HBM 600 tafelblad alignment

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik heb een HBM600 op de kop getikt waar ik direct een wixey digital readout bij gehaald heb, een Freud zaagblad en Incra 1000-hd.
Nu ben ik eigenlijk opzoek naar mensen die ervaring hebben met de machine, want ik kan nog niet helemaal vinden hoe ik het zaagblad parallel kan zetten aan de miter slot. Ik hoop dus dat iemand hier me de juiste richting op kan wijzen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Die heb ik ook als het goed is staat deze parallel als niet beide zijplaten afnemen dan zie je de motor en de V-snaar en de zaag as ophanging aanbod motor ophanging hoef je niets te doen de zaag as is gemonteerd in een gietijzeren huis die vast gebout zit aan de giet ijzeren tafel bouten een slag los en met kunstig hamertje as huis richten en als goed bouten weer vastzetten
Is wel een nauwkeurig klusje.
zal morgen even een foto maken van de binnen zijde als ik de tijd kan vinden.
Groetnis, Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: mhermans

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nou bij deze:
Onderstaande foto's als je voor de cirkelzaag staat linkerzijde
EB50F542-EB84-4335-9E33-47FCBE02FFDD.jpeg
C17034FF-8560-4C44-8BE2-F2129D7C08B0.jpeg
Foto's aan de rechter zijde
Rechterzijde de bouten iets lossen en dan met een kunststof of rubber hamertje voorzichtig uitlijnen ( het zijn totaal 4)

609DAD2B-FAA4-46DE-90C4-FD87656F50DF.jpeg

5163F85F-0F2C-41EE-B4FD-9AE96AF62FF8.jpeg
Deze 4 bouten iets lossen voor het opspannen van de V-snaar

56427377-0DC9-40B4-9750-6CE8EFA754D6.jpeg
Met deze bout breng je de V-snaar op spanning daarna weer borgen met moer.
964CA138-E0F5-4873-B9F3-46479A3C3877.jpeg
ik heb trouwens deze zaag opgevoerd met wat aanpassingen zit er nu een 300mm zaagblad op. Heb trouwens de krachtstroom uitvoering vandaar dat de spaanderbak wat lager hangt als normaal. Heb hier ook enige jaren geleden een postje hierover gemaakt.
Zoals je ziet een degelijke en eenvoudige machine maar een aantal bouten zijn helaas iets moeilijker te bereiken. Succes met de uitlijning.

Groetnis, Roeland
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mhermans

vand

Nieuw lid
14 nov 2019
17
0
Roeland, hoe is je ervaring met de HBM 600? Je leest er hier veel negatiefs over. Is dat terecht?

(Sorry voor het schaamteloze kapen van het topic...)
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik heb zelf de 600a was met roltafel. Deze op een gegeven moment verwijderd omdat die teveel plaats in nam.
zaag zelf is goed en degelijk opgebouwd. Zijgeleiding wordt voor en achter geklemd. De originele zaag na een tijdje vervangen door een ecotools zaagblad wat beter bevalt.
zou ik hem nog een keer kopen? Puur voor de zaag zeker wel echter niet meer met roltafel.
liefst een echte formaat zaag met het blad naast de rolwagen.
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
@Roeland Heb jij nog iets aangepast aan de omhuizing van het zaagblad waardoor je afzuiging wat beter werkt? Ik heb het idee dat er zo goed als geen zuiging is aan op het gietijzer blad zeg maar waardoor er toch aardig wat stof achterblijft.
Heb een Hammer s01 afzuiging dus mogelijk ook gewoon iets te weinig kracht?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.