Hoe de binnenzijde van een schaal glad krijgen

Friesland

Actieve deelnemer
5 jul 2022
50
13
drachten
Dag allen.

Ik heb moeite om de bodem van een schaal in één keer goed glad te krijgen met een beitel, het lukt ook niet de tweede, derde of vierde keer en soms ben je zo aan het corrigeren dat de bodem heel erg dun wordt. De buitenkanten gaan prima, maar bodems niet. Waarmee krijg je de bodem van een schaal het beste glad?

gr
 

Bijlagen

  • 20221010_183407.jpg
    20221010_183407.jpg
    68,3 KB · Weergaven: 33

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Het grootste probleem is dat je de bergen moet schuren/draaien en niet de dalen. Klinkt logisch maar je pakt heel snel de dalen. Je hebt een speciaal geslepen guts nodig om de bodem te draaien (lees andere hoek veel stomper)
Een zware schraper is een oplossing als je niet perfect kunt draaien. Ik heb een zware schraper (negative rake) met een negatieve hoek. Deze happen nagenoeg niet.
Verder moet je je schuurpapier veel bewegen anders krijg je de schuursporen er bijna niet meer uit. Schuur machinaal en je hebt veel minder last. Houd ook rekening met het feit dat de schaal in het midden nauwelijks draait. Dus je moet daar extra schuren, ik doe het daar op een stilstaande bank en voel goed of de vorm goed is.
O ja ik draai niet door de bodem. Bij mij is het de wand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Friesland

Friesland

Actieve deelnemer
5 jul 2022
50
13
drachten
Het grootste probleem is dat je de bergen moet schuren/draaien en niet de dalen. Klinkt logisch maar je pakt heel snel de dalen. Je hebt een speciaal geslepen guts nodig om de bodem te draaien (lees andere hoek veel stomper)
Een zware schraper is een oplossing als je niet perfect kunt draaien. Ik heb een zware schraper (negative rake) met een negatieve hoek. Deze happen nagenoeg niet.
Verder moet je je schuurpapier veel bewegen anders krijg je de schuursporen er bijna niet meer uit. Schuur machinaal en je hebt veel minder last. Houd ook rekening met het feit dat de schaal in het midden nauwelijks draait. Dus je moet daar extra schuren, ik doe het daar op een stilstaande bank en voel goed of de vorm goed is.
O ja ik draai niet door de bodem. Bij mij is het de wand.
Bedankt. Wat je schrijft is herkenbaar. Ik heb ontdekt dat ik geen fan ben van schuren van de bodem, het valt mij vies tegen. Ik zal morgen een schraper bestellen met negatieve hoek. Welke heb jij?
 

Friesland

Actieve deelnemer
5 jul 2022
50
13
drachten
Pas op met een schraper. Die moet hangend gebruik worden. Anders is de kan van een happer niet ondenkbeeldig.

M.vr.gr. Jan
Dank voor de waarschuwing Jan. Happers komen hier wel eens voor. De fout die ik het meeste maak, is het onderschatten/vergeten hoe lang zo'n beitel is. Per abuis even de draaiende schaal aantikken met de beitel...het is erg zonde.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij diepe schalen heb ik een extra stomp aangeslepen beitel, zodat ik de fase op het hout kan houden zonder de rand te raken. Daarnaast wil ik voor het laatste stukje toch vrij vaak de beitel nog even bijslijpen en is het ook echt de moeite om de leunspaan nog even optimaal in te stellen. Ik heb wel een zware afgeronde schraper, maar het gaat bij mij beter met een guts.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Bedankt. Wat je schrijft is herkenbaar. Ik heb ontdekt dat ik geen fan ben van schuren van de bodem, het valt mij vies tegen. Ik zal morgen een schraper bestellen met negatieve hoek. Welke heb jij?
Ik heb de hierboven vermelde van Simon Hope. Daar zijn meerdere modellen van. negative rake bowl scrapers Misschien heeft de houtdraaierij of een andere webshop ze wel in europa. Schulte drechslerbedarf?
 
  • Leuk
Waarderingen: Friesland

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Voor de bodem gebruik je een guts met slijphoek hoek van 70 a 80 graden als je snijdend wilt werken. Met een schraper kun je evt ribbels eruit schrapen.
Deze kun je ook gebruiken bij een zgn onderstoken rand om de wand onderaan netjes uit te hollen. Ps een schraper slijpen met braam is (ook) vakwerk
 
  • Leuk
Waarderingen: Friesland

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Ik laat even een schaaltje zien waar ik vanavond mee bezig ben plus de bodemguts die ik gebruik. De diepte is plm 5 cm dus je hebt een aardige overhang bij de rand. Straks gebruik ik een rechthoekige leunspaan voor de finesses bij de wand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Friesland

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Die sporen herken ik wel. Die beitel is dus 70 a 80 graden geslepen?
Yep, en geen vingernagel maar wel de hoeken iets teruggeslepen. De ribbels worden straks nog wel beter als de leunspaan er dichter bij komt te staan. A propos, Wij noemen het liever een guts, een beitel is recht en meer voor timmer- en meubelmakerswerk bedoeld. Sommigen gebruiken een (zware) beitel om de bodem trcht te schrapen trouwens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Friesland

Friesland

Actieve deelnemer
5 jul 2022
50
13
drachten
Ik ga eerst ook maar voor een zware beitel denk ik, totdat ik het meer onder de knie heb. Heb zonet ontdekt dat schuren een stuk eenvoudiger is wanneer je de steunschijf aan de draaibank zet en het kunstwerk in de hand.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Het is veel eenvoudiger om een ronde bodem te maken dan een vlakke omdat je dan met een guts (45 grd snijhoek) uit de voeten kunt. Voor een vlakke bodem heb je gauw 60 grd nodig en/of 75 om bij de binnenrand te komen. De houtnerf kan ook voor meer problemen zorgen als die grofporig is, of wat warrig of kruisdrdadig verloopt. Schuren gaat het best met een roterend schuurpad (acuu boortol of zo).
 

Friesland

Actieve deelnemer
5 jul 2022
50
13
drachten
Die is mooi strak geworden. Welke korrelgroottes gebruik je hiervoor en hoe lang ben je bezig geweest met schuren?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.