Ja, er zit verschil in gekookte lijnolie van de verschillende aanbieders - voor gebruik op goed hout/belangrijke oppervlakken zou ik geen bouwmarkt-gekookte-lijnolie gebruiken. Als het alleen om fysieke bescherming van waaibomenhout gaat maakt het weinig uit. Persoonlijk maak ik mijn gekookte lijnolie zelf - dan maakt het niet veel uit welke rauwe lijnolie je gebruikt - daar zit minder verschil is, hoewel er ook daar verschil is. Wil je absoluut goede kwaliteit moet je eigenlijk een oliemolen vinden waar ze nog (meestal op vrijwilligersbasis, hoewel er geloof ik ook nog 1 of 2 commerciele oliemolens in NL zijn) zelf lijnolie slaan - ga dan ook eens kijken, het is best een interessant procede.
En nee, was heeft niet alleen een esthetische functie, het zorgt voor een waterafstotende laag op bijvoorbeeld houten aanrechten en een vuilwerende laag op vloeren. Handiger (en fraaier) dan zo'n laag opbouwen met louter gekookte lijnolie (kan overigens wel, maar zou ik niemand toewensen).
En ja, net als dat was het onmogelijk maakt om daarna nog te lakken, maakt het het ook een stuk moeilijker om het oppervlak weer te olien, Gelukkig doe je opnieuw olien niet meteen na aanbrengen maar juist als de oppervlakteafwerking flink gesleten is. Als de waslaag verdwenen is kun je weer gewoon olien. Omdat de waslaag niet overal even hard slijt is het idd aan te raden om het oppervlak even licht te bewerken...