Henry Disston & Sons opgeknapt

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
Aantal maandjes geleden een Disston zaag gekocht via marktplaats en vandaag opgeknapt. De oude Shellac laag verwijderd van het houten handvat en voorzien met een dubbele laag Danish Oil, en het zaagblad ontdaan van zijn jarenlange aanslag volgens mij heeft de oorspronkelijke eigenaar hem flink in de olie gezet ( al het andere gereedschap van deze man was ook in prima staat). Ondanks het zaagblad met schuurpapier 600 en als laatste het blad te hebben gepolijst zitten er nog steeds vlekken in het staal (dit zijn geen beschadigingen in het staal). Hoe krijg je dit er uit door driftig een dagje te gaan schuren? Uiteindelijk wil ik deze kapzaag gaan gebruiken de staat is uitstekend voor dagelijks gebruik echter ik wil hem opnieuw scherpen. Weet iemand een goed adres om dit te laten doen? De vertanding is mij te fijn om dit zelf te doen ben bang dat ik hem anders vernaggel. Please mensen kom dus niet aan met als boodschap dit kun je zelf ook doen door,………. Grove vertanding prima maar dit zaagje is me te dierbaar en de vertanding is te fijn, mijn skills zijn niet toereikend genoeg en verprutsen kan ik altijd nog doen, dank zover
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    121,2 KB · Weergaven: 38
  • image.jpg
    image.jpg
    109,7 KB · Weergaven: 37
  • image.jpg
    image.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 43

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
En voor mijn ouwe meuk ga ik een leuk maar eenvoudig kistje maken zodat ik mijn zaagjes netjes kan opbergen als ze niet in gebruik zijn. Gisteren de kist in elkaar gezet, vandaag de klemmen er vanaf gedaan, morgen de staanders in plaatsen zodat ze rechtopstaand met het zaagblad naar boven wijzen en ik denk om nog een bovenla te gaan maken voor overig gereedschap, leuk en wellicht dom project energie steken in ouwe meuk maar I like it :D
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    108,5 KB · Weergaven: 38
  • image.jpg
    image.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 34
  • image.jpg
    image.jpg
    89 KB · Weergaven: 30
  • image.jpg
    image.jpg
    94,9 KB · Weergaven: 29
  • image.jpg
    image.jpg
    115,9 KB · Weergaven: 31
  • image.jpg
    image.jpg
    108,3 KB · Weergaven: 34

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
Eventjes in mijn fotobestand gekeken hoe het er oorspronkelijk uitzag, zie het verschil
 

Bijlagen

  • IMG_1210.jpeg
    IMG_1210.jpeg
    136,7 KB · Weergaven: 33
  • IMG_1212.jpeg
    IMG_1212.jpeg
    217,1 KB · Weergaven: 30
  • IMG_1206.jpeg
    IMG_1206.jpeg
    115,4 KB · Weergaven: 31
  • IMG_1205.jpeg
    IMG_1205.jpeg
    125,7 KB · Weergaven: 33

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
Ik zou het blad niet te ver schoonschuren. Heeft voor dagelijks gebruik geen zin. Ik ben zelf al ruim 10 jaar bezig met het maken van zagen (hoop vandaag klaar te zijn) en dat nieuwe staal is nu voorzien van een patina. Dat ga ik er niet van af halen. De roest die op enkele bladen zat heb ik er wel afgehaald. Zal in een andere post de boel wel laten zien.
Ik heb zelf een machine die kan vertanden. Tot 14 tpi. Die heb ik nog niet werkend gekregen. Deze bladen heb ik laten vertanden en slijpen. Daar moest ik even voor zoeken, want de meeste slijpers doen dit niet meer. Lang verhaal kort na ruim 3 maanden wachten waren ze in januari klaar. Deze week ging ik er mee aan de slag. Slecht werk geleverd. Enkele zagen hol of bol en volgens mij niet echt scherp. Of ze ook geslepen zijn zoals ik wil (schulp en afkort) moet ik nog uitzoeken. De 2 grote kapzagen zijn wel oke.
Dus vraag goed aan de slijper of deze het nog goed kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
Bedankt Wim voor je reactie jammer dat het zo lang heeft moeten duren, en dat het resultaat zo tegenviel, reden te meer, om je slijpmachine aan de gang te krijgen,..... wellicht verdient het zichzelf terug? Klaarblijkelijk is het allemaal niet zo eenvoudig, of is dat bedrijf zo laks, en geloven ze het wel???? Op marktplaats ik weet even niet de naam, adverteert een maker met zelfgemaakte zagen, zou die dit werk ook aannemen??? Mogelijk besteed hij dit werk uit??? Hoe doen mensen dat, met hun LN zaag, die moeten toch ook worden geholpen, eventjes opsturen naar de VS lijkt mij geen optie gezien de verzendkosten en alle bijkomende kosten?

