Herstellen Stanley no 78 sponningschaaf

tuoh

Oud hout
Zo ziet het ding eruit.
IMG_2042.jpg

IMG_2040.jpg

Heb dit schaafmes een 10 jaar geleden eens gekocht, dacht bij Baptist of Dicktum, maar welke van de twee ????? Weet ik niet meer.
Het belangrijkste is dat ie werkt:p
Als ik nog eens een sponningschaaf zou aanschaffen was het de Peaktool 778, die ziet er een stuk beter uit dan die Stanley miskleun.
Hun gewone bankschaven doen het in elk geval meer dan prima.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Of de originele record 778 :)
Superfijne schaaf hoor, heeft ook wat gewicht, een ploegschaafje is vaak wat ielig bij brede sponningen.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
301
18
Groningen
Denk de Veritas Skew Rabbet Plane ipv de Jack, die lijkt veel meer op de Stanley 78. Die Jack is vooral voor brede sponingen volgens mij.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Deze dan, denk ik?
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schaven/veritas-schaven/veritas-jack-rabbet-schaaf-384-mm

Overigens zag ik dat je daar een klein houten greepje voor kunt kopen voor als je hem op je futselplank gebruikt, lijkt me wel wat om dat ook op mijn stanley schaaf te maken, blijft altijd zoeken hoe dat je die vast moet pakken, zonder je knokkels open te halen.

Zo'n schaaf gebruik je niet op een futselplank: je schaaft je geleiders mee.

groeten

Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.