Hoe het beste de hoekjes strak rond zagen?

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.195
940
Omgeving Leiden
Dit is nóg duidelijker met een tekening.
Als het maar min of meer eenmalig is koop dan een decoupeerzaag bij de lidl.

Edit: verwarring. Heb je nou alleen een circkelzaag, alleen een decoupeerzaag, of heb je beide?
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
864
218
Er gaat doek overheen.
Ik zou aftekenen en met een decoupeerzaag op de lijn zagen en daarna schuren met een schuurblok.
Neem een zaagje met een gezette tand, dat gaat gemakkelojker door de bocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Jax

Nieuw lid
20 feb 2022
17
0
Nederland
voor een decoupeerzaag kun je ook een cirkelgeleider maken van een plaatje triplex oid, net zo als voor een frees. Je moet waarschijlijk wel de zool van de zaag schroeven en daar de geleider bevestigen. Gaat goed als je maar iets ruimer zaagt om glad / op maat te kunnen schuren.
Weet je het zeker dat dat wel goed gaat? Als dat kan zou perfect zijn want ik heb zelf een decoupeerzaag. Ik kwam in een andere forum website dezelfde vraag tegen waarbij ze dit plaatje hadden laten zien en hadden gezegd dat je je decoupeerzaag moet vast maken aan die cirkelgeleider houten plaat.

1728396245197.png
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
188
77
Almen aan zee
Ja wat ze hier met een bovenfrees doen werkt hetzelfde met een decoupeerzaag.
Inderdaad de zool wel vast maken aan de cirkelstok / plaat / geleider
 

Jax

Nieuw lid
20 feb 2022
17
0
Nederland
Dit is nóg duidelijker met een tekening.
Als het maar min of meer eenmalig is koop dan een decoupeerzaag bij de lidl.

Edit: verwarring. Heb je nou alleen een circkelzaag, alleen een decoupeerzaag, of heb je beide?
decoupeerzaag
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.638
771
Enschede
ingoogni.nl
Weet je het zeker dat dat wel goed gaat?
Ik was niet heel duidelijk. Het ligt een beetje aan je decoupeerzaag. Bij de een kun je zo'n plank onder de zool schroeven, bij een ander moet je eerst de zool verwijderen en schroef je de plank in de nu vrijgekomen gaatjes direct aan de machine.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
281
52
Zeewolde
Er komt nog een doek overheen, dus het hoeft geen precisie kwaliteit te hebben lijkt mij.

Simpele decoupeerzaag gebruiken, cirkel met een touwtje of latje trekken. Hooguit nog een beetje bijschuren.

Daarbij zullen mensen dit niet van heel dichtbij gaan bekijken maar gaat het om de sfeer en uitstraling.

Mijn vrouw doet soortgelijke events en we hebben diverse backdrops staan. Deze zijn van mdf en op amazon besteld.

Is niet in Nederland want dan had ik ze wel zelf gemaakt.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.305
637
Moordrecht
Mdf is heel makkelijk te vormen en precies te maken met een schuurblok. De ronding is voldoende uitgelegd en gaat prima met een decoupeerzaag. Ik zou wel iets van een zero clearance plaatje op je decoupeerzaag monteren en een laminaatzaagje gebruiken. Die zagen omhoog en tesamen met je zero clearance krijg je iig een strak zaagresultaat
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
785
312
RegioRotterdam
Met de bovenfrees. Steek passende ronde stokken in de gaten voor de parallelgeleider en verbind de blokken met een klosje met een deuvel als draaipunt. Het draaipunt op de plaat een stukje plex met een gaatje dat je vastzet met dubbelzijdig kleefband.
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
211
109
‘s-Hertogenbosch
Met de bovenfrees:
Draadeind m8 aan één kant ombuigen ( haaks) in je center punt inboren. Andere kant door een gat waar de parallel geleider in gaat en vastzetten op de juiste straal. Dunne frees erin zetten en rustig rondfrezen.

Met de handcirkelzaag de grove hoeken eraf zagen en dan steeds kleinere hoeken en spietjes eraf . Blijf wel van de afgetekende cirkel af zodat je nog na kunt werken.
Als laatste de lengte op maat zagen.
De randen kun je nog AFS laatste schuren tot aan de cirkel. Kantje eraan schuren.
De kopse kant van mdf kun je eventueel met latex of muurverf insmeren om de zuiging op te heffen. Daarna gewoon grondverf erop en gaan

Waarom een plaat van 180x 100 kopen terwijl je zelf een zaag hebt. Meteen een mooie gelegenheid om ervaringen op te doen
 

Jax

Nieuw lid
20 feb 2022
17
0
Nederland
Nou, inmiddels heb ik een mal gemaakt en ook een houten mdf rest plaat om te testen. Nu zit ik alleen met hoe kan ik nou het beste op de juiste plek een gat boren in de mal plank. Want de decoupeerzaag is niet centraal op de plank. Ik heb al wel een lijn getrokken van waar het zaagje zit en vermoed dat ik op die lijn moet zagen.

En moet ik nou in de mal een spijker of schroef of gat boren?1000065288.jpg1000065289.jpg
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
211
109
‘s-Hertogenbosch
Voorkant zaag is je ene passerpunt. Vandaar uit je straal van de cirkel die je wil zagen uitzetten en daar je spijkergat voorboren. Spijkertje erin en dan gas erop 👍🏼
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.