Roel22, Stadkanaal tja ben jij blij dat je een goed adresje dicht bij jou in de buurt heb zitten:D Wellicht is het een optie om hem op te sturen via de post of zou dat te veel van het goede zijn?? Tegenwoordig moet het veel, en snel geld opleveren voor zo min mogelijk service.

Bedankt mannen!!!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
48 rmc mijn slijpmachine is gevallen een jaar of 2 geleden. Heel veel gebroken en verbogen. Deze is afgevoerd. Mijn hervertander heb ik nog. Die zijn gewilder dan slijpmachines. Als je het kan is slijpen zo gedaan. Ik moet het nog leren. De slijper die mijn eerste zaag heeft vertand en geslepen was in 2 minuten klaar met slijpen. Ik stond er naast. Die zat in mijn oude woonplaats en is gestopt. Na 9 jaar heb ik hem geslepen. Hij zaagt nu wel beter als dat ie bot was maar het kan veel beter.
Een oude timmerman zou het zo moeten kunnen.
 
  • Verdrietig
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc en John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
116
46
‘s-Hertogenbosch
Ik zou het blad niet te ver schoonschuren. Heeft voor dagelijks gebruik geen zin. Ik ben zelf al ruim 10 jaar bezig met het maken van zagen (hoop vandaag klaar te zijn) en dat nieuwe staal is nu voorzien van een patina. Dat ga ik er niet van af halen. De roest die op enkele bladen zat heb ik er wel afgehaald. Zal in een andere post de boel wel laten zien.
Ik heb zelf een machine die kan vertanden. Tot 14 tpi. Die heb ik nog niet werkend gekregen. Deze bladen heb ik laten vertanden en slijpen. Daar moest ik even voor zoeken, want de meeste slijpers doen dit niet meer. Lang verhaal kort na ruim 3 maanden wachten waren ze in januari klaar. Deze week ging ik er mee aan de slag. Slecht werk geleverd. Enkele zagen hol of bol en volgens mij niet echt scherp. Of ze ook geslepen zijn zoals ik wil (schulp en afkort) moet ik nog uitzoeken. De 2 grote kapzagen zijn wel oke.
Dus vraag goed aan de slijper of deze het nog goed kan.
Mijn ervaring was vroeger al toen ik m’n duifje had laten slijpen dat dit niet echt een succes was. Duifje liep naar links en liet een zaagblad achter of er een kettingzaag bezig was geweest. Had hem laten slijpen op 9 tip, dus redelijk fijn om af te korten 😢. Dit was dus geen succes.Navraag gedaan, wat bleek dat de zaag in één lopende beweging geslepen werd en niet zoals vroeger met de hand om de anderste tand, waarna de zaag omgedraaid werd en de andere tanden nog eens. Het ergste vond ik nog wel dat de tanden gezet werden nadat ze gescherpt waren….. dus weer met een zettang het scherp van de tand halen 🤔.
Mijn conclusie was dus toen zonde van het geld…. Inderdaad een handzaag die je alleen maar voor eigen gebruik hebt, ligt dan wel lekker in de hand en geeft een bepaalde emotie dat wel.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
48 rmc mijn slijpmachine is gevallen een jaar of 2 geleden. Heel veel gebroken en verbogen. Deze is afgevoerd. Mijn hervertander heb ik nog. Die zijn gewilder dan slijpmachines. Als je het kan is slijpen zo gedaan. Ik moet het nog leren. De slijper die mijn eerste zaag heeft vertand en geslepen was in 2 minuten klaar met slijpen. Ik stond er naast. Die zat in mijn oude woonplaats en is gestopt. Na 9 jaar heb ik hem geslepen. Hij zaagt nu wel beter als dat ie bot was maar het kan veel beter.
Een oude timmerman zou het zo moeten kunnen.
Precies dezelfde ervaring ik heb een aantal zagen met grove vertanding gescherpt, dit was een verbetering ten opzichte van wat het daarvoor was, maar ook niet van dien aard dat je zegt fantastisch!!!! ,....wat een scherpe zaag.

Jammer dat je slijpmachine naar zijn gallemiezen is, ik ben best wel nieuwsgierig hoe zo'n ding er uit ziet, heb je hier toevallig een foto van? en nu we toch over slijpen hebben hoe ziet zo'n hervertander er uit?

2 minuten werk aan het scherpen van een zaagblad???? wowww dat is wel heel erg snel dat is dan wel bij een grove vertanding en een niet al te lange zaagblad, mag ik aannemen??? Oude timmerman,........ timmerman die zijn beroep uitoefende tijdens de jaren 60 en daarvoor denk ik? De meesten liggen helaas op het kerkhof ben ik bang van:cry: Er zal toch nog wel een adresje zijn afgezien van die van Roel22 die dit nog op oude wijze doet???
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
@48rmc Ik heb een berichtje naar de firma gestuurd met de vraag of ze dit tegen een redelijke prijs kunnen/willen doen, we wachten af.
Bedankt Roel22 het zou fijn zijn als ze dit zouden willen doen, een scherpe zaag die goed werkend is, is beter dan een zaag die mooi oogt, maar niet kan worden gebruikt. Je begrijpt ik heb mijn hoop weer een beetje herwonnen, ik wacht je reactie af en nogmaals bedankt voor je hulp👌
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
Als je je zaag regelmatig wil gaan gebruiken, kan je beter zelf leren vijlen en zetten. Als je je zaag elke keer op moet sturen als hij wat bot wordt, wordt het al snel een dure bedoening. Een klem en zet tang kosten ook de hele wereld niet. Alleen een paar knappe vijlen zijn nog aardig aan de prijs.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
Als een zaag afwijkt naar links of rechts komt dat bijna altijd omdat deze aan een zijde verkeerd gezet is.
Dan vind ik 9 tanden per inch grof. Verder zie ik geen probleem om je zaag na het slijpen te zetten. Als het goed is zet je in het midden van de tand. Je zou de snijkant dus niet moeten raken. Ik heb er echter (nog) geen ervaring mee.
Zoek op foley belsaw naar retoother sr 1000
en voor de vijlmachine foley habdsaw filer - Haku Videot
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
Als je je zaag regelmatig wil gaan gebruiken, kan je beter zelf leren vijlen en zetten. Als je je zaag elke keer op moet sturen als hij wat bot wordt, wordt het al snel een dure bedoening. Een klem en zet tang kosten ook de hele wereld niet. Alleen een paar knappe vijlen zijn nog aardig aan de prijs.
Ja en als je ze vaak gebruikt gaan ze niet zo lang mee. Mijn staal is vrij hard.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
Dank Wim voor je youtube filmpje en voor je welwillendheid bij het zetten van de tanden, echter ik woon ongeveer aan de andere kant van het land. Ik probeer een adres te vinden waar ze zowel slijpen alsook de tanden kunnen zetten. Hier in de buurt zou mooi zijn, maar tot op heden nog geen bedrijf/persoon kunnen vinden, dus ja dan ga je op zoek en richt je je pijlen buiten je provincie.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
Je kan dat geld beter aan goede vijlen uitgeven en een klem van 10 euro van marktplaats halen. Er staat nog een foley vijlmachine op marktplaats, voor het geval je je set weer compleet wil hebben.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
Kijk of je bij de kringloop een oude niet geharde zaag kunt vinden. Ga oefenen. Er zijn meer dan genoeg filmpjes die het uitleggen. Meestal in het engels. Leer eerst het verschil tussen rake flame en slope. Dat zijn de drie hoeken die je moet aanhouden bij het vijlen. Makkelijk gezegd hoor. Veritas heeft een hulpstukje waarmee je dehoeken beter kunt aanhouden tijdens het vijlen. Kan ze ook zelf maken van een stukje hout.
Ik heb al een keer geprobeerd om tijdens de opendag hout een handzaag slijp demo te organiseren. Alleen wie gaat deze geven. Roeland Berkelmans staat zelf op de Opendag hout en kan het je wel uitleggen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
Je kan dat geld beter aan goede vijlen uitgeven en een klem van 10 euro van marktplaats halen. Er staat nog een foley vijlmachine op marktplaats, voor het geval je je set weer compleet wil hebben.
Eigenlijk stond dat ding erg in de weg. Hij stond op 1.5 mtr hoog en ik moest deze elke keer verplaatsen als ik iets wilde pakken dat ik niet zo vaak gebruikte. Deze keer reed ik hem naar buiten en de drempel deed hem vallen. Het is een zware machine dus er is geen houden aan. Zou ik ruimte hebben dan had ik al gezocht. Maar bedankt, ik ga toch even kijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.