Hoe het beste de hoekjes strak rond zagen?

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.311
185
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik wil je nog een aantal tips meegeven:
  1. Maak het gat waar je zaagje doorheen gaat groter vooral naar waar je naartoe zaagt, zo kun je beter zien wat er gebeurt en je zaagsel kan weg.
  2. Maak meerdere gaten voor het draaipunt, vooral 1 of 2 die voor je zaagje uitkomen.
  3. Op de plek waar je aan de boog begint, de eerste 3cm ofzo, pak dan je zaag even los in de hand en maak een beginnetje, met de mal heb je kans dat dat niet lekker wil.
  4. Doe je bewerking op de achterkant van je plaat, dan heb je aan de voorkant geen gat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jax

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
131
82
Kapellen (Antwerpen)
Als je decoupeerzaag niet rechtstreeks op de mal kan vastgemaakt worden, kan je er een kadertje voor maken - ik herinnerde me dit filmpje (wel wat zoekwerk om het terug te vinden :D). Er komt dan sowieso een gat in de plaat, tenzij je een extra (MDF of zo) plaat met dubbelzijdige tape op je werkstuk plakt waar je dat gat in kan maken.

Met een mal op je tafelzaag kan het ook, maar misschien is het wel de perfecte aanleiding om toch maar eens een bovenfrees aan te schaffen (en meteen ook een vingerfreesje)...
 
  • Leuk
Waarderingen: Jax

Voorhetplezier

Nieuw lid
12 jan 2024
11
9
Hillegom
Uitgaande van de vraag neem ik aan dat je een cirkelzaag hebt en handgereedschap. Daarmee en elbowgrease (=manueel werk) is het goed te doen.
Ik zal eerst een gat boren op de middelpunt van de cirkel, dan een lijn onder een hoek van 45 graden ten opzichte van de middellijn van de plaat en door het middelpunt van de cirkel, dan een tangent aan deze lijn en de cirkel, herhalen aan de andere kant en langs de tangenten afzagen, herhalen tot je maar kleine hoekjes hebt en de rest schuren, eerst met een rasp en afwerken met een hulpstuk: bout van onder door plaat, een lat met een gat op de bout en een kort latje haaks op de lat (afstand van middelpunt verstelbaar), schuurpapier plakken op het latje, dan krijg je een perfecte cirkel. Het makkelijkste is natuurlijk frezen, maar zo gaat het ook. Success!Afgeronde plaat.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Jax

Jax

Nieuw lid
20 feb 2022
17
0
Nederland
Wat is hier nou misgegaan? Hij begon goed volgens de circkel die ik had uitgetekend/gemeten, maar eindigt fout. Heb ik de mal niet centraal op de houten plaat zitten?
1000065478.jpg
 

Jax

Nieuw lid
20 feb 2022
17
0
Nederland
Nou, ik heb het laatste stukje maar even met de hand gedaan. Iemand een tip welke schuurpapier korrel ik het beste kan gebruiken om dit een beetje te corrigeren? Ik wil dan met een muis schuurmachine er een beetje over heen.1000065480.jpg
 

Jax

Nieuw lid
20 feb 2022
17
0
Nederland
Oorzaak gevonden. Het zaagje trekt een beetje krom halverwege de cirkel. Iemand een idee hoe ik dit probleem kan voorkomen de volgende keer?1000065489.jpg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.195
940
Omgeving Leiden
Zoals al genoemd, heel rustig zagen. En het helpt als je af en toe een stuk van de al los gezaagde cirkel er vanaf zaagt.
Nu drukt het al afgezaagde stuk naar beneden en je zaagje dus scheef.
Je kan ook de hele plaat op wat balkjes leggen zodat je het vaste en het los te zagen deel goed ondersteunt. Het geheel moet dan wel zo hoog liggen dat je zaagje je werkblad niet raakt.

En het spijkertjej zit niet precies in het midden van de plaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jax

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.