Update 18.
Deel 37
De 20mm gaten boren in het werkblad met het Parf Guide System
Ik las kort geleden op het forum dat maja158 met een CNC machine een gatenmal had gemaakt
en die beschikbaar heeft gesteld voor forumleden een geweldig initiatief.
Helaas kwam dit voor mij te laat want ik had al dit systeem al veel eerder aangeschaft.
Als ik een CNC machine ter beschikking had zou ik dit ook een systeem van niks vinden maar te duur?
Het kost wel veel geld maar te duur is relatief en voor iedereen anders, als je het te duur vind moet je het niet kopen.
Het materiaal waarmee het Parf Guide System is gemaakt is van zeer goede kwaliteit.
Het eind resultaat van de gaten boren is precies aan de maat en perfect haaks, o.k. het kost wat maar ik houd van precisie.
Het is volgens mij geen systeem voor iemand die zijn brood ermee moet verdienen omdat het zeker niet snel werkt.
Maar voor een doe-het-zelver (zoals ik) en de hobbyist is het een goed systeem en prettig om mee te werken.
D37 afb.1 – Het begin evenwijdig horizontaal recht aan de onderkant beginnen met de 3mm gaten
D37 afb.2 – De haakse hoek uitmeten met de 6–8-10 methode van Pythagoras aan de rechterkant uitmeten en boren
D37 afb.3 – Hierna de Haakse hoek aan de linkerkant uitmeten en boren
D37 afb.4 – Dan de overige horizontale gaten boren
D37 afb.5 – Alle 55 gaatjes van 3mm zijn voorgeboord
D37 afb.6 – Toen heb ik de 20mm aan de zijkanten en een verticale rij in het midden geboord
Bij de geboorde 20mm gaten bleek het MDF aan de onderzijde bij sommige gaten iets uitgebroken.
Peter Parfitt gebruikt in zijn instructie filmpjes ‘MDF Medite mr’ en was daar heel tevreden over, dat zou nagenoeg niet uitbreken.
Maar ik ga het vanaf nu anders doen en het eerst aan de onderzijde iets inboren.
D37 afb.7 – Eerst dan maar een stukje in de onderzijde boren
D37 afb.8 – Dit gaat gemakkelijk en redelijk snel
D37 afb.9 – Alle gaten zijn aan de onderzijde een stukje ingeboord
D37 afb.10 – Nu gaan we aan de bovenkant beginnen
Het boren van 20mm gaten met het Parf Guide System wordt voortgezet in deel 37a.
Wordt vervolgd,
Mvg,
.