Hoe het beste de hoekjes strak rond zagen?

Jax

Nieuw lid
20 feb 2022
17
0
Nederland
Ik wil een houten rechthoek plaat kopen van ongeveer 180cm x 100cm. Vervolgens wil ik 2 hoekjes rond zagen. Ik heb een cirkelzaag, maar ben bang dat het niet strak genoeg zal gaan omdat het toch met de hand gebeurd. Ik weet dat ik het na het zagen nog wat strakker kan schuren, maar ook daarmee ben ik bang dat het niet strak genoeg zal zijn.

Hoe denken jullie dat ik dit het beste kan doen? Of zijn er bedrijven die dit machinaal voor een klein prijsje kunnen doen?

1000064746.jpg1000064745.jpg
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.638
771
Enschede
ingoogni.nl
ronde hoekje aftekenen. Dan heel rustig met de decoupeerzaag buiten het lijnte zagen, houdt ca. 1mm over. Niet duwen of wringen anders wordt de rand niet haaks.

Dan met een paar plankjes en verschillende gradaties schuurpapier wat vijlen namaken en die laatste mm met steeds fijner papier wegschuren. Steeds netjes de ronding volgen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.736
764
Antwerpen
Er zullen best wel bedrijven zijn die dit voor je willen doen maar niet voor een klein prijsje …..
Zoek iemand in de buurt (of op dit forum) met een bovenfrees en vraag of die dit voor je willen doen
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.827
194
Rotterdam
Een mal maken van triplex en dan met de bovenfrees frezen.
De mal zaag je eerst iets groter uit, en dan met schuurpapier op het lijntje schuren tot het perfect is.
Daarna met de mal het werkstuk frezen.
 

peter_tob

Nieuw lid
14 feb 2022
11
19
Gent, België
In dit topic wordt toelichting gegeven hoe je dat kan doen met een bovenfrees en een freesmal. Persoonlijk zou ik werken met een rechte frees met een lager (ringetje dat meeloopt met je mal). Je mal moet dan precies even groot zijn als de ronding. Als je het moeilijk vindt om een mail te maken, kan je overwegen om gebruik te maken van een bestaande mal (voorbeeld Fine-tools waarmee ik geen ervaring heb) of er een laten maken door een bedrijf(je) dat CNC freeswerk doet. Zulke mal laten maken hoeft niet duur te zijn.
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2024-10-08 om 12.50.41.png
    Scherm­afbeelding 2024-10-08 om 12.50.41.png
    495,8 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en rinus

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
245
106
Omgeving Alkmaar
Een mal werkt natuurlijk prima, maar nog veel simpeler is een cirkelgeleider voor je bovenfrees (vooropgesteld dat je die hebt natuurlijk). Eenvoudig zelf te maken van een latje of een strookje multiplex op basis van de straal van de boog die je wilt maken.

1728384634371.jpeg
Dit idee dus.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.490
2.985
Gaanderen
Ik zou een cirkelgeleider aan mijn frees maken. Dat zijn hele eenvoudige dingen. Je krijgt wel in het midden van die cirkel, aan de achterkant, een afdruk.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.195
940
Omgeving Leiden
Ik neem aan dat je een plaat wil kopen van 1,8 meter bij 1 meter.
Hoe dik is de plaat, van welk materiaal en wat ga je er van maken?
Welk gereedschap heb je dat je hiervoor kan inzetten?

Ja, zo gaat dat op dit forum. Je stelt één vraag en je krijgt er een paar terug 😁

Woon je in de plaats Nederland? Zo niet, dan een wat nauwkeuriger locatie opgeven. Misschien is er bij jou iemand in de buurt die je kan helpen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.490
2.985
Gaanderen
Ik neem aan dat je een plaat wil kopen van 1,8 meter bij 1 meter.
Hoe dik is de plaat en wat ga je er van maken?
Welk gereedschap heb je dat je hiervoor kan inzetten?

Ja, zo gaat dat op dit forum. Je stelt één vraag en je krijgt er een paar terug 😁
Er staat 180mm x100mm
 

Jax

Nieuw lid
20 feb 2022
17
0
Nederland
Ik neem aan dat je een plaat wil kopen van 1,8 meter bij 1 meter.
Hoe dik is de plaat, van welk materiaal en wat ga je er van maken?
Welk gereedschap heb je dat je hiervoor kan inzetten?

Ja, zo gaat dat op dit forum. Je stelt één vraag en je krijgt er een paar terug 😁

Woon je in de plaats Nederland? Zo niet, dan een wat nauwkeuriger locatie opgeven. Misschien is er bij jou iemand in de buurt die je kan helpen.
Regio Den Bosch. Ik heb veel gereedschap, maar op het gebied van houtbewerken alleen maar een decoupeerzaag en een dremel 3000. Als een frees niet al te duur is ben ik bereid om deze te kopen. Desnoods 2e hands.

Ik heb niet veel ervaring in houtsoorten, maar zoek iets goedkoops, egaal, wit verfbaar, niet te licht, niet te zwaar ivm vervoer. Wellicht Multiplex??

Ik ben van plan om er zo'n decoratie wand van te maken voor feestgelegenheden. Er gaat een doek overheen in een bepaalde kleur. Soms worden er letters stickers op geplakt zoals happy birthday. En soms ook omringd met nepbloemen en balonnen.
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.195
940
Omgeving Leiden
Aha.
Omdat er een doek overheen gaat, zou ik denken aan mdf van 18 mm dik.
Niet duur, niet te zwaar. Kopse kanten zijn wat lastig strak te verven, maar er gaat toch een doek overheen.

De ronding aftekenen met behulp van een deksel van de appelmoes bijvoorbeeld.
Dan met de ijzerzaag, die je vast wel hebt, er een paar hoekjes afzagen.
Vervolgens neem je een balkje, liefst een beetje haaks, waar je schuurpapier op lijmt.
De plaat leg je vlak neer en met je nieuwe schuurbalkje, schuur je stukje bij beetje voorzichtig naar het lijntje toe.
Koop ook een extra stukje mdf, dan kan je daar op oefenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Jax

Nieuw lid
20 feb 2022
17
0
Nederland
Even voor de duidelijkheid. Het gaat om 180cm x 100cm. De radius is dan 50cm.

1728389760062.png
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.638
771
Enschede
ingoogni.nl
een decoupeerzaag
voor een decoupeerzaag kun je ook een cirkelgeleider maken van een plaatje triplex oid, net zo als voor een frees. Je moet waarschijlijk wel de zool van de zaag schroeven en daar de geleider bevestigen. Gaat goed als je maar iets ruimer zaagt om glad / op maat te kunnen schuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.