Vertel wat is niet lang?? stel ik gebruik hem voor met name eiken, hoeveel meters kun je zagen voordat je hem weer moet slijpen. Eiken hout wat meestal niet dikker is dan 2 cm en zeg eens 30 cm breed op zijn hoogst??Ja en als je ze vaak gebruikt gaan ze niet zo lang mee. Mijn staal is vrij hard.
Ja dat klopt. Ik heb wel eens gelezen dat als je alle tanden erin moet vijlen dat je dat een vijl kost. (of dit waar is weet ik niet) Ik ben met een hele grote zaag begonnen met de hand de tanden erin te vijlen. Snel gestopt.Ik denk dat wim de slijtage aan de vijlen bedoelde.
Er staat op Youtube een filmpje waarbij iemand met een Dremel zijn snijgereedschap voorziet van een scherpe snede (cirkelzaag, lintzaag en handzaag),.....de man (Nederlander) had een in elkaar geknutselde schuiftafel gemaakt waarin de Dremel hangt die in iedere gewenste hoek kan worden ingesteld, zag er amateuristisch uit, maar het gaat er maar om of het werkt en volgens hem werkte het.Als ik zo dat filmpje van zo'n vijlmachine bekijk, gaat dat erg grof en met veel kracht. Ik vond de tanden er lelijk uitzien. Zijn de vijlen voor zo'n vijlmachine nog leverbaar? Ik denk dat een motortje met een cbn wiel een mooier resultaat geeft.
Je kan bij van Hal in Doetinchem Zagen slijpen - Slijperij van Hal...ik zoek op dit moment voor de gemakkelijke oplossing,.....het laten doen hoe stom het ook mag klinken.
Je stopt er een doodnormale driehoekvijl/zaagvijl in. Maat vijl afhankelijk van de tandgrote. Geeft een prima resultaat. Zoet of basterd geeft natuurlijk een verschil. Alles is instelbaar. Aantal keer dat hij over een tand gaat. Een tand overslaan voor afkortzagen. Alle hoeken zijn instelbaar.Als ik zo dat filmpje van zo'n vijlmachine bekijk, gaat dat erg grof en met veel kracht. Ik vond de tanden er lelijk uitzien. Zijn de vijlen voor zo'n vijlmachine nog leverbaar? Ik denk dat een motortje met een cbn wiel een mooier resultaat geeft.
Valt mee. Boven de 16 tpi wordt het wel gepriegel, maar dan een loep erbij halen zoals gezegd.echter het lijkt me verdomd lastig om zulke fijne vertanding te slijpen?
Zie pmAls jullie handzagen geslepen willen hebben, dan kun je ook bij mij terecht. Moet wel om kwaliteitszagen gaan. Tis een hobby van mij, sinds 1970 al, toen ik het op de LTS het leerde.....
Bedankt voor de tipIk dacht dat Andre Damen van W30 een cursus slijpen gaf, maar ik kan helemaal niets meer over hem vinden op het net
Dat zou heel erg mooi zijn ik denk dat er genoeg mensen zijn die dit heel graag zouden willen leren. Mocht er een workshop worden gegeven dan geef ik me bij deze op.Ik ga ook kijken of we hier iets mee kunnen op de opendag hout.