Herstellen Stanley no 78 sponningschaaf

Ronald1985

Nieuw lid
6 apr 2020
19
1
Omdat ik, voor het maken van sponningen, me ook eens wil verdiepen in het betere handwerk. Heb ik een Stanley no 78 op de kop getikt.
Voor het opknappen, zit ik met een paar kleine vraagjes:

De hendel voor het fijn afstellen van de schaafdiepte werkt niet meer, het lijkt er op dat de nokken welke de groeven van het mes vast pakken, zijn afgebroken.
Is dit te repareren, of zal ik het moeten doen zonder fijn afstelling.
Als tweede vroeg ik mij af, wat ik het beste kon gebruiken om mijn schaven en beitels te slijpen. Ik had al even bij Baptist gekeken en kwam daar onder andere deze slijpset tegen:
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/gebonden-stenen/baptist-slijpset-standaard is dit geschikt voor mij, als redelijke beginner?

Hieronder nog wat afbeeldingen van de schaaf, mogelijk hebben jullie meer tips/tricks?
De geleiders ontbreken, maar ik had gezien dat die simpel te verkrijgen zijn bij Baptist.
20200412_181652.jpg

20200412_181705.jpg

20200412_181745.jpg
20200412_182004.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Voor het slijpen en afwetten heb je bijna eindeloze keuzemogelijkheden.
Maar het hoeft niet altijd duur te zijn, dit setje doet het meer dan prima (weet ik uit eigen ervaring) en kost quasi niks.
Nog een lederen strop erbij met pasta en je hebt altijd scherpe snedes.

Deze dus: https://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/gebonden-stenen/slijp-en-wetsteen-korrel-1000-6000

Dieper stellen van de schaafbeitel kan ook hier gewoon met een hamertje gebeuren.
Bij dit type schaaf heeft Stanley in de loop der jaren verschillende schroefdraden gebruikt voor de as van de geleider.
Het kan dus zijn dat de stukken bij Baptist niet gaat passen op deze schaaf.
 

Ronald1985

Nieuw lid
6 apr 2020
19
1
Thanks voor de tips. Het doosje heb ik bij de schaaf, dus ik zal baptist eens mailen, of het setje gaat passen.
Is het trouwens verstandig om er ook een slijpmal bij te gebruiken, of gewoon oefenen uit de vrije hand?

Ik heb nog een schuur(tje), vol met zaag afval, dus voorlopig kan ik me uitleven met het oefenen van schaven en beitelen ;)
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
ik zou beginnen met een malletje en dan na verloop van tijd kun je uit de hand proberen (is een kunst op zich). Schrijf achter op je beitel onder welke hoek je hebt geslepen, gemakkelijker om de vlg keer in te stellen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Een paar jaar geleden heb ik ook zo'n schaaf gekocht maar wist niet hoe je hem gebruikt. Helaas ontbreekt een duidelijke handleiding maar Paul Sellers heeft het gebruik verduidelijkt in één van zijn YT filmpjes. Dus kijk deze, dan maak je niet de fouten die ik heb gemaakt.
 

Ronald1985

Nieuw lid
6 apr 2020
19
1
Inderdaad een handig filmpje, die is op geslagen in de favorieten. Hele duidelijke en rustige uitleg die Paul Sellers geeft.
Deze week ben ik veel vrij, dus mooi de gelegenheid om lekker te gaan oefenen en uitproberen.

Welke slijpmal, zouden jullie aanraden voor een beginner?
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Ronald, je eerste vraag over de diepteinstelling. Komen de tanden van de hevel ( 3e foto) nog wel boven het bed uit? Zoja, heb je misscien de beitel met de groeven aan de achterzijde ,verkeerd in de schaaf gelegd. Je moet misschien even zoeken of je de de hevel in een andere stand moet zetten voordat je de beitel erop legt! Het lijkt erop dat de tanden er nog wel op zitten.
Succes ermee, Ernie
 

Ronald1985

Nieuw lid
6 apr 2020
19
1
Ernie, de tanden zitten er inderdaad nog op, maar komen niet meer boven het bed uit.
Ze hebben dus helaas niet meer de mogelijkheid om de groeven van de beitel te grijpen.
Maar zoals Tuoh aangeeft, zal de diepte versteld gaan worden met een hamertje.
 

