Hoe de binnenzijde van een schaal glad krijgen

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Ik laat het zien omdat je in de hoek bij het kopse hout nog een kleine rand van ‘tear out’ kunt zien. Die tekent lelijk af met olie of zo dus het moest er nog uit. Dat is het lastigeste plelje. In totaal schuur je een uurtje vanaf korrel 120 tm 420.
 
  • Leuk
Waarderingen: Friesland

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dag allen.

Ik heb moeite om de bodem van een schaal in één keer goed glad te krijgen met een beitel, het lukt ook niet de tweede, derde of vierde keer en soms ben je zo aan het corrigeren dat de bodem heel erg dun wordt. De buitenkanten gaan prima, maar bodems niet. Waarmee krijg je de bodem van een schaal het beste glad?
Waarom een platte bodem in een schaal ?, een curve is mooier en makkelijker volgens mij :).
Met een dienblad maak je wel een vlakke bodem, en die draai ik zo glad mogelijk daarna ga Ik op gevoel er met mijn hand over (ogen dight helpt) voel de hogere rug en maak merk een potlood het begin en einde van dat, met je schraper (Sheer scraping, scraper getild houden) kun je die heel voorzichtig weg halen, na enkele keren ben je dan wel bijna vlak en kun je het verder met schuren afwerken.

Bowls with curved inside look better than steep sides and flat bottom IMO
Black Cherry.jpgHoney Locust.jpg

Platters are flat and smooth
Birch platter.jpgBirch platter bodem.jpg
 

Friesland

Actieve deelnemer
5 jul 2022
50
13
drachten
Dank voor jouw reactie en de tips Leo. Een platte bodem vind ik ook niet echt mooi, ik bedoelde glad. Ik kreeg allemaal pieken en dalen in de bodem die ik nauwelijks kon voorkomen. Morgen weer een schaal proberen te draaien, heb er nu een blok hout op van 38 cm doorsnede. Ben benieuwd hoe dat zal gaan worden.

Mooie werken maak jij, hoe lang doe je dit al?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
He´ Friesland die heb Ik nog nooit gezien, de draaiende kop is wat je nodig hebt, Ik gebruik 3 verschillende om de juiste stand te kunnen gebruiken.

drill sanders.jpg

recht of haaks is dikwijls niet de beste orientation, Ik heb de Milwaukee close quarter machine daar voor gekocht, kost well veel centen maar heb die nodig.

Er is een goedkopere Neiko, die was $35... maar nu ook veel meer zie Ik, weet niet of die in Nederland verkrijgbaar is.

Maar die Bosch is good voor alle standen, dat is een uitkomst voor je.
close quarter 55 degree drill.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Friesland

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Je kunt je techniek opkrikken door uit dat grote blok van 38 cm na het afronden van de buitenkant, eerst een paar kleinere kommen te draaien met erg dikke wand, bijv 10/20/30 cm dia en steeds dieper. Goed opletten dat je snijdend draait met de vouw op het hout. Voir een gewkne holling volstaat de snijhoek van 40 a 50 graden. Bij de overgang van kops naar langshout onderin alleen dunne sneden toepassen
 
  • Leuk
Waarderingen: Friesland

Friesland

Actieve deelnemer
5 jul 2022
50
13
drachten
Je kunt je techniek opkrikken door uit dat grote blok van 38 cm na het afronden van de buitenkant, eerst een paar kleinere kommen te draaien met erg dikke wand, bijv 10/20/30 cm dia en steeds dieper. Goed opletten dat je snijdend draait met de vouw op het hout. Voir een gewkne holling volstaat de snijhoek van 40 a 50 graden. Bij de overgang van kops naar langshout onderin alleen dunne sneden toepassen
Dank je. Het blok stond te dansen op de bank en kon hem niet stabiel krijgen (ondanks dat hij al rond is met 35,5 cm). Ik ben dus maar van buiten naar binnen gegaan en heb het tegencenter er strak tegenaan gedrukt (een kolom van 6 cm in het midden zit er nog in), anders was hij gegarandeerd uit de chuck gefloept. Ik heb de Talon chuck maar ik vermoed dat ik voor dit soort werkstukken een grotere nodig heb. Klopt dat?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als de voet goed past, lijkt die chuck me groot genoeg voor een blok van 38 cm. Het passen van de voet is cruciaal. Wat betreft het dansen van de bank: hout is geen homogeen materiaal. Er is dus geen garantie dat een rond stuk ook uitgebalanceerd is. Op kleine, lichte draaibanken kun je met grote stukken hout problemen hebben. Wat dan helpt is de snelheid naar beneden brengen. Maar op een gegeven moment draait het zo langzaam, dat het niet meer lekker snijdt met je beitels. De oplossing is dan een ander stuk hout en/of een andere, grotere/zwaardere draaibank.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
IK heb een keer een te groot stuk hout op mijn jet bank gezet (165 kg + 100 kilo zand) dat ging dus niet.
Ik wilde dit toch voor elkaar krijgen dus ik heb een houder voor de bovenfrees gemaakt en zo het blok rond gekregen. Toch wil ik dit niet echt aanbevelen, te veel werk.
 

Friesland

Actieve deelnemer
5 jul 2022
50
13
drachten
Als de voet goed past, lijkt die chuck me groot genoeg voor een blok van 38 cm. Het passen van de voet is cruciaal. Wat betreft het dansen van de bank: hout is geen homogeen materiaal. Er is dus geen garantie dat een rond stuk ook uitgebalanceerd is. Op kleine, lichte draaibanken kun je met grote stukken hout problemen hebben. Wat dan helpt is de snelheid naar beneden brengen. Maar op een gegeven moment draait het zo langzaam, dat het niet meer lekker snijdt met je beitels. De oplossing is dan een ander stuk hout en/of een andere, grotere/zwaardere draaibank.
De voet past maar door het continu gedans van het blok komt er uiteindelijk wat meer ruimte op. Heb zonet de kolom in de binnenkant eruit gedraaid. Is er een hulpstuk dat steun kan bieden aan de binnenzijde of kan ik gewoon het tegencenter op de bodem zetten?

1665652127361.png
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het tegencenter op de bodem kan - dat drukt de schaal tegen de vaste kop aan. Dan liefst wel een stomp tegencenter, of een sluitring om de punt, niet dat je de punt er zo indraait dat het hout daar tot splijten wordt aangezet. Overigens: als het hout zo danst dat de voet loskomt in de chuck, dan zo ik eerst de snelheid verminderen. Lukt dat niet, dan werkt deze combinatie van hout en draaibank gewoon echt niet samen -je staat er tenslotte vlakbij als het losschiet.
 

Friesland

Actieve deelnemer
5 jul 2022
50
13
drachten
Stomp tegencenter heb ik, ik zal het vanmiddag eens proberen of het wil lukken. Duimen maar want ik ben nog niet toe aan een grotere draaibank.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Stomp tegencenter heb ik, ik zal het vanmiddag eens proberen of het wil lukken. Duimen maar want ik ben nog niet toe aan een grotere draaibank.
Een probleem met hout kan veroorzaakt worden doordat het op een natte plaats ligt voor langere tijd, waardoor er meer sap/water in een zijde van het hout komt te zitten.

Laten drogen na dat je het voorgedraaid hebt helpt natuurlijk, maar dat duurt langere tijd.

Ja een zware bank en op de vloer vastgezet helpt ook.

Mijn bank staat op een 25 cm I beam en hoge druk pijp die met 8 bouten aan de betonnen vloer vast gezet zijn.

Ik heb er extra groot hout mee gedraaid, de bank zelf is een metaal draaibank die ook al zwaar is.

Nou niet iedereen draait zo groot en je moet de grote die je draait aanpassen met wat je machine kan doen.

Bank op 25cm I beam.jpg groot en dik hout.jpg72 cm Maple bowl.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.