Henry Disston & Sons opgeknapt

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
Ik weet het mannen het is beter om jezelf aan te leren hoe te slijpen, dan dat je je zaag moet opsturen, naar de andere kant van de wereld. Kost een hoop minder, en wellicht wordt je er helemaal Zen van, echter het lijkt me verdomd lastig om zulke fijne vertanding te slijpen? Ik heb al moeite om de lijnen van mijn zwaluwstaarten te volgen tijdens het uitbeitelen , stel voor dat ik die kleine vertanding moet volgen, het zweet staat al in mijn bilnaad:p Wellicht moet ik het gewoon proberen zou kunnen maar ik zoek op dit moment voor de gemakkelijke oplossing,.....het laten doen hoe stom het ook mag klinken. De filmpjes hoe te slijpen heb ik alreeds bekeken zoals die van Paul Sellers, grof prima maar fijne vertanding nou nee. Opendag hout goed idee zou ik misschien moeten doen, Wim geef je dan een demonstratie??
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
Ja en als je ze vaak gebruikt gaan ze niet zo lang mee. Mijn staal is vrij hard.
Vertel wat is niet lang?? stel ik gebruik hem voor met name eiken, hoeveel meters kun je zagen voordat je hem weer moet slijpen. Eiken hout wat meestal niet dikker is dan 2 cm en zeg eens 30 cm breed op zijn hoogst??
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
Het werkt het zelfde, je hebt alleen een kleinere vijl nodig. En als je ogen wat minder worden, haal je een loeplamp van marktplaats. Dan lijken de tanden gelijk weer wat groter.
 
  • Haha
Waarderingen: 48rmc

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
Wim heeft een zaag geslepen. En het resultaat was matig. Als ik iets demonstreer moet ik het wel beheersen. Het moet niet zo zijn dat de lamme de blinde helpt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
Ik denk dat wim de slijtage aan de vijlen bedoelde.
Ja dat klopt. Ik heb wel eens gelezen dat als je alle tanden erin moet vijlen dat je dat een vijl kost. (of dit waar is weet ik niet) Ik ben met een hele grote zaag begonnen met de hand de tanden erin te vijlen. Snel gestopt.
 
  • Wow
Waarderingen: 48rmc

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
Als ik zo dat filmpje van zo'n vijlmachine bekijk, gaat dat erg grof en met veel kracht. Ik vond de tanden er lelijk uitzien. Zijn de vijlen voor zo'n vijlmachine nog leverbaar? Ik denk dat een motortje met een cbn wiel een mooier resultaat geeft.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
Als ik zo dat filmpje van zo'n vijlmachine bekijk, gaat dat erg grof en met veel kracht. Ik vond de tanden er lelijk uitzien. Zijn de vijlen voor zo'n vijlmachine nog leverbaar? Ik denk dat een motortje met een cbn wiel een mooier resultaat geeft.
Er staat op Youtube een filmpje waarbij iemand met een Dremel zijn snijgereedschap voorziet van een scherpe snede (cirkelzaag, lintzaag en handzaag),.....de man (Nederlander) had een in elkaar geknutselde schuiftafel gemaakt waarin de Dremel hangt die in iedere gewenste hoek kan worden ingesteld, zag er amateuristisch uit, maar het gaat er maar om of het werkt en volgens hem werkte het.
 

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
51
36
Den Haag
...ik zoek op dit moment voor de gemakkelijke oplossing,.....het laten doen hoe stom het ook mag klinken.
Je kan bij van Hal in Doetinchem Zagen slijpen - Slijperij van Hal
altijd de online slijpservice bellen en informeren of een van hun experts ook kapzagen doet.

Zagen slijpen - Slijperij van Hal.png

Een andere mogelijkheid is dat je de slijpservice van een Enorm winkel belt. (Edit: ze werken ook met externe slijpers).

De dichtstbijzijnde voor jou is Enorm Harthoorn

Kaaistraat 8
4401 CH Yerseke

0113-571809
info@enormyerseke.nl

Succes en groet, Michiel
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
Als ik zo dat filmpje van zo'n vijlmachine bekijk, gaat dat erg grof en met veel kracht. Ik vond de tanden er lelijk uitzien. Zijn de vijlen voor zo'n vijlmachine nog leverbaar? Ik denk dat een motortje met een cbn wiel een mooier resultaat geeft.
Je stopt er een doodnormale driehoekvijl/zaagvijl in. Maat vijl afhankelijk van de tandgrote. Geeft een prima resultaat. Zoet of basterd geeft natuurlijk een verschil. Alles is instelbaar. Aantal keer dat hij over een tand gaat. Een tand overslaan voor afkortzagen. Alle hoeken zijn instelbaar.
Een zaag is toch ook een stuk gereedschap dat hakt.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
418
154
echter het lijkt me verdomd lastig om zulke fijne vertanding te slijpen?
Valt mee. Boven de 16 tpi wordt het wel gepriegel, maar dan een loep erbij halen zoals gezegd.
Het voordeel van zulke fijne (zwaluwstaart)zagen is dat ze op schulp worden geslepen. Dan vijl je alle tanden achter elkaar door.

Ik sluit me bij de rest aan v.w.b. het antwoord dat je niet wilt: ga oefenen om het zelf te doen. Er zijn forumleden bedreven in het slijpen van handzagen (ik niet voldoende om je te helpen). Misschien wil één van die leden op je mooie zaag het voordoen, en dan koop je zelf een simpele zaag om mee te doen.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
434
54
Zevenaar
Als jullie handzagen geslepen willen hebben, dan kun je ook bij mij terecht. Moet wel om kwaliteitszagen gaan. Tis een hobby van mij, sinds 1970 al, toen ik het op de LTS het leerde.....
 

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
32
44
Vlijmen
Ik zal zeker niet zeggen dat ik expert ben. maar heb inmiddels aardig wat zagen geslepen voor de hobby en als vrijwilliger voor gered gereedschap. Het is in het begin zeker even stoeien, maar ook zeker goed zelf te leren. Een “echte oude timmerman” heeft mij wel de eerste basisstappen laten zien en meegekeken, dat helpt je goed op weg. Zorg, zoals hierboven ook al genoemd, vooral voor een zaag van fijn/goed staal (zonder geharde punten natuurlijk) en een goede driehoekvijl (goede maat en nog scherp). Dan gewoon oefenen op oude zagen en beginnen met schulp slijpen, dat is gemakkelijker.
Een zaag opnieuw vertanden heb ik nog nooit geprobeerd overigens, dat lijkt mij een hele pittige klus :eek:
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc en Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.