Henry Disston & Sons opgeknapt

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
Ik zal zeker niet zeggen dat ik expert ben. maar heb inmiddels aardig wat zagen geslepen voor de hobby en als vrijwilliger voor gered gereedschap. Het is in het begin zeker even stoeien, maar ook zeker goed zelf te leren. Een “echte oude timmerman” heeft mij wel de eerste basisstappen laten zien en meegekeken, dat helpt je goed op weg. Zorg, zoals hierboven ook al genoemd, vooral voor een zaag van fijn/goed staal (zonder geharde punten natuurlijk) en een goede driehoekvijl (goede maat en nog scherp). Dan gewoon oefenen op oude zagen en beginnen met schulp slijpen, dat is gemakkelijker.
Een zaag opnieuw vertanden heb ik nog nooit geprobeerd overigens, dat lijkt mij een hele pittige klus :eek:
Hangt er van of dat hertanden veel werk is. Zoek op foley belsaw retoother sr 1000. Ik heb er een staan en dat gaat snel alleen nu nog leren instellen. Ook verliep die bij mij. Alle begin is lastig. Met de vijl is het zeker een uitdaging met een hele grote U.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
Vandaag weer iets verder gekomen met mijn kist. Echter ik ben van mijn aanvankelijk plan afgestapt, ik vind hetgeen ik heb liggen aan zagen niet waardig genoeg. Alleen de Disston zaag met 2 Japanse zagen komen in de kist te zitten, en de overige ruimte ga ik gebruiken voor overig gereedschap, zoals mijn Stanley n7, en blokschaven, en ander bruikbaar spul. Waarom zou je rotzooi voorzien van een kist? Het gereedschap wat ik ga opbergen in deze kist, is hetgeen waar ik vaak naar grijp. Gelukkig had ik nog een paar scharnieren liggen afkomstig van oud kastje, die ik weer als klepsluiting kan gebruiken.
 

Bijlagen

  • IMG_1718.jpeg
    IMG_1718.jpeg
    92,3 KB · Weergaven: 10
  • IMG_1717.jpeg
    IMG_1717.jpeg
    91,2 KB · Weergaven: 10
  • IMG_1719.jpeg
    IMG_1719.jpeg
    86,7 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nick18 en Roel22

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
32
44
Vlijmen
Hangt er van of dat hertanden veel werk is. Zoek op foley belsaw retoother sr 1000. Ik heb er een staan en dat gaat snel alleen nu nog leren instellen. Ook verliep die bij mij. Alle begin is lastig. Met de vijl is het zeker een uitdaging met een hele grote U.
Oew wauw gaaf ding, lijkt nog wel wat instelwerk maar dan lijkt het goed te werken. Dank voor de tip!

@48rmc dat ziet er zeker goed uit!
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
303
28
Ik zal zeker niet zeggen dat ik expert ben. maar heb inmiddels aardig wat zagen geslepen voor de hobby en als vrijwilliger voor gered gereedschap. Het is in het begin zeker even stoeien, maar ook zeker goed zelf te leren. Een “echte oude timmerman” heeft mij wel de eerste basisstappen laten zien en meegekeken, dat helpt je goed op weg. Zorg, zoals hierboven ook al genoemd, vooral voor een zaag van fijn/goed staal (zonder geharde punten natuurlijk) en een goede driehoekvijl (goede maat en nog scherp). Dan gewoon oefenen op oude zagen en beginnen met schulp slijpen, dat is gemakkelijker.
Een zaag opnieuw vertanden heb ik nog nooit geprobeerd overigens, dat lijkt mij een hele pittige klus :eek:
Ik heb een paar jaar geleden eens een oude zaag uit een kringloopwinjel voorzien van nieuwe tanden.(jeetje 2016 was dat😬)


Niet iets wat je even snel doet maar ook niet een onoverkomelijke klus. De zaag zaagt overigens nog steeds prima.
 
  • Wow
Waarderingen: Schaafnerd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.