanten fixeert. Je werkstuk kan dus in het horizontale vlak geen kant op. Maar theoretisch zou het toch nog wel omhoog kunnen komen. Dat zal niet snel gebeuren, maar als je veel kracht zou zetten, dan kan het wel.