Ronald1985

Nieuw lid
6 apr 2020
19
1
Het filmpje van Paul Sellers, dat Vurenhout had aangeraden, heeft me aardig op weggeholpen met deze schaaf.
Gister heb ik op mijn gemak, zo veel mogelijk roest verwijderd, alle schroefdraden in de naaimachine olie gezet en, voor zo ver als het ging, de beitel geslepen.
Ik beschik namelijk nog niet over een slijphulp en goede wetstenen. Ik heb enkel een wetsteen, welke ooit eens bij de bouwmarkt is gekocht.
Vanmorgen kwam het pakket van Baptist binnen, met de ontbrekende onderdelen, deze gemonteerd en de schaaf heeft zijn eerste sponning geschaafd.
Ik moet concluderen, dat een sponning maken voor een beginner zoals ik, met deze schaaf redelijk eenvoudig is. Mits je de geleiders goed instelt.
Hieronder wat foto's van hoe de schaaf er nu bij staat.
20200416_110255.jpg

20200416_110542.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hij lijkt wel nieuw. Die heb je mooi opgeknapt.
Veel plezier ermee.

Ik zag bij Paul Sellers dat hij er een houten knop bij gemaakt heeft. Dat moet ik ook maar gaan doen, want als je veel sponningen in eikenhout maakt, gaat je duim flink zeer doen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Hij lijkt wel nieuw. Die heb je mooi opgeknapt.
Veel plezier ermee.

Ik zag bij Paul Sellers dat hij er een houten knop bij gemaakt heeft. Dat moet ik ook maar gaan doen, want als je veel sponningen in eikenhout maakt, gaat je duim flink zeer doen.

Daarvoor is de Woden sponningschaaf wel beter, zoals afgebeeld in de eerder vermelde blogpost:
https://paulsellers.com/2016/05/rebate-plane-no1-78-filletster-plane/
Ik gebruik deze naar alle tevredenheid. Is natuurlijk wel iets moeilijker aan te komen.
 

Ronald1985

Nieuw lid
6 apr 2020
19
1
Dat extra handvat ziet er inderdaad wel handig uit. Misschien in de toekomst, als ik wat handiger ben geworden met klein knutselwerk, toch eens overwegen er eentje te maken.
Dat nieuwe schaafmes van Lie Nielsen, maakt dat zoveel verschil ten opzicht van het originele?
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Als je het niet zelf wilt maken zou je ook kunnen kijken naar de Woden 78, dat is precies de zelfde schaaf maar daar zit standaard al zo'n extra handvat op.
 

tuoh

Oud hout
.........
Dat nieuwe schaafmes van Lie Nielsen, maakt dat zoveel verschil ten opzicht van het originele?

Jawel, je herkend de schaaf niet terug zo. Het originele schaafmes is tegenwoordig gewoon een stukje blik. De snede plooit al om, gewoon van een kwast te zien, en het is ook nog flinterdun.
Met een LN mes erin schaaf je ook de hardste houtsoorten zonder enig probleem, en krijg je een veel langere standtijd.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Als je het niet zelf wilt maken zou je ook kunnen kijken naar de Woden 78, dat is precies de zelfde schaaf maar daar zit standaard al zo'n extra handvat op.

Zoals ik enkele posts eerder al zei ;)

Jawel, je herkend de schaaf niet terug zo. Het originele schaafmes is tegenwoordig gewoon een stukje blik. De snede plooit al om, gewoon van een kwast te zien, en het is ook nog flinterdun.
Met een LN mes erin schaaf je ook de hardste houtsoorten zonder enig probleem, en krijg je een veel langere standtijd.

Inderdaad, André, de beitels van de latere Stanley neus- en sponningschaven trekken op niks. Al bij het slijpen krijg je een vreemde braam die veel te flexibel is. Het staal is volgens mij nooit fatsoenlijk gehard geweest.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Zoals ik enkele posts eerder al zei ;)



Inderdaad, André, de beitels van de latere Stanley neus- en sponningschaven trekken op niks. Al bij het slijpen krijg je een vreemde braam die veel te flexibel is. Het staal is volgens mij nooit fatsoenlijk gehard geweest.

Ah excuses, overheen gelezen!

@tuoh Welke Lie-Nielsen beitel gebruik je precies? Ik zie er een aantal met een vergelijkbare vorm, maar niet welke exact op de Stanley 78 past.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.