Het einde van Dictum?

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
298
219
Oosterbeek
Dat is in, en in triest, ik heb redelijk wat gereedschap bij hun gekocht, de prijzen zijn zaak vaak stukken voordeliger, en de verzending is gratis boven een bepaald bedrag iets wat ik mis bij groen en oranje. Hopelijk heeft het nog een doorstart? Is het de Chinese markt die de das om doet hier in de EU?
Alweer een tijdje geleden was er een documentaire over de strategie van een groot aantal chinese webshops.
Kort gezegd: reserveer nu een substantieel deel van de winst voor het kunstmatig laag houden van prijzen. in een beperkt deel van je afzet gebied. Daarmee help je bestaande bedrijven over de kop en zodra die er niet meer zijn, lukt het vrijwel niet meer om lokaal nog een bedrijf te starten. Zodra chinese producenten een monopolie denken te hebben zullen de prijzen omhoog gaan, of zal de macht op een andere manier worden ingezet.
Er is helemaal niets mis, met lokale bedrijven (integendeel) en die kunnen we alleen maar koesteren door juist daar te kopen. En ja er zullen uitzonderingen op de regel zijn;)

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.031
429
Middelburg
Kees Poortman dat is exact waar ik al bang voor was, zonder de documentaire te hebben gezien. Reden te meer om niet of nauwelijks zaken te bestellen buiten de EU, we moeten zuinig zijn op hetgeen we hier hebben staan aan bedrijven. China is naar mijn bescheiden mening het grootste economisch gevaar, het neemt steeds meer een prominente rol in de wereld economie. Het economisch buitenlands beleid van China zit zeer geraffineerd in elkaar. Het dringt binnen als een onzichtbaar virus zonder dat je er erg in hebt, en voor je het weet zijn de bedrijven overgenomen/opgekocht door Chinese bedrijven. De haven van Rotterdam is er één van en ze blijken ook al te zijn geïnfiltreerd in het continent Africa en wellicht in nog vele andere landen. Trump is misschien gek en onvoorspelbaar met zijn tariffs, maar de Chinezen zitten onderhuids de economie te ondermijnen, voor je het weet zijn we vazallen van de Xi Jinping:cry:

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
711
1.126
Zuid West Drenthe
Kees Poortman dat is exact waar ik al bang voor was, zonder de documentaire te hebben gezien. Reden te meer om niet of nauwelijks zaken te bestellen buiten de EU, we moeten zuinig zijn op hetgeen we hier hebben staan aan bedrijven. China is naar mijn bescheiden mening het grootste economisch gevaar, het neemt steeds meer een prominente rol in de wereld economie. Het economisch buitenlands beleid van China zit zeer geraffineerd in elkaar. Het dringt binnen als een onzichtbaar virus zonder dat je er erg in hebt, en voor je het weet zijn de bedrijven overgenomen/opgekocht door Chinese bedrijven. De haven van Rotterdam is er één van en ze blijken ook al te zijn geïnfiltreerd in het continent Africa en wellicht in nog vele andere landen. Trump is misschien gek en onvoorspelbaar met zijn tariffs, maar de Chinezen zitten onderhuids de economie te ondermijnen, voor je het weet zijn we vazallen van de Xi Jinping:cry:
Vergeet Amazon niet. Daar lopen ook veel mensen mee weg.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.600
3.114
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vergeet Amazon niet. Daar lopen ook veel mensen mee weg.
amazon lijkt mij 1 van de tussenpersonen voor chinese produkten
de documentaire waarnaar @kees poortman verwijst, bewijst voor de zoveelste maal dat het chinese economische model er in bestaat om met lage prijzen sector per sector te veroveren
de winst vloeit niet naar de chinese werknemers, maar naar ondersteuning van bedrijven die in de volgende sector zitten, die china wil veroveren
na een bijna-monopolie in 1 bepaalde sector, kunnen ze daar de prijzen verhogen tot op het niveau waaraan buitenlandse concurrenten niet meer op kunnen starten

• Leuk
Waarderingen: kees poortman

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.600
3.114
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor sommigen een "race to the bottom", voor anderen een "race against the wall"
Laat alsjeblieft gezond verstand winnen.....
ik verwacht dat het chinese model het haalt
de gecoördineerde strategie van een staat van die omvang duwt alle initiatieven van op zichzelf opererende bedrijven, hoe groot de multinationals uit de vrije wereld ook mogen zijn, uit de markt
'onze' bedrijven vallen als dominosteentjes

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.434
614
hilversum
Ik ben helemaal voor winkels steunen en vind het echt niet erg een paar euro meer te betalen voor service.

Dat gezegd ik ben ook geen dief van me eigen portemonnee... ik zal niet snel namaak kopen uit China.
Maar als ik bijv: een freesje voor 100 euro bij de winkel kan kopen en 50 euro bij Amazon(zelfde product zelfde fabriek) Dan neig ik toch echt naar Amazon.

Voor gereedschap betaal ik liever iets meer voor de service van de winkel.
Ik heb tot op heden nog geen service van Groen of Oranje winkel nodig gehad.
Maar ik weet dat als ik het nodig heb dat ze het bieden, en dat is me ook wat waard.

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
298
219
Oosterbeek
Voor mij betekent "gezond verstand" dus je spullen halen bij de "lokale" bedrijven (totdat ook die de spullen in China gaan laten maken overigens.... als dat is wat Festool aan het doen is, zal dat tot de eigen ondergang leiden, daar ben ik van overtuigd!)
We kunnen niet wijzen naar Ali of Amazon of soortgelijk....., wijzelf zijn degenen die de keuzes maken die er toe doen. Amazon heeft mij nog nooit verteld dat ik daar iets moet bestellen.....

• Leuk
Waarderingen: 48rmc en ZotVanHout

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
780
191
Oss
Daarom ga ik naar de bouw en techniek die zit op 3 km afstand. Service, goede prijzen. Zijn dealer van merk m ik heb alles van merk h. Bellen bestellen iets langere levertijd omdat het apart besteld moet worden. Geen probleem. Schroeven en randsealer standaard spulletjes ook meubelbeslag voor 9 uur besteld 13 uur in huis. Die in noorden of Arnhem nog nooit geweest geen behoefte aan. Problemen komen overal voor. Gaat erom dat oplossing word geboden. Ze kunnen veel maar natuurlijk niet alles voorkomen maar gaat om wijze van oplossen of afhandeling. Bestellen via internet. ( zeer onpersoonlijk + leverancier kent klant niet ) Gereedschap of toebehoren via internet bestellen eigenlijk nooit. Wil het in hand hebben of het ligt.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
1.043
462
RegioRotterdam
Het meeste dat hier wordt aangeboden komt uit China. Record Power doet wel heel Engels maar wat hier van hen in de winkel ligt heeft het Britse eiland hooguit gezien vanaf een containerschip dat daar toevallig de eerste dozen loste. Ze geven trots aan dat ze de Camvacs en sommige beitels nu in het VK maken. Dat betekent dus dat de rest uit het verre oosten komt.
Vergeet ook PostNL en consorten niet. Ze bezorgen voor Ali een pakketje dat ik voor 5 Euro 'free delivery' heb besteld. Voor dat geld is het in China gefabriceerd tegen een acceptabele standaard, verdeeld, stevig verpakt met mijn naam erop, uitgeklaard door de douane, per vliegtuig uit China naar Europa gebracht, ingeklaard, getransporteerd naar Nederland waar PostNL het heeft opgehaald en bij mij aan de deur afgeleverd. Als ik dat zelfde pakketje bij het PostNL punt bij mij op de hoek inlever om het naar mijn eigen adres te sturen betaal ik ... 5.85 Euro.
Rara...

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
298
219
Oosterbeek
. Als ik dat zelfde pakketje bij het PostNL punt bij mij op de hoek inlever om het naar mijn eigen adres te sturen betaal ik ... 5.85 Euro.
Rara...
In die documentaire werd precies dat fenomeen genoemd als strategie van de webshops. Ze zullen best wel wat volume korting kunnen bedingen bij PostNL, maar die gaan echt niet voor 50 cent een pakketje bezorgen voor een buitenlandse webshop. Dat verlies neemt die webshop.....

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.613
1.241
Enschede, Twente
China heeft ooit in een internationale afspraak over de afwikkeling van postbezorging de status van derdewereldland gekregen, wat inhoudt dat het laatste land in het traject van bezorgen zulks tegen een heel laag tarief doet.
Ik weet niet of dat nog steeds het geval is, maar het zou veel verklaren…

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.