Vandaag mijn I.H. Sorby en Disston uit het vet gehaald, en vandaag serieus op het hout "uitgetest", wegens een nieuw projectje in opdracht van, moeder de gans. Als eerste wil ik Wim56 van harte bedanken voor zijn uitmuntende kennis en welwillendheid om beide zagen opnieuw te voorzien van scherpe tanden. Afgelopen zomer ben ik de zagen persoonlijk wezen komen brengen naar Zevenaar waar Wim56 woont. Wegens m'n familie die in de auto op mij wachtte toen ik de zagen bij Wim afleverde, had ik helaas niet de gelegenheid om uitvoerig met Wim te praten. Wim bezit een grote doses aan kennis dat bleek al snel tijdens het korte gesprek, maar ook tijdens het mailverkeer. Al bij al is Wim redelijk lang bezig geweest. Vooral de Sorby bleek een hele kluif te zijn, tanden waren kennelijk verkeert gezet in het verleden, ontbrekende tanden, kortom een project om U tegen te zeggen. Jammer dat dit soort kennis aan het uitsterven is. Wat zou ik graag een workshop volgen bij iemand zoals Wim, helaas Opendag Hout is vorig jaar niet meer doorgegaan anders was daar wellicht de mogelijkheid geweest om een cursus te volgen? Je begrijpt ik ben zeer terughoudend in het gebruikmaken van mijn mooie, goedwerkende zagen want dat blijken ze dan ook daadwerkelijk te zijn zo heb ik vandaag mogen ervaren (bij snel pakaan projectjes bak ik liever mijn bouwmarkt zaag van een euro). Ze (Sorby/Disston) zagen als een Jekko zoals youtuber Koos Timmerman's dat soms verwoord. Naast de snelheid zijn ze ook loepzuiver ik voel me net een professional en ben erg in mijn nopjes wat zaagt dat fijn zeg!! Precies langst het lijntje, no problem, geen verloop, kaarsrecht, ik heb twee LN zagen dus was wel een beetje verwend maar deze doe er niet voor onder. Wim bedankt zonder jou hulp waren het twee mooie botte antieke zagen gebleven. Nu is het mijn eerbare taak om ze scherp te houden ik ga mijn best doen.