Waarom een platte bodem in een schaal ?, een curve is mooier en makkelijker volgens mij .Dag allen.
Ik heb moeite om de bodem van een schaal in één keer goed glad te krijgen met een beitel, het lukt ook niet de tweede, derde of vierde keer en soms ben je zo aan het corrigeren dat de bodem heel erg dun wordt. De buitenkanten gaan prima, maar bodems niet. Waarmee krijg je de bodem van een schaal het beste glad?
He´ Friesland die heb Ik nog nooit gezien, de draaiende kop is wat je nodig hebt, Ik gebruik 3 verschillende om de juiste stand te kunnen gebruiken.
Dank je. Het blok stond te dansen op de bank en kon hem niet stabiel krijgen (ondanks dat hij al rond is met 35,5 cm). Ik ben dus maar van buiten naar binnen gegaan en heb het tegencenter er strak tegenaan gedrukt (een kolom van 6 cm in het midden zit er nog in), anders was hij gegarandeerd uit de chuck gefloept. Ik heb de Talon chuck maar ik vermoed dat ik voor dit soort werkstukken een grotere nodig heb. Klopt dat?Je kunt je techniek opkrikken door uit dat grote blok van 38 cm na het afronden van de buitenkant, eerst een paar kleinere kommen te draaien met erg dikke wand, bijv 10/20/30 cm dia en steeds dieper. Goed opletten dat je snijdend draait met de vouw op het hout. Voir een gewkne holling volstaat de snijhoek van 40 a 50 graden. Bij de overgang van kops naar langshout onderin alleen dunne sneden toepassen
De voet past maar door het continu gedans van het blok komt er uiteindelijk wat meer ruimte op. Heb zonet de kolom in de binnenkant eruit gedraaid. Is er een hulpstuk dat steun kan bieden aan de binnenzijde of kan ik gewoon het tegencenter op de bodem zetten?Als de voet goed past, lijkt die chuck me groot genoeg voor een blok van 38 cm. Het passen van de voet is cruciaal. Wat betreft het dansen van de bank: hout is geen homogeen materiaal. Er is dus geen garantie dat een rond stuk ook uitgebalanceerd is. Op kleine, lichte draaibanken kun je met grote stukken hout problemen hebben. Wat dan helpt is de snelheid naar beneden brengen. Maar op een gegeven moment draait het zo langzaam, dat het niet meer lekker snijdt met je beitels. De oplossing is dan een ander stuk hout en/of een andere, grotere/zwaardere draaibank.
Een probleem met hout kan veroorzaakt worden doordat het op een natte plaats ligt voor langere tijd, waardoor er meer sap/water in een zijde van het hout komt te zitten.Stomp tegencenter heb ik, ik zal het vanmiddag eens proberen of het wil lukken. Duimen maar want ik ben nog niet toe aan een grotere draaibank.