Hoe eik donker/zwart maken?

WoodyMan

Nieuw lid
16 mei 2014
4
0
Beste,

Ik ben van plan om een moderne kast te maken met eiken legblad en deurpanelen.
Ik had graag zeer donkere (bijna zwarte) eik gebruikt.

Ik ben terechtgekomen bij fineerplaten van gerookte eik. Die zijn donker bruin maar ze zouden naar het zwarte moeten gaan.

Als ik die behandel met 2 lagen olie en daarna een laaag volledig transparante matte vernis dan heb ik mij kleur, maar het heft een eerder olieachtige indruk, ietwat vettig.

Nu mijn vraag, hoe kan ik een zwart eik bekomen waarbij de onderliggende structuur nog zichtbaar is?

Hoe doen de schrijnwerkers dit? Bv voor een zwarte kader, of een zwart eiken tafel? Ik veronderstel lakken, maar is dit doenbaar als doe het zelver en welk product gebruik ik dan best?

Alvast vriendelijk bedankt
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Al eens een goed resultaat bereikt met het op kleur brengen met zwarte waterbeits en afwerken met osmo hardwax olie (matte).
Je moet dan ook geen gerookte fineerplaten nemen, maar gewone eiken fineer platen zonder enige behandeling.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hier is al veel over geschreven op dit forum. Probeer de zoek-knop om die onderwerpen te vinden.

Zelf heb ik goede ervaring met chemisch beitsen mbv ijzersulfaat. Dit kun je bij een tuincentrum kopen als mosverwijderaar. Wanneer je dit met water mengt en op eik aanbrengt (een kwast) zie je het eikenhout gelijk zwarter worden. Dit komt door een chemische reactie tussen de looizuren in het hout en het ijzersulfaat in de mosverwijderaar.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
In een pot wat azijn doen met een stukje staalwol.
Dit een dag of twee laten staan totdat het staalwol is opgelost.
Hierna het hout ermee insmeren en het zal bijna zwart worden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een veel gebruikte ouderwetse methode is om azijn te nemen (zelf gebruik ik schoonmaakazijn) en dat in een potje met een dot staalwol. Een week of zo laten staan, het staalwol eruit vissen en met een kwast de nog steeds heldere azijn op het eike smeren. Wordt echt zwart in no time. Daarna afwerken met olie, hardwax olie of lak.
Wel onbehandeld eiken gebruiken. Even zoeken op ons forum naar b.v. ebonizing brengt nog veel meer info.

jaap
 

WoodyMan

Nieuw lid
16 mei 2014
4
0
ok bedankt!
ik zal het zeker proberen. Is dit hardwax olie (ik lees dat de meeste Osmo gebruiken) volledig mat en transparent?

De fineer (kwartier) heeft ook een relief, zijnde porieen. Is het de bedoeling dat die volledig vlak geschuurd worden of kunnen die gewoon blijven?
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
ik heb laatst de azijn/staalwol oplossing gebruikt oo notenhout. Wordt mooi zwart. Alleen dringt het niet heel diep in het hout. Je moet niet nog gaan schaven en ik denk ook oppassen met schuren. Kan ook te maken hebben met sterkte van de oplossing of de houtsoort.
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
+1 voor de azijn/staalwol. Wel eerst even proberen op een rest stukje. Je kan het meerdere malen herhalen om het donkerder te maken.
Een andere truc kan thee zijn. Zelf overigens nog nooit geprobeerd. Uiteraard zou ik in jouw geval wel kiezen voor de 'zwarte thee' :p
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Op vers, niet volledig droog eikenhout gaat de kleur van ijzer eerder naar donkerblauw, dus een proefstukje is inderdaad aan te raden.
Verder is mijn ervaring dat je na ammonia nog wel wat kunt schuren, dat donkerbruin trekt er echt in, maar na methodes met ijzer eigenlijk niet, dat is toch meer oppervlakkig. Ook daarvooris dus een proefstukje aan te raden.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
+1 voor de azijn/staalwol. Wel eerst even proberen op een rest stukje. Je kan het meerdere malen herhalen om het donkerder te maken.
Een andere truc kan thee zijn. Zelf overigens nog nooit geprobeerd. Uiteraard zou ik in jouw geval wel kiezen voor de 'zwarte thee' :p

De thee gebruik je voor houtsoorten die geen tannines bevatten, je smeert het hout eerst in met sterke thee en vervolgens met azijn/staalwol brouwsel.
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
De thee gebruik je voor houtsoorten die geen tannines bevatten, je smeert het hout eerst in met sterke thee en vervolgens met azijn/staalwol brouwsel.

Ah ok, de thee voegt de tannines dus zegmaar toe?
Wordt tannine houdend hout dan extra donker indien je het vooraf met thee behandeld?

Ik keek toevallig vandaag naar mijn restant azijn-ijzer potje en de vloeistof is inmiddels wijnrood geworden. De staalwol is er allang uit. Is dit normaal?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Waarschijnlijk heb je geen dop/deksel op het potje gehad of eerder al eens geopend, het staal gaat dan de reactie aan met zuurstof = roest.
Inderdaad voeg je de tannines toe aan het hout. Of het extra donker zal worden, zal aan de sterkte van de thee liggen en de reactie met de oplossing. Het ene stuk hout is het andere niet, ook niet al bestaat het uit één stuk.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Een vraag op een oud draadje, is het ebonizen/ zwarten met een azijn staal goedje ook een foodsafe oplossing voor planken waar eten op komt te liggen? wil tapas planken van eiken maken en dan zwarten en daarna met parafineolie of druiven olie afwerken. Voor snijplanken is het niet zohandig lijkt me omdat het zwarten niet zo diep gaat, of zien jullie dat anders?
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
zal eens een testje doen met diverse manieren van opbrengen. dwz kwast, dompelen, weken, weken onder druk. moet het wel food safe zijn, anders heeft het nog steeds geen zin.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Misschien is blakeren een optie? Hier staan wat voorbeelden van verschillende verbrandingsgraden gecombineerd met borstelen / schuren / oliën.
 

Marco78

Actieve deelnemer
6 sep 2018
32
7
Veluwe
Wel een ouder draadje, maar :
Heb sinds vandaag een potje staan met huishoudazijn en staalwol.
Maar er komen nogal wat luchtbellen uit het staalwol, ook siste het bij het deksel.
Gewoon dicht laten begrijp ik ?
Hopelijk knapt de pot niet. 😰
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.