(Mijn vragen staan onderaan)
Halverwege augustus gaan mijn zoon en ik beginnen aan het zagen van planken voor barokstrijkstokken uit stammetjes slangenhout. Voor de beste kwaliteit strijkstokken is het essentieel om perfect kwartiers te zagen. De halve stammen zijn o.a. 22,5 cm breed, 13,5 cm hoog en 140cm lang. De planken die we moeten zagen worden 11mm dik. Als we streven naar zo recht mogelijke nerven voor de (in de vorm van de stok te zagen) stokken, die we NIET gaan buigen boven vuur (!!), verwachten we zo'n 4-5 stokken uit een plank te kunnen halen.
Uiteraard streven we in alle fasen van het zaagproces naar een minimaal zaagverlies en zo bruikbaar mogelijke reststukken, die waarschijnlijk prachtig zijn voor decoratiedoeleinden.
Bekijk bijlage 159068
We gaan zagen op mijn Record Power SABRE350 lintzaagmachine. We hebben o.a. een
Ripper lintzaagblad van Lintzagenopmaat.nl. Dat is bullebak die hier al eerder aan de orde is geweest en waarschijnlijk een zaagverlies van 3mm gaat opleveren. Best veel!
Mijn zoon heeft bij zijn leermeester het zaagproces al eens bijgewoond en daarbij de volgende foto gemaakt van het zaagblad dat daarbij is gebruikt. Dat is ongelijk vertand, ter voorkoming van vibraties! Dat blad lijkt op het oog beduidend minder zaagverlies op te gaan leveren dan die lompe Ripper.
Bekijk bijlage 159071
Dit lijkt overeen te komen met het bi-metalen M42 zaagblad van Lintzagenopmaat.nl. Dat is namelijk de enige soort die wisselende vertanding heeft. En die schijnt dus essentieel te zijn. Hoewel dit eigenlijk een zaagblad voor metaal is, zal dat ongetwijfeld ook het keiharde slangenhout wel zagen. De leermeester van Marc had het over 1 zaagblad per stam. Lijkt mij veel, maar we bestellen maar wat extra bladen om door te kunnen werken, voor we de zaagbladen weer moeten laten zetten en slijpen. De specs voor het blad hebben we op grond van de foto als volgt gekozen:
Bekijk bijlage 159078
Vervolgens ben ik gaan zoeken op Bandsaegeshop.de om te zien wat die aanbieden. Daar vonden we de
volgende lintzaag, voor ca. €30/lintzaagblad (na verzendkosten, bij afname van 5 stuks). En voor mij lijkt dat precies de zelfde. We staan op het punt om die te bestellen, maar misschien willen jullie even meedenken over de volgende puntjes:
1. Wat zijn jullie ervaringen met het het zagen van hardhout met een bi-metalen, ongelijk vertand, lintzaagblad?
2. Zien jullie verschil tussen de beide aanbiedingen?
3. Bij lintzagenopmaat.nl bieden ze ook een bi-metaal M51 lintzaagblad aan dat een betere standtijd zou hebben en ook wat specialere metaalsoorten aan zou kunnen. Heeft iemand kennis van c.q. ervaring met het kwaliteitsverschil tussen M51 en M42? Ik verwacht eigenlijk niet zo'n groot verschil voor ons doel, omdat in beide gevallen hardhout wordt gezaagd met een zaagblad dat primair bedoeld is voor metaal.
4. Welke tips hebben jullie om de planken zo consistent mogelijk te zagen qua dikte? We gaan sowieso voor iedere zaagsnede vlakken op de vlakbank. Wat is beter: tegen de "fence" of juist aan de andere kant?
5. Hebben jullie nog andere aandachtspunten voor deze zaagklus, want dit wordt voor ons de eerste keer dat we zoiets doen?
6. Stel dat we de zaagbladen in Duitsland zouden kopen, verwacht je dan dat er een Nederlandse slijpservice te vinden is die ze weer scherp kan maken? Of is dat zelf te doen?
Alvast enorm bedankt voor alle eventuele tips!