Hoe eik donker/zwart maken?

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
In het verleden ook wel eens bezig geweest met azijn en staalwol maar het resultaat vond ik niet goed genoeg toen bij Duller&co Amsterdam Clou waterbeits zwart gekocht wat wel echt zwart is en ook nog in vele kleuren verkrijgbaar is en afgewerkt met Osmo.

DSC06023.JPG DSC05987.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: baas en Kor

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Dit is het resultaat van natuurazijn en staalwol. Na de behandeling hebben we het logo er uit gefreesd daardoor is zichtbaar geworden dat het zwart niet heel diep in het hout gaat. Maar het zwart is wel echt zwart. B6BC86E5-E2E3-450F-9692-37DC348B1CE8.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: baas en Petrolhead

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Dat zal wel meevallen, hooguit roest je dekseltje door.
Als je bang bent dat er druk op komt kun je het potje even open en weer dicht draaien.
Ik heb nog nooit gehad dat het siste.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
@peter vh : Wat een elegant kastje, is dit een eigen ontwerp? Ik zou wel wat meer foto's willen zien, o.a. van indeling en constructie. Ben je ervoor te porren om een apart draadje te openen met een korte beschrijving van de totstandkoming?

Je moet trouwens wel heel zeker zijn van je (eventuele) partner's goedkeuring, voordat je de zaag in de plint zet (y) :p.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Ontwerp is niet van mijzelf had een foto tot mijn beschikking,dit was de eerste kast die gemaakt is na de HMC tweejarige deeltijd meubelmakers opleiding.
Er is een volledige foto 120st. reportage die zal indertijd hier geplaatst worden maar ben nog even druk met nieuwbouw van een Inca-machine.

Goed gezien van die plint kast staat dan iets strakker tegen de muur,en alvast nog een paar afbeeldingen.DSC06005.JPGDSC05985.JPGDSC05985.JPGDSC06008.JPG
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Gewoon het dekseltje wat ruimte geven voor ontluchting, kan geen kwaad. Na ruim een dag het staalwol eruit halen. Anders verdwijnt het in de oplossing en krijg je een rode substantie....

Succes! Fons
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Dat is een mooi kastje!
Ik heb recent ook iets zwart gemaakt met poederbeits (van Zweihorn, volgens mij):
20201028_213554_s.jpg
Niet in en in zwart, en dat is ok, ik had misschien nog een derde keer kunnen vegen met beits, of het mengsel sterker kunnen maken, maar ik vind dit wel mooi. Er zit nitrocellulose uit een spuitbus overheen.

20201029_145804_s.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
@peter vh zal hebben gedacht: Die enkele belangstellende die voor mijn kastje op z'n knieën gaat, die kijkt vast ook naar de bladwervels. Man, wat een mooi detail!
Kijk reikhalzend uit naar je verslag (y)
 

zeno

Actieve deelnemer
Ah ok, de thee voegt de tannines dus zegmaar toe?
Wordt tannine houdend hout dan extra donker indien je het vooraf met thee behandeld?

Ik keek toevallig vandaag naar mijn restant azijn-ijzer potje en de vloeistof is inmiddels wijnrood geworden. De staalwol is er allang uit. Is dit normaal?
Ik haal het spul altijd door een koffie filter nadat ik het staalwol eruit haal. Scheelt met kleine deeltjes die achter blijven
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Ontwerp is niet van mijzelf had een foto tot mijn beschikking,dit was de eerste kast die gemaakt is na de HMC tweejarige deeltijd meubelmakers opleiding.
Er is een volledige foto 120st. reportage die zal indertijd hier geplaatst worden maar ben nog even druk met nieuwbouw van een Inca-machine.

Goed gezien van die plint kast staat dan iets strakker tegen de muur,en alvast nog een paar afbeeldingen.

Bekijk bijlage 92726Bekijk bijlage 92727Bekijk bijlage 92729
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb diverse keren dat staalwol/azijn goedje geprobeerd. De resultaten vindt ik altijd maar mager. Echt heel zwart wordt het niet. En echt heel consequent is het ook niet.

Wat ontzettend goed werkt is oostindische inkